ציפצופי נשימה באסטמה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

5640761_xlאחד מהתסמינים המוכרים ביותר של מחלת האסטמה הוא צפצופי נשימה. הצפצופים נוצרים כאשר החולה מתאמץ להזרים אוויר בכוח בזמן שדרכי האוויר הופכות לצרות מאוד.

התהליכים בזמן התקף אסטמה המובילים לצפצופי נשימה

•    קוטר הצינורות במערכת הנשימה הולך וקטן על רקע התכווצות השרירים המקיפים את צינורות הנשימה.
•    הדופן הפנימית של צינורות הנשימה מתעבה ומתנפחת ומחמירה את החסימה בנתיבי האוויר.
•    לתוך הצינורות המכווצים והצרים, מופרשת כמות גדולה ביותר של ריר סמיך, שגורם לקושי רב יותר במעבר התקין של האוויר.
•    במצב שנוצר קשה מאוד לאוויר להיכנס ובעיקר לצאת החוצה דרך צינורות הנשימה. כתוצאה מכך מופיעים קשיי נשימה.
•    אוויר הזורם בכוח ובמאמץ דרך צינור צר ומכווץ ישמיע צפצוף ואילו כאשר יזרום דרך צינור המלא בליחה או בריר, יישמע קול חרחור.
•    כאשר מצטברת כמות גדולה של ליחה או של ריר בצינורות הנשימה, מופעל באופן אוטומטי רפלקס השיעול, שמטרתו לפנות את עודפי הליחה או הריר מדרכי הנשימה.

האם ניתן לאבחן אסטמה באמצעות צפצופי נשימה?

אמנם צפצופי נשימה בזמן התקף מהווים את אחד התסמינים המובהקים ביותר של מחלת האסטמה, אך עדיין אין בהם בשביל לקבל אבחנה מדויקת וודאית. עם זאת, בכל מקרה שבו ילד סובל מצפצופי נשימה, יש להעלות את החשד לכך שהוא סובל מאסטמה ולהפנות אותו לביצוע הבדיקות המתאימות. למעשה גם כאשר הרופא מאזין לריאות בעזרת סטטוסקופ ושומע בבירור צפצופי נשימה, עדיין אין באפשרותו לקבוע על איזה רקע בדיוק התפתחו הצפצופים.

צפצופי נשימה בגיל הרך

צפצופי נשימה הם התסמין המאפיין ביותר של מחלת האסתמה בגיל הרך כשלמעשה אירועים חוזרים של צפצופים, במיוחד במהלך השינה בלילה או בעקבות מאמץ גופני כמו לדוגמה בעקבות צחוק או בעקבות בכי, תומכים מאוד בדיאגנוזה של האסטמה. עם זאת, מאחר והגורם השכיח ביותר לצפופים בנשימה בגיל הרך הוא דווקא זיהום נגיפי בדרכי הנשימה, הרי שלא פשוט להבדיל בין אסטמה לבין צפצוף שנגרם בעקבות זיהום נגיפי שהוביל להתפתחות של ברונכיוליטיס.

במקרים רבים מאוד צפצופי הנשימה נעלמים מאליהם עם הגיעו של התינוק לגיל שנתיים או שלוש. במקרים האלו בדרך כלל לא מדובר בתינוקות אסתמטיים אלא בתינוקות שנולדו עם צינורות נשימה בעלי קוטר קטן יתר על המידה. לפיכך כל אימת שהצטננו, סבלו מחסימה חלקית של צינורות הנשימה על ידי הריר הסמיך שהופרש לתוכם.

במקרים האלו, כאשר התינוק גדל, במקביל גדלים גם צינורות הנשימה עד שבשלב מסוים מתפתחת היכולת לנשום באופן תקין יחסית ללא צפצופי נשימה, גם כאשר מופרשת כמות מסוימת של ריר לצינורות הנשימה.

מתי מופיעים הצפצופים?

הצפצופים מופיעים במהלך התקף אסטמה, בשלב שבו החולה מנסה להוציא אוויר במאמץ מהריאות. כיום נהוג לחלק את הגורמים להתקף אסטמה לחמש קבוצות מרכזיות להלן:
•    מצבי לחץ ומתח נפשיים.
•    חשיפה לאבק או חומרים אלרגניים שונים.
•    הצטננות.
•    מאמץ גופני.
•    שינויים במזג האוויר.

כיצד מטפלים בצפצופים?

הטיפול בצפצופים הוא למעשה הטיפול הניתן בזמן ההתקף, שמטרתו לגרום להתרחבות של דרכי האוויר. כאשר דרכי האוויר יתרחבו מחדש באמצעות שימוש בתרופות כמו לדוגמה ונטולין או בריקלין, האוויר יזרום בחופשיות בנתיבי האוויר והצפצופים ייפסקו. במקרים שבהם במהלך החודשים האחרונים הילד עבר יותר ימים עם סימפטומים דוגמת צפצופי נשימה מאשר ימים ללא תסמינים, יהיה צורך להתחיל טיפול תרופתי מונע.

כמו כן חשוב להתייחס לאספקט הרגשי-חברתי-נפשי של התופעה, כיוון שילדים קטנים עלולים להתייחס בצורה שונה לילד הסובל מצפצופי נשימה, בעיקר בגילאים הצעירים יותר.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן