נוירולוג ילדים

נוירולוג ילדיםנוירולוג ילדים הוא רופא מומחה שהתמחה בנוירולוגיה ובנוסף עבר תת התמחות בילדים. נוירולוגיה בילדים או נוירופדיאטריה היא תת התמחות ששמה את הדגש על מחלות של מערכת העצבים המרכזית ששכיחות יותר בקרב ילדים.

אמנם מחלות נוירולוגיות רבות יכולות לפגוע גם במבוגרים וגם בילדים אך בדרך כלל האבחון של המחלות הנוירולוגיות בילדים מהווה אתגר גדול יותר כיוון שחלק מהמחלות באות לידי ביטוי באופן שונה בילדים ובמבוגרים, וכן כיוון שלעתים קרובות ישנם קשיי תקשורת עם ילדים בדגש על ילדים צעירים מאוד ולכן קשה לקבל מהם דיווח לגבי התסמינים שהם סובלים מהם.

באילו מקרים פונים לנוירולוג ילדים?

רופא המשפחה יפנה את החולים לנוירולוג ילדים כל אימת שהוא יאבחן כי הילד סובל מבעיה במערכת העצבים המרכזית. ישנן מחלות רבות שיכולות לבוא לידי ביטוי באופן דומה וישנם תסמינים רבים שמשותפים למספר מחלות או הפרעות נוירולוגיות.

על מנת להגיש את הטיפול המתאים ביותר ישנה חשיבות עליונה לאבחן את המחלה ממנה סובל באופן המדויק ביותר וכמובן שגם במועד המוקדם ביותר.

להלן רשימה של מצבים שמצריכים התייחסות של נוירולוג:

• פרכוסים – פרכוסים יכולים להעיד על לקות במערכת העצבים המרכזית שאינה דווקא אפילפסיה. הפרכוסים יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של צורות ולכן חשוב מאוד לאפיין את סוג ההתקף שחווה הילד כדי שניתן יהיה להבין את המקור שלו.
  • עיכוב התפתחותי – אמנם עיכוב התפתחותי יכול לנבוע כתוצאה ממגוון גורמים אחרים כמו למשל תזונה לא הולמת, אבל אין ספק שאיחור ברכישת שפה או עיכוב בהליכה עלול להעיד במקרים מסוימים על בעיה מוחית.
  • כאבי ראש – כאבי ראש מהווים תלונה יחסית שכיחה בקרב ילדים. כל עוד מדובר על כאבי ראש מופיעים לעתים נדירות ועוצמתם חלשה אין כל סיבה לחשוש, אך במידה ומדובר על כאבים תדירים שמהווים פגיעה לאיכות חייו של הילד, חשוב מאוד לאבחן את המקור לבעיה אצל נוירולוג.
  • הפרעות התנהגותיות – הפרעות התנהגותיות לא אחת מתגלות כתסמין של הפרעה נוירולוגית כלשהי כמו למשל הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות או תסמונת אספרגר. גם כאן – לא כל התחצפות מעידה בהכרח על ליקוי נוירולוגי אבל בכל מקרה שבו נוצר מצב קבוע של בעיות התנהגות שאינן אופייניות לילד, מומלץ לגשת לאבחון אצל נוירולוג.
  • תנועתית יתר – תנועתיות בלתי פוסקת, חוסר שקט או תנועות בלתי נשלטות פעמים רבות מעידות על בעיה שמקורה במוח. על מנת לבדוק זאת יש לפנות כמובן לנוירולוג ילדים. הפרעות תנועה אחרות שצריכות להעלות חשד יכולות להיות מגושמות רבה, בעיות בשיווי המשקל, סחרחורות ועוד.
  • רגרסיה – ילדים קטנים או פעוטות שהחלו לאבד מיומנויות שרכשו במהלך חייהם צריכים לגשת גם כן לאבחון אצל נוירולוג.

כיצד מאבחן הנוירולוג את המחלות השונות?

תהליך האבחון אצל הנוירולוג מתחיל מתשאול מקיף של המטופל ושל הוריו בנוגע לתסמינים שהובילו אותם לפנייה לאבחון. בהתאם לתסמינים שיתארו יבחר הנוירולוג באילו טכניקות אבחון להשתמש.

מחלות נוירולוגיות שונות ניתן לאבחן בבדיקות שונות כמו למשל בדיקת ניקור מותני לאבחון של דלקת קרום המוח, בדיקות להערכת ההולכה העצבית של עצב השמיעה, הראייה, השריר ועוד.

במקרים מסוימים הנוירולוג ישלח את הילד לבצע בדיקות דימות שונות על מנת לאבחן או לשלול נזק לרקמת המוח כמו למשל MRI, CT ועוד.

חשיבות הפנייה לנוירולוג

במידה ומתעורר הצורך לגשת לאבחון אצל נוירולוג יש לעשות זאת ללא היסוסים וללא דחיות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שישנן מחלות נוירולוגיות רבות שהולכות ומתקדמות עם הזמן. חלק מהמחלות האלו עלולות להוביל לנזק בלתי הפיך ועל ידי הגשת טיפול מוקדם ניתן למנוע נזק זה במקרים רבים.