אלרגיות נפוצות בילדים

אלרגיות נפוצות בילדיםאלרגיות בקרב ילדים הן תופעה נפוצה ביותר המופיעה בדרך גלל בגיל הינקות או הילדות. שכיחות אלרגיות עור ומזון בילדים גברה בין השנים 1997 ל-2011. אלרגיות בדרכי הנשימה הן הסוג הנפוץ ביותר בקרב ילדים ומתבטאות בתסמיני עור וצפצופי נשימה. ילדים צעירים סובלים בדרך כלל מאלרגיות בעור, וילדים גדולים יותר סובלים מאלרגיות בדרכי הנשימה.

מידע מורחב באתר allergy

בתגובה אלרגית, מערכת החיסון רגישה מידי מכדי להגן על מה שנחשב כחומר רגיל ומתנהגת כאילו עליה להדוף פולש זר. הגורם עשוי להיות מזון, קשקשי חיות מחמד או אבקת דשא או עצים. האלרגן, או החומר הפוגע, עלול לעורר שורת תגובות. על ההורים להבין מה לחפש ומתי, כיצד לקבוע האם התסמינים עשויים לאותת על אלרגיה ולפקוח עין לגבי חומרת הסימנים והתסמינים.

הסימנים הבסיסיים

אם הורים חושדים כי הילד סובל מאלרגיות, עליהם לחפש סימני עיניים דומעות, גרוד בעור, עור אדום או נפוח, וסימנים דומים הנמשכים מעבר לשבוע או שבועיים. האלרגיה עשויה אף לכלול נזלת והילד עשוי לדווח על גרוד בפה או תחושת עקצוץ בפה.

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים מציינת כי תסמינים אלו עשויים להצביע על אלרגיה, קדחת השחת, או נזלת אלרגית שהיא הצורה הנפוצה ביותר של אלרגיה בקרב ילדים. יש להבחין בעיתוי הופעת התסמינים מידי שנה.

יש לבחון את עור הילד למצב של אקזמה, המופיעה ככתמים יבשים אדומים, בעלי קשקשים ומגרדים. לעיתים מופיעות כוורות, המצביעות על אלרגיה. לדברי האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה, חבורות אדומות אלו על העור משתנות בגודלן ועשויות להיות זעירות עד גדולות מאוד.

אלרגיות מזון

לדברי מאיו קליניק, שמונה מזונות תורמים לתשעים אחוזים מהאלרגיות למזון בקרב ילדים:

• חלב
  • ביצים
  • בוטנים
  • שקדים, אגקוזי קשיו, אגוזי מלך ואגוזי עץ אחרים
  • דגים מסוג בס, בקלה או סול
  • סויה
  • חיטה.

בנוסף, חלק מהילדים אינם מסוגלים לסבול פירות הדר. יתכן שיהיה צורך בבדיקה קפדנית של תוויות מזון כדי לאשר את הקשר האפשרי בין משהו שהילד אכל לבין תסמיני אלרגיה. החיבור אינו ברור תמיד. עקבות בוטנים עלולים להסתתר בדגנים, וסויה עלולה להסתתר בחומרי טעם או משפרי טעם של מזון מעובד או קפוא.

תסמינים בדרכי הנשימה

קדחת השחת או אלרגיות אחרות עלולות להשפיע על נשימת הילד. אם הילד משמיע צפצופים רועשים בנשימתו, או אם הוא סובל מקוצר נשימה מהיר, עליו להיבדק על ידי רופא הילדים. שיעול יבש מלווה בריר הוא סימן נוסף לאלרגיות. בעת משחק, הילד משחק באיטיות או מתעייף בקלות או במהירות רבה יותר בהשוואה לילדים אחרים. מצב זה מסמן על אלרגיה.

בעיות בטן וסימנים אחרים לאלרגיות

אלרגיות עלולות להתבטא בתסמינים במערכת העיכול בקרב ילדים. אם הילד מתלונן לעיתים קרובות על כאבי בטן או שהוא חווה התקפי שלשולים חוזרים ונשנים, עלול המצב לרמז על אלרגיה. סימנים אחרים של אלרגיות אצל ילדים עשויים לכלול כאבי ראש או עייפות יתר. אלרגיה עלולה להשפיע אף על התנהגות הילד, לייצר מצבי רוח יוצאי דופן המתבטאים בעצבנות או חוסר מנוחה.

אלרגיה לחיות מחמד

נוכחות חיות מחמד עלולה לעורר תסמיני אלרגיה בקרב ילדים, כולל החברים הטובים הפרוותיים שהם הכלבים, והחברים הטובים קצרי השיער, שהם החתולים. שניהם משילים שיער וקשקשים.

לא חיית המחמד עצמה היא שגורמת לאלרגיות אלא הקשקשים, רוק, שתן, פרווה ותאי עור מתים אשר עלולים לגרום להתפרצות התסמינים. אם הילד מתעטש ומשתעל לאחר ששיחק או החזיק חיית מחמד, מומלץ לבדוק אותו לאלרגיה לבעלי חיים.

טיפול באלרגיה

רופא הילדים יכול לברר אם תסמיני הילד קשורים לאלרגיה, ומגבש תכנית טיפול הכוללת הקלת תסמיני העור ודרכי הנשימה. תסמיני אלרגיה במערכת העיכול מטופלים באנטיהיסטמינים או תרופות אחרות הנקבעות על פי חומרת המצב.

הרופא ילמד את ההורים שיטות לטיפול בילד, שנועדו למנוע או להקטין את חשיפתו לאלרגנים המפעילים את התגובה. שיטות אלו כוללות הימנעות ממזונות מסוימים, הימנעות ממשחק בחוץ כאשר ספירת אבקת הפרחים גבוהה, ושטיפת ידיים מיד לאחר הנגיעה בחיות מחמד.