ברונכיוליטיס אצל ילדים ותינוקות

ברונכיוליטיס אצל ילדיםברונכיוליטיס היא מחלה דלקתית שגורמת לחסימה של הברונכיולים, צינורות דקים הממוקמים בריאות. בעברית נקראים הברונכיולים סימפוניות או סמפונונות. מדובר על הסעיפים הצרים ביותר של הסמפונות (קוטר הברונכיול לא עולה על מילימטר אחד לרוב). המחלה פוגעת בעיקר בתינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים ושיא התחלואה מתרחש בין גיל חודשיים לגיל שישה חודשים.

בשלוש השנים האחרונות השכיחות של המחלה עלתה במאות אחוזים והדבר נכון גם לגבי שכיחות האשפוזים בבתי החולים כתוצאה מהמחלה. למעשה, בין שנת 2011 לשנת 2014, נרשמה עלייה של 276 אחוז בשיעור האבחון של המחלה. כמו כן, רק על מנת לסבר את האוזן בנוגע לחומרת המצב, נציין כי בעוד שבשנת 2011, 38 אחוז מהילדים שחלו בברונכיוליטיס נזקקו לאשפוז, הרי שבשנת 2013, שבעים ושישה אחוז מהחולים נאלצו להתאשפז.

נכון לכתיבת שורות אלה (2015), כשישים אחוז מהילדים המאושפזים במחלקות ילדים סובלים מהמחלה.

מה הם הגורמים לברונכיוליטיס בילדים?

הדלקת בברונכיולים יכולה להתפתח בעקבות זיהום של מספר נגיפים וחיידקים, אך ברוב המוחלט של המקרים היא מתרחשת בעקבות חשיפה לנגיף שנקרא (RSV (Respiratory Syncytial Virus. נגיף זה נפוץ בישראל במיוחד בין חודש נובמבר לחודש מרץ. ההדבקה בנגיף מתרחשת על ידי חשיפה להפרשות של אדם חולה. החשיפה יכולה להתבצע על ידי מגע באף, בפה או בעיניים של אדם חולה שאחריו מתרחש מגע באף, בעיניים או בפה של האדם הבריא.

מה הם התסמינים של ברונכיוליטיס בילדים?

בשישים אחוז ממקרי ההדבקה, המחלה תערב רק את דרכי הנשימה העליונות ותסמיניה יכללו בעיקר חום גבוה, שיעול ונזלת. עם זאת, בין יומיים לחמישה ימים מרגע ההדבקה, עלולה להתרחש החמרה במצבו של החולה. במקרים האלו בהם מתרחשת החמרה, המחלה תתפשט ותערב גם את דרכי הנשימה התחתונות.

מחלה שמערבת גם את דרכי הנשימה התחתונות תבוא לידי ביטוי בשיעול קשה מאוד, צפצופים בזמן הנשימה, קושי באכילה וקשיי נשימה. בדרך כלל כשהמחלה מחמירה החום לא נהיה יותר גבוה ובתינוקות מתחת לגיל חודש ניתן לאבחן אפילו היפותרמיה. במקרים החמורים ביותר, קשיי הנשימה יכולים לגרום לכיחלון, רתיעות בין צלעיות, אנחות בזמן הנשימה ועוד.

ככל שהחולה צעיר יותר, כך המחלה חמורה יותר וזאת כיוון שככול שהתינוק קטן יותר, כך דרכי האוויר שלו קטנות יותר וישנו קושי רב יותר בפינוי ההפרשות ממערכת הנשימה.

כיצד מאבחנים ברונכיוליטיס בילדים?

בדרך כלל רופא המשפחה או רופא הילדים יוכל לאבחן את המחלה ללא ביצוע של בדיקות מעבדה. ברוב המקרים על ידי לקיחת נתונים בנוגע לתסמינים, ביצוע של בדיקה קלינית קצרה, בירור גילו של המטופל והתאמת התסמינים והממצאים לעונת השנה, ניתן לספק אבחנה מדויקת. במקרים מסוימים יהיה צורך לבצע בדיקות מתקדמות יותר, כשבין היתר מדובר על צילום חזה או על בדיקות תבחין בהן מגדלים את הנגיף על מצע מתאים בשביל לאשש את האבחנה הראשונית.

איך מטפלים בברונכיוליטיס בילדים?

מאחר וברוב המוחלט של המקרים המחלה נגרמת על ידי נגיף, הרי שאין צורך לעשות שימוש באנטיביוטיקה. הטיפול הוא תומך בעיקרו ומטרתו להפחית את מידת החומרה של התסמינים עד להחלמה. לפיכך, הטיפול משתנה בין חולה לחולה בהתאם לסוג התסמינים ודרגת החומרה שלהם. במקרים מסוימים יהיה צורך לעשות שימוש במרחיבי סמפונות, במקרים אחרים יהיה ניתן להסתפק במכשיר אדים בלבד וכן ניתן לעשות שימוש באינהלציה של מי מלח להקלה על הנשימה.

במקרים החמורים ביותר ניתן להקל על הנשימה על ידי מתן של חמצן מועשר ובמקרים חריגים בלבד ייעשה שימוש בהנשמה מלאכותית.

אולי יעניין אותך גם:

זה לא נביחות, זה סטרידור בילדים