נזלת אצל ילדים ותינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

נזלת אצל ילדים ותינוקותנזלת היא הפרשה בעלת מרקם רירי המופרשת מהאף, שצבעה יכול להיות צהוב-ירקרק או שקוף. הנזלת מהווה חלק אינטגרלי ממערכת ההגנה של מערכת הנשימה כנגד פתוגנים הנשאפים במהלך פעולת הנשימה. ההפרשה של הנזלת מוגברת במצבים בהם ישנה דלקת בדרכי הנשימה, כשבדרך כלל הנזלת מתפתחת על רקע אלרגיה או הצטננות. הנזלת יכולה להופיע בבני כל הגילאים, החל מתינוקות רכים וכלה בקשישים.

הנזלת היא ג'ל, כלומר רשת רופפת וצמיגית הכולאת בתוכה כמות גדולה של מים (כתשעים וחמישה אחוז מים). את הדביקות והצמיגות מעניקים לנזלת גליקופרוטאינים הנקראים מוצינים. הנזלת מופרשת מתאי גביע, הממוקמים בכל רקמות האפיתל בגוף: בדרכי המין, הדמעות, העיכול וכמובן שגם בדרכי הנשימה.

מה הם הגורמים לנזלת בתינוקות ובילדים?

באופן עקרוני תאי הגביע באף מפרישים נזלת בכמות קבועה ללא שום בקרה חיצונית, כשרמת ההפרשה נקבעת לפי תנועת שלד התא. תאי הגביע מפרישים כמות צנועה יחסית של נזלת במהלך היום באופן שגרתי, הנמהלת ברוק ואינה מורגשת כלל. ההפרשה הבסיסית מיועדת לשמור על ציפוי קבוע של הרירית באף.

הפרשה מוגברת של נזלת תתרחש בעקבות גירוי חיצוני. למעשה, ההפרשה המוגברת של הנזלת היא חלק מהתגובה הדלקתית לחדירה של פתוגן או עצם זר כלשהו למערכת הנשימה, בדגש על האף והנחיריים. במקרה הזה הדלקת עשויה לבוא לידי ביטוי בפעילות מוגברת של תאי הגביע, כלומר בייצור מוגבר של נזלת.

מה הם התסמינים של נזלת בתינוקות ובילדים?

תינוקות ופעוטות צפויים לסבול מאפיזודות של נזלת כתריסר פעמים מדי שנה, בעיקר בחודשי החורף. ההפרשה המוגברת מתרחשת במשך כשבוע בממוצע, אך במקרים מסוימים מדובר על הפרשה מוגברת הנמשכת אפילו חודש או חודשיים. מאחר ותינוקות ופעוטות לא מסוגלים לקנח את האף, הנזלת עשויה להוות מטרד של ממש. בין היתר היא עשויה לגרום לירידה משמעותית בתיאבון, לצמצם את צריכת המזון וכן לגרום לבעיות וקשיי נשימה.

בקרב תינוקות הנזלת עשויה לגרום לשיעול ולליחה, שכן היא נכנסת לגרון וללוע וכן עלולה לחבל בצורה משמעותית בהנקה. במקרים החמורים ביותר הנזלת עלולה לגרום לחום גבוה, אדמומיות באזור הנחיריים, גירוי באזור הנחיריים וחולשה כללית. מעבר לכל זה, הנזלת יכולה לגרום לפגיעה בחוש הריח ובחוש הטעם ולנשימה דרך הפה.

כיצד מאבחנים נזלת בתינוקות ובילדים?

אבחון הגורם לנזלת נדרש במצבים בהם מדובר בתינוק או ילד הסובל מנזלת באופן כרוני או במקרים בהם לנזלת נלווים תסמינים נוספים הדורשים טיפול. האבחנה מבוססת בראש ובראשונה על התמונה הקלינית ועל התסמינים הנלווים לנזלת ובהתאם לתסמינים ולתמונה הקלינית הכללית, ניתן לבחור בבדיקות ההמשך הרלוונטיות. בין היתר מדובר בנטילת דוגמית הפרשה לבדיקת מעבדתית, בדיקת CT לשלילת סינוסיטיס, מדידת חום, ביצוע בדיקות לאלרגיות שונות ועוד.

כיצד מטפלים בנזלת בתינוקות ובילדים?

הטיפול בנזלת בתינוקות ובילדים משתנה בהתאם לגורם שהוביל להפרשה המוגברת של הנזלת אם כי בחלק מהמקרים כל שניתן יהיה לעשות זה להגיש טיפול תומך. הכוונה היא לתרסיס מי מלח להקלה על הגודש האפי ולייבוש הנזלת, שימוש במכשיר אדים להעלאת אחוז הלחות באוויר והקלה על הנשימה, הגבהת ראש המיטה על מנת למנוע מהנזלת לחדור לגרון ועוד. כמו כן, ניתן למרוח ג'ל אף להקלה על האדמומיות והיובש סביב האף והנחיריים.

במקרים בהם הנזלת התפתחה על רקע זיהום חיידקי, יש לטפל באמצעות אנטיביוטיקה מתאימה ובמקרים בהם מדובר בנזלת אלרגית, יש לזהות את האלרגן ולעשות מאמצים להימנע מחשיפה אליו. במידת הצורך ניתן לעשות שימוש באנטיהיסטמינים ו/או בחיסון נגד אלרגיה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן