הסיבות לאיחור התפתחותי בתינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הסיבות לאיחור התפתחותי בתינוקותעיכובים התפתחותיים אצל תינוקות הם קבוצת מצבים הנובעים מלקויים בתחומים פיסיים, בתחומי למידה, שפה או התנהגות. מצבים אלו מתחילים בתקופת ההתפתחות, ועשויים להשפיע על התפקוד היומיומי, ולעיתים נמשכים לאורך כל החיים.

מיומנויות כגון הצעד הראשון, החיוך הראשון ונפנוף לשלום נקראות אבני דרך התפתחותיות. תינוקות מגיעים לשלבים אלו באופן שבו הם משחקים, מדברים, מתנהגים ועוברים משלב לשלב, כגון מזחילה להליכה. תינוקות מתפתחים בקצב שלהם, כך שאין זה אפשרי לדעת מתי בדיוק תינוק ילמד מיומנות מסוימת.

יחד עם זאת, אבני הדרך ההתפתחותיות והמוטוריקה מעניקות מושג כללי לגבי השינויים להם יש לצפות ככל שהתינוק מתבגר. הורים מכירים את תינוקותיהם הכי טוב. אם התינוק אינו עומד באבן הדרך המתאימה לגילו, או אם ההורים סבורים כי יתכן שקיימת בעיה עם התפתחותו, עליהם להתייעץ עם רופא הילדים ולשתף בחששות. לא להמתין.

בדיקות להתפתחות תינוקות

הצמיחה של התינוק והתפתחותו נבדקת באופן משותף בין ההורים לרופא. בכל ביקור שגרתי, הרופא מאתר עיכובים או בעיות התפתחותיות ומקשיב לכל החששות של ההורים. תהליך זה נקרא מעקב התפתחותי.

תינוק צריך להיות במעקב לגבי כל הבעיות האפשריות באמצעות הקרנה התפתחותית, שהיא מבחן קצר המלמד אם תינוק לומד מיומנויות בסיסיות בזמן, או אם הוא מתעכב בהן. אם לתינוק יש עיכוב התפתחותי, חשוב לקבל טיפול בהקדם האפשרי. איתור וטיפול מוקדם משפיעים באופן משמעותי על יכולת התינוק ללמוד מיומנויות חדשות, כמו גם להפחית את הצורך בטיפולים יקרים לאורך הזמן.

גורמים וגורמי סיכון

עיכובים התפתחותיים עלולים להתחיל בכל עת במהלך תקופת ההתפתחות ועלולים להימשך לאורך כל החיים. רוב העיכובים מתחילים לפני שהתינוק נולד, אך חלקם עשויים להתרחש לאחר הלידה בשל פציעה, זיהום או גורמים אחרים.

רוב העיכובים ההתפתחותיים נגרמים בשל תערובת מורכבת של גורמים, הכוללים גנטיקה; בריאות האם והתנהגותה, כגון עישון ושתייה במהלך ההריון; סיבוכים במהלך הלידה; זיהומי האם במהלך ההריון; וחשיפת האם או התינוק לרמות גבוהות של רעלים סביבתיים, כגון עופרת. חלק מהעיכובים ההתפתחותיים נובעים מתסמונת אלכוהול עוברית, הנגרמת באמצעות שתיית אלכוהול במהלך ההריון.

מספר דוגמאות לעיכובים התפתחותיים פרטניים הידועים בעולם הרפואה:

ירידה בשמיעה – לפחות 25% ממקרי הירידה בשמיעה בקרב תינוקות נובעים מזיהומי האם במהלך ההריון; סיבוכים לאחר הלידה וחבלות ראש.

פיגור שכלי – חלק מהגורמים הידועים הנפוצים ביותר לפיגור שכלי כוללים תסמונת אלכוהול עוברית ומצבים גנטיים כגון תסמונת דאון, וזיהומים מסוימים במהלך ההריון.

אוטיזם – תינוקות שיש להם אח או אחות עם אוטיזם, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעה זו.

סיבוכי הריון – משקל לידה נמוך, לידה מוקדמת, לידה מרובת עוברים וזיהומים במהלך ההריון קשורים להגברת הסיכון לעיכובים התפתחותיים אצל התינוק.

צהבת – מחלה זו, כאשר היא מופיעה לאחר הלידה ואינה מאובחנת ומטופלת, עלולה לגרום לסוג של נזק מוחי, כגון שיתוק מוחין, בעיות שמיעה וראיה ובעיות עם השיניים.

טיפולים לאיחור התפתחותי בתינוקות

משאובחן איחור התפתחותי אצל התינוק, רופא הילדים יתן הפניה למכון להתפתחות הילד, בקופת החולים בה רשומה המשפחה. ניתן אף לקבל טיפול פיזיותרפיה התפתחותית, אך מה שלא יהיה הטיפול, הוא חייב להתבצע בהקדם.

לא קיים טיפול אחד שמתאים לכל ילד עם איחור התפתחותי. ילדים הם ייחודיים. הם לומדים, גדלים ומתפתחים בדרכם שלהם, בקצב שלהם, בהתבסס על נקודות החוזק והחולשה שלהם. כל תכנית טיפול מתבצעת באופן ייחודי ומתוכננת להתמקדות בצרכים האישיים.

שירותי טיפול מוקדמים הם הנושא המרכזי של כל טיפול, אך כל המצבים הבסיסיים שהובילו לאיחור ההתתפחותי, צריכים להיות מטופלים אף הם. שירותי הטיפול כוללים טיפול בדיבור ושפה; ריפוי בעיסוק; פיזיותרפיה; טיפולים התנהגותיים, כגון אלו המשמשים לטיפול בנושאי אוטיזם והתנהגות. בנוסף, אם קיימות מוגבלויות אחרות, יש לקבל טיפולים רפואיים או כירורגיים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן