התפתחות מוטורית של תינוקות עד גיל 3 חודשים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

8776025_xlהתפתחות המוטוריקה והתנועה אצל תינוקות וילדים היא הבסיס לכך שכל שאר תחומי החיים בילדות יתפתחו כראוי ובצורה בריאה. התפתחות המוח של תינוק רך תלויה רבות בפעילות התנועה שלו, כמו גם במוטוריקה.

תהליך הלמידה של תינוקות מתרחש כאשר הם נמצאים במגע עם העולם שסובב אותם והגוף שלהם לוקח חלק פעיל מאוד בהתפתחות המוח מרגע הלידה ועד גיל הזקנה. ככל שהתנועות והמוטוריקה של התינוק מורכבות יותר, כך הן מארגנות את הידע אשר רכש לעצמו ועוזרות לו לתפקד בצורה טובה יותר ללא עיכובים בהתפתחות.

תינוקות יכולים לתפקד תוך כדי תנועה כאשר הם מרגישים דחף להתנועע במרחב שלהם, לזקוף את גבם, לעמוד ולהתחיל לצעוד במרחב הפתוח. תינוקות מכירים את גופם על ידי פעילויות תנועתיות כגון מגע ידיים בפנים, מגע בצעצועים, הרגשה תחושתית של מרקמים שונים ומפגש עם הסביבה האנושית שלו.

התינוקות מתנועעים במרחב שלהם בכיוונים שונים והדברים הפיזיים כמו צעצועים אותם הם פוגשים בדרכם מהווים עבורם סוג של אתגר וכך תנועותיהם נהיות מורכבות יותר. בשנה הראשונה בחייו של התינוק ישנה התפתחות מוטורית אדירה. ההתפתחות היא הדרגתית ומאופיינת לפי חודשי חייו ויש לערוך מעקב אחר התפתחות הילד.

התפתחות מוטורית

ההתפתחות המוטורית אצל תינוקות וילדים קטנים מתרחשת בשלבים שונים, כאשר בכל שלב ושלב ישנם מרכיבים מהשלבים הקודמים להם. ההתפתחות נעה בדרך כלל על פני רצף אחיד אצל מרבית הילדים, כאשר קצב ההתפתחות הוא זה אשר שונה מאחד לשני ויש כאלו החוויים איחור התפתחותי. התפתחות השליטה של התינוק בתנועותיו מתחילה משליטה עצמית אל השליטה בסביבה שמחוצה לו, אחר כך מתפתחת השליטה בתנועות בסיסיות ביותר ולאחר מכן מתפתחות יכולות מורכבות של הגוף בתנועתיות במרחב.

ההתפתחות המוטורית קשורה באופן ישיר להתפתחות של המערכת העצבית בגוף ותלויה בה, כדי שזו תאפשר לגוף של התינוק להגיב בתנועות מוטוריות מורכבות ומתואמות אחת עם השנייה. זהו תהליך של השתנות בתגובה לתנאים פיזיים בסביבה ובהתאם ליכולות גנטיות.

התפתחות התינוק עד גיל שלושה חודשים

התינוק מתחיל להתפתח בכל המובנים כבר מהרגע שבו הוא נולד. בחודשים הראשונים לחיי התינוק הוא מעביר את מרבית זמנו בשינה ובאכילה וכבר החל מגיל שמונה שבועות מתחיל תהליך של התפתחות שכלי, רגשי ומוטורי.

המרכיבים המוטוריים של תינוק על גיל שלושה חודשים מתמקדים ביכולות זעירות וממוקדות ולאט לאט הולכים ונעשים מורכבים יותר ויותר. בשלושת החודשים הראשונים השרירים של התינוק מכווצים, מה שנקרא טונוס שרירים גבוה.

בחודש הראשון לחייו של התינוק הוא אינו שולט בתנועות הידיים, הוא מניע את ראשו מצד לצד כאשר הוא שכוב על הגב, הוא מביא את ידיו לטווח הפה והעיניים שלו, אגרופיו קמוצים והוא בעל רפלקסים ערים.

בחודש השני לחייו התינוק מתחיל להגיב לדברים אשר נעשים מסביבו והוא מסוגל כבר לעשות תנועות רצוניות, השרירים בגוף ילכו ויתרפו והתנועות שלו יהיו גמישות יותר וממוקדות מטרה. בין גיל חודשיים לשלושה חודשים המרכיבים המוטוריים של התינוק הם ביצוע תנועות רצוניות וסימטריות, הבאת הידיים בצורה רצונית אל מרכז הגוף, הראש זז בחופשיות והעיניים עוקבות לאורך זמן לכל הכיוונים לעבר המקור ממנו מגיע האור.

במהלך החודש השלישי לחייו התינוק כבר מסוגל להרים את ראשו בצורה יפה ולאורך זמן ובעת שכיבה על הבטן הוא נשען על אמות הידיים. אגרופי הידיים שלו פתוחים, הוא מושיט את ידיו לעבר חפצים, תופס אותם ומכניס לפה. כאשר התינוק מחזיק חפץ בידיו, לדוגמה צעצוע, הוא מסוגל לאחוז בו חזק אך לא לאורך זמן.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן