בריאות הנפש אצל ילדים ובני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בריאות הנפש והפרעות נפשיות בילדים ובבני נוערהמונח "מחלת נפש" אינו מדויק לחלוטין בתיאור מצבים הקשורים לבריאות הנפש אצל ילדים, היות וקיימים גורמים פיסיים רבים, כולל תורשה וכימיה של המוח, אשר עשויים להיות מעורבים בהתפתחות הפרעה נפשית. רוב ההפרעות מטופלות ביעילות באמצעות תרופות, פסיכותרפיה או שילוב של השניים.

זיהוי הפרעות נפשיות בקרב ילדים עשוי להיות משימה מסובכת לרופאים, שכן ילדים שונים ממבוגרים בכך שהם חווים שינויים פיסיים, נפשיים ורגשיים רבים, ככל שהם גדלים ומתפתחים באופן טבעי. הם נמצאים אף בתהליך מתמיד של למידה, התמודדות והסתגלות ביחסם לאחרים ולעולם הסובב אותם.

בנוסף, כל ילד מתבגר בקצב שלו, ומה שנחשב "נורמלי" בקרב ילדים, שייך לטווח נרחב של התנהגות ויכולות. לכן, כל אבחנה של הפרעה נפשית חייבת לשקול היטב את תפקוד הילד בבית, במשפחה, בבית הספר, עם ילדים בני גילו, כמו גם שיקולי גיל ותסמינים אותם מציג הילד.

מצבי בריאות הנפש הנפוצים ביותר בקרב ילדים

קיימים סוגים שונים של הפרעות נפשיות שיכולות להשפיע על ילדים ובני נוער. אלו כוללים:

הפרעות חרדה – ילדים עם הפרעות אלו מגיבים לדברים או מצבים מסוימים בפחד ובחרדה, כמו גם בסימנים גופניים של חרדה ועצבנות כולל קצב לב מואץ והזעה מוגברת.

הפרעות אכילה – כמו אנורקסיה ובולימיה, אלו כרוכות ברגשות עזים, השקפה מעוותת על החיים והתנהגויות חריגות הקשורות למשקל או למזון.

דיכאון – הפרעת דיכאון כרוכה ברגשות מתמשכים של עצב או שינויים מהירים במצבי הרוח, וכוללת גם הפרעה דו קוטבית. אבחון מאוחר יותר נקרא הפרעת שיבוש מצב הרוח, המתבטאת אצל ילדים ומתבגרים בעצבנות כרונית או מתמשכת והתפרצויות זעם תכופות.

הפרעות אלו עשויות להתרחש גם אצל מבוגרים. הן מתחילות בילדות בלבד למרות שהן עלולות להמשיך לבגרות. ילד יכול לחוות יותר מהפרעה אחת בו זמנית.

תסמיני מחלות נפש בקרב ילדים

התסמינים משתנים בהתאם לסוג ההפרעה, אך חלק מהתסמינים הכלליים כוללים:

  • שימוש בסמים או אלכוהול.
  • חוסר יכולת להתמודד עם בעיות ופעילויות יומיומיות.
  • הפרעות שינה המלוות בסיוטים.
  • הפרעות אכילה ופחד עז מפני עלייה במשקל.
  • תלונות מוגזמות על מכאובים גופניים.
  • מרידה מתמשכת בסמכות, תוקפנות, העדרות מבית הספר, גניבה או פגיעה ברכוש.
  • מצבי רוח עכורים לטווח הארוך, המלווים לעיתים קרובות בירידה בתיאבון ומחשבות על התאבדות.
  • התפרצויות כעס תכופות.
  • ירידה בלימודים, כגון קבלת ציונים גרועים למרות המאמצים להשתפר.
  • איבוד עניין בפעילויות חברתיות שבדרך כלל גרמו להנאה.
  • התבודדות מוגברת.
  • הגזמה בדאגה או בחרדה.
  • היפראקטיביות.
  • הזיות המתבטאות בשמיעת קולות או ראיית דברים שאינם קיימים.

הגורמים להפרעות נפשיות בקרב ילדים

המחקר מצביע על כך ששילוב גורמים, כולל תורשה, ביולוגיה, טראומה נפשית ולחץ סביבתי עשויים לגרום להפרעות אלו.

גנטיקה – הפרעות נפשיות רבות עוברות בתורשה, ועלולות להיות מועברות מההורים לילדים באמצעות גנים.

ביולוגיה – בדומה למבוגרים, הפרעות נפשיות רבות בקרב ילדים קשורות לתפקוד שאינו תקין של אזורים מסוימים במוח השולטים על רגש, חשיבה, תפיסה והתנהגות. גם טראומות ראש עלולות לעיתים להוביל לשינויים במצב הרוח והפרעות באישיות.

טראומה נפשית – חלק מההפרעות הנפשיות עלולות להיות מופעלות באמצעות טראומה נפשית, כגון התעללות רגשית, פיסית או מינית חמורה, אובדן משמעותי בילדות המוקדמת כגון מוות של הורה או הזנחה.

לחץ סביבתי – אירועים מלחיצים או טראומטיים עלולים לגרום להפרעה אצל ילד עם פגיעות להפרעה נפשית.

אבחון מחלות נפשיות אצל ילדים

כמו אצל מבוגרים, הפרעות נפשיות אצל ילדים מאובחנות בהתבסס על סימנים ותסמינים. יחד עם זאת, אצל ילדים האבחון עשוי להיות קשה במיוחד, שכן התנהגויות רבות שנתפסות כתסמיני הפרעות נפשיות, כגון ביישנות, חרדה, הרגלי אכילה מוזרים והתפרצויות כעס, עשויות להתרחש כחלק נורמלי מהתפתחות הילד.

כאשר התנהגויות של תסמינים פסיכוטיים מתרחשות לעיתים קרובות מאוד, ונמשכות לטווח הרחוק, בגיל יוצא דופן, או שהן גורמות להפרעה משמעותית לחיי הילד ובני משפחתו, ניתן לקבוע אבחנה של הפרעה נפשית.

אם התסמינים קיימים, הרופא יתחיל את האבחון באמצעות בדיקת היסטוריה רפואית והתפתחותית מלאה, ובדיקה גופנית. הוא ישתמש בבדיקות אבחון שונות, כגון בדיקות הדמיה ודם, על מנת לשלול תופעות מחלה או תופעות לוואי של תרופות כגורם לתסמינים.

אם לא מתגלה מחלה גופנית, הילד מופנה לפסיכיאטר או פסיכולוג המתמחה בילדים ומתבגרים. אנשי מקצוע אלו משתמשים בכלים שתוכננו במיוחד לראיון והערכת הפרעה נפשית אצל ילד. הרופא מבסס את אבחנתו על דיווחי תסמיני הילד המוצגים על ידי הילד עצמו, הורים, מורים ומטפלים אחרים. בהתחשב בכל הממצאים, הרופא קובע אם תסמיני הילד מצביעים על הפרעה נפשית ספציפית.

טיפול במחלות נפשיות של ילדים

רוב אפשרויות הטיפול המתאימות לילדים, כוללות טיפולים תרופתיים הזהים לטיפולים הניתנים למבוגרים, אך עם מינון שונה. אפשרויות הטיפול הנפוצות ביותר כוללות:

טיפול תרופתי כולל תרופות אנטי פסיכוטיות, תרופות נוגדות דיכאון, תרופות נוגדות חרדה, תרופות ממריצות ותרופות לייצוב מצב הרוח.

פסיכותרפיה – סוג של ייעוץ הנקרא בדרך כלל פשוט טיפול, המטפל בתגובה הרגשית למחלת הנפש. זהו תהליך שבו איש מקצוע מיומן מתחום בריאות הנפש מסייע לילד להתמודד עם מחלתו, באמצעות דיבור ושיטות להבנת התסמינים והתמודדות עם המחשבות וההתנהגויות. סוגי פסיכותרפיה המשמשים בדרך כלל לטיפול בילדים הם טיפול קוגנטיבי התנהגותי תומך, טיפול קבוצתי, טיפול בינאישי וטיפול משפחתי.

טיפולים יצירתיים – טיפולים מסוימים, כגון טיפול באמנות או טיפול במשחק מועילים במיוחד לילדים קטנים המתקשים לתקשר את מחשבותיהם ותחושותיהם.

ראו גם:

התמכרויות למסכים בקרב ילדים ובני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן