הצטננות ושיעול בקרב ילדים

הצטננות ושיעול בקרב ילדיםהצטננות היא המחלה השכיחה ביותר בקרב ילדים בכל הגילים. למרות שווירוס הנמצא בדרכי הנשימה יכול להימשך כשבוע, הצטננות בקרב ילדים הופכת אותם לחלשים וחסרי אנרגיה.

יותר מ-200 וירוסים שונים יכולים לגרום להצטננות, אבל rhinovirus היא הסיבה הנפוצה ביותר.

למעט בתינוקות, הצטננות בילדים בריאים אינה מסוכנת. היא בדרך כלל נעלמת לאחר כ- 10 ימים ללא כל טיפול מיוחד. עקב המספר הגדול של הווירוסים אשר יכולים לגרום להצטננות ומגוון ווירוסים חדשים, הילדים לא יכולים לפתח התנגדות נגד כל הווירוסים הקיימים. שיעול הינו נלווה פעמים רבות להצטננות, ואף יכול להימשך לזמן ממושך, גם לאחר סיום התסמינים.

הטיפול בצינון חייב לתת דגש על מתן נוזלים מניעת התייבשות. לתינוקות יינתנו תחליפי חלב ואף תמיסה אלקטרוליטית. לילדים מעל גיל 12 חודשים, אפשר לתת את כל סוגי הנוזלים שהם מעוניינים בהם כמו מים, מיץ מדולל, וחלב.

אנטיביוטיקה אינה יעילה בטיפול בהצטננות, אלא רק במקרה של סיבוך כתוצאה מזיהום חיידקים, כמו דלקת אוזניים, דלקת ריאות, או סינוסיטיס. במידה וישנו חשד לאחד הסיבוכים, יש לקבל טיפול רפואי מיידי. עם זאת, יש להיזהר משימוש בלתי הולם באנטיביוטיקה מחשש להתפתחות עמידות לאנטיביוטיקה, ואף התפתחות תופעות לוואי כגון תגובה אלרגית.

גורמים וסימפטומים לצינון

רוב ההצטננויות מתחילות באופן פתאומי. התסמינים האופייניים הם: נזלת, התעטשות, עייפות, כאב גרון
ושיעול. מכיוון שהנזלת נמצאת מאחורי האף, הרפלקס המיידי יהיה שיעול. וירוס ההתקררות יכול להשפיע על הסינוסים, הסמפונות והאוזניים.

בשלבים המוקדמים של ההצטננות, הילד יכול להיות מאוד עצבני ולהתלונן על כאב ראש וגודש. כמו כן, במהלך כל ימי המחלה, הילד עלול לסבול משיעול, אשר יכול להימשך מספר ימים.

השיעול הקשה אשר מלווה את המחלה בדרכי הנשימה, מותנה בנוכחות דלקת בדרכי נשימה המשפיעה על ילדים מתחת לגיל 5, בעיקר בחודשי הסתיו והחורף.

הסימפטומים הם חמורים ביותר בילדים מתחת לגיל 3. השיעול ה"נובח", לעתים קרובות, נעשה חמור יותר בלילה, בדומה לסטרידור. הוא נשמע כצליל קשה, צרוד, רוטט בעת נשימה וגורם לקשיי נשימה, חום גבוה, חוסר מנוחה או עצבנות בלילה. כל מחלה שמסבכת את הנשימה של הילד צריכה להיבדק על ידי רופא הילדים.

דרכי טיפול

בחודש אוקטובר 2007, ה-FDA המליץ שלא לתת לילדים מתחת לגיל 6, תרופות להצטננות או לשיעול.

תרופות אלו כוללות שלוש קטגוריות שונות של תרופות: מדכאי שיעול (דקסטרומתורפן או DM), חומרים נוגדי גודש (פסאודואפדרין וphenylephrine) ואנטיהיסטמינים (כגון brompheniramine, maleatechlorpheniramine ואחרים). מרכיבים אלה נמצאים פעילים במותגי תרופות כנגד הצטננות ושיעול בילדים.

כמו כן, אין בנמצא תרופות ביתיות או תרופות להצטננות אשר גורמות להצטננות לעבור מהר יותר. המחלה תימשך כ- 7-10 ימים גם ללא טיפול. במקרה הטוב, תרופות "סבתא" יוכלו להועיל כנגד השיעול.

איך מונעים הידבקות בצינון?

הדרך הטובה ביותר למנוע מילדים את ההידבקות בהצטננות היא ללמד אותם לשטוף ידיים באופן נכון. ההצטננות מתפשטת בעיקר על ידי מגע יד אל יד. כמו כן, ההצטננות מופצת על ידי חפצים נגועים שהם נשאים, כמו ידיות, מעקות מדרגות, ספרים, עטים, שלטי משחק וידאו, ומקלדת מחשב ועכבר.

וירוס ההצטננות יכול לחיות על חפצים למספר שעות, ומספק זמן לילד לגעת באובייקט ולאחר מכן לשפשף את העיניים או האף. גם כאשר הילד משתעל, יש לשטוף ולייבש את הידיים ביסודיות לאחר הטיפול בילד, לשטוף את הצעצועים בין כל שימוש, לעודד את הילד לכסות את הפה והאף בזמן שיעול ועיטוש. בנוסף, יש לשמור על הילד בבית ולא לשחררו לבית הספר או מעונות יום, כאשר הוא חולה.

ראו עוד על התקררות וכוויות קור חמורות<<