האם הילד צריך מדרסים?

האם הילד צריך מדרסים?מבוגרים רבים וגם לא מעט ספורטאים נעזרים במדרסים. אולם, מסתבר שישנם גם ילדים, הנאלצים להשתמש בהם בשל בעיות אורטופדיות שונות, המופיעות כבר בגילאים הצעירים.

אבחון הבעיה על ידי איש מקצוע והתאמת המדרס לילד יכולים למנוע בעיות קשות יותר בעתיד, המקשות על תפקודו של הילד ועל תפקוד מערכותיו השונות. המדרסים מספקים מענה במקרים של בעיות מסוגים שונים והם משמשים כטיפול מצוין לילדים בטווח רחב של גילאים.

רקע

לא תמיד קל לאבחן בעיות אורטופדיות אצל ילדים, ובמיוחד כשמדובר בילדים צעירים מאד. קשה לעיתים לראות על הילד שהו סובל מתסמינים כלשהם, הקשורים לכף הרגל שלו, מה שפעמים רבות מעכב את מתן הטיפול וגם את אבחון הבעיה. העובדה שהילד איננו בהכרח מראה סימנים לבעיות אורטופדיות שונות, איננה פוטרת את ההורים מפנייה לאורטופד ילדים מומחה, ולו כדי לבחון את כפות הרגליים שלו ולבדוק האם אכן מדובר בבעיה אורטופדית המצריכה טיפול.

מעבר לכך, ילדים נוטים לסבול מבעיות שונות הקשורות לכפות הרגליים, האופייניות לגילאים הצעירים. נקעים בקרסול למשל, ציפורן חודרנית ואפילו יבלות כרוניות הן תופעות מוכרות. אם לצידן מופיעות בעיות נוספות, כמו עיוותים בכפות הרגליים או אולי כאבי גב, זה הזמן לפנות לאיש מקצוע לבדיקת כפות הרגליים. הדבר נכון גם במידה והילד עוסק בפעילות ספורטיבית כלשהי, הגורמת לעומסים רבים על הרגל ובמיוחד אם משולבים בה דילוגים, קפיצות וריצות.

לאילו מצבים רפואיים מסייעים ומקלים על הכאב

המדרסים לילדים יכולים לספק מענה במידה והילד סובל מבעיות כלשהן, הקשורות למבנה כף הרגל שלו. ישנם ילדים הנולדים עם פגם כלשהו בכפות הרגליים, המתפתח במהלך החיים. אחרים סובלים משינוי במבנה כף הרגל בשל פציעה, תאונה או מחלה. המדרסים אמנם אינם יכולים לשנות את מבנה כף הרגל ואת העיוות שנוצר בה, אך יכולים להקל על הכאב הנלווה לתופעה ולאפשר לילד ליהנות מאיכות חיים גבוהה.

פלטפוס הוא תופעה נוספת, שלה מומלצים כטיפול המדרסים. ילדים עם כף רגל שטוחה או עם פלטפוס יכולים לסבול מבעיות אורטופדיות רבות, כמו כאלו הקשורות אל הגב, אל היציבה ואל שיווי המשקל. התאמת מדרסים לילדים במקרים כאלה מאפשרת לכף הרגל לקבל תמיכה מלאה על ידי יצירת קשת אורכית מלאכותית, המונעת בעיות אורטופדיות בעתיד.

מהם היתרונות והחסרונות

כשם שחשוב להתאים למבוגרים את המדרסים הנכונים לכף הרגל, כך חשוב גם לעשות כשמדובר בילדים. אולם, מכיוון שהילדים מפתחים וגדלים, הדבר חשוב עוד יותר ונדרשת תשומת לב מרבית לצורך התאמת המדרס לילדים.

עם השנים יש להתאים לילד מדרסים חדשים, בהתאם למידת כף הרגל שלו והעיוות הקיים. שימוש במדרס לא מתאים, עשוי להוביל לבעיות אורטופדיות חדשות ובמקרים רבים גם להחמיר בעיות קיימות. יש להקפיד ולבקר אצל הרופא המטפל לצורך מעקב ובחינת מצב כף הרגל ומידת התאמתו של המדרס.

בעת הצורך, יש להחליף את המדרסים הקיימים במדרסים חדשים מתאימים יותר. מומלץ שלא להתפשר על האיכות וגם אם הדבר כרוך בהוצאה כספית גבוהה. המדרסים יכולים להפחית את סיכוי הופעתם של תסמינים נוספים, הנלווים בדרך כלל לבעיות האורטופדיות, המקשות על חיי הילדים ובטיפול לא נכון יכולות להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם. התאמת המדרס יכולה להיעשות אך ורק על ידי רופא אורטופד מומחה, בעל ניסיון בטיפול בילדים ובבחינת מצבם הרפואי לצורך מציאת המדרס הנכון ביותר עבורם.