מחלות זיהומיות וויראליות אצל ילדים

מחלות זיהומיות וויראליותוירוסים נדמים לקפסולות הכוללים חומר גנטי. הם מאוד זעירים, קטנים בהרבה מחיידקים, וגורמים למגוון מחלות זיהומיות מוכרות ונפוצות, כגון התקררות, שפעת ועוד. במקרים אלו, המחלה תחלוף מאליה לאחר מספר ימים ללא טיפול נוסף. אולם, וירוסים גם עלולים לגרום למחלות קשות יותר כגון HIV – איידס או אבעבועות שחורות.

וירוסים הם פולשים לתאים נורמאליים במטרה לחיות ולהשתמש בתאים אלה בכדי להתרבות ולייצר וירוסים אחרים כמוהם. בסופו של דבר, ווירוסים אלה הורגים את התאים, עובדה אשר תתבטא בסימנים ותסמינים שונים.

זיהומים נגיפיים הינם קשים לטיפול מכיוון שהווירוסים אשר חיים בתוך התאים "מוגנים" מתרופות, אשר בדרך כלל עוברות דרך זרם הדם. כך, אנטיביוטיקה אינה פועלת כנגד זיהומים ויראליים, למרות שישנן מספר תרופות אנטי-ויראליות זמינות, אולם יעילותן עדיין מוטלת בספק. כמו כן, חיסונים יכולים למנוע מספר מחלות ויראליות ידועות, כגון שפעת.

גורמים למחלות זיהומיות וויראליות

ישנם מספר סוגים של וירוסים אשר גורמים למחלות השונות. Adenoviruses הם קבוצה של וירוסים אשר יכולים להדביק את הקרומים של דרכי הנשימה, עיניים, מעיים, ודרכי השתן. הם מהווים כ-10% מהזיהומים בדרכי הנשימה בילדים ובתינוקות והם הסיבה השכיחה ביותר למצבי שלשול. Coxsackieviruses הוא חלק ממשפחת enterovirus אשר חיים במערכת העיכול האנושית. הם עלולים להתפשט מאדם לאדם, בדרך כלל עקב חוסר היגיינה של הידיים ומשטחים מזוהמים בצואה, שעליהם הם יכולים לחיות במשך מספר ימים.

ברוב המקרים, coxsackieviruses יגרמו לתסמינים דמויי שפעת קלה אשר תחלוף ללא כל טיפול. אולם במקרים מסוימים, הם עלולים לגרום לזיהומים חמורים יותר.

מחלת הפה והטלפיים הינה מחלה נפוצה בקרב תינוקות וילדים. אצל תינוקות, המחלה מתחילה בחום, אי שקט וחוסר תיאבון, ובתוך יומיים-שלושה, יתפתחו פצעים כואבים בפה. המחלה מופיעה באופן פתאומי, ותיעלם מעצמה ללא כל טיפול לאחר 7-10 ימים.

היא נגרמת מווירוסים מקבוצת enterovirus, ובמיוחד coxsackievirus. וירוסי ׁׁׁׂ(parainfluenza (HPIVs בדרך כלל, יגרמו למחלות בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות בתינוקות וילדים צעירים, אך הם אחראיים גם לדלקת גרון או דלקת ריאות. לילדים צעירים יותר ישנה נטייה לפתח מחלות קשות יותר, כמו גם למבוגרים עם מערכת חיסון מוחלשת.

כיצד מאבחנים?

בדרך כלל בדיקות כמו בדיקות דם בכדי לזהות את הגורם לזיהום לא נעשות. ומכיוון שאין בנמצא טיפול אנטיביוטי כנגד מחלות זיהומיות ויראליות, לרוב הטיפול יתמקד בטיפול תומך. למשל בכדי להקל על אף סתום, אפשר להשתמש במי מלח כטיפות אף.

במהלך מחלת השפעת הויראלית או ההתקררות, יש להשתמש במכשיר אדים קר בחדר הילדים. האדים מסיעים ללחלח את האוויר ועשויים לעזור לנקות את מעברי האף. בכדי להקל על גודש בחזה, אפשר לנסות להשתמש בפיזיותרפיה באזור החזה אשר יכולה לשחרר את הריר הדביק ולסייע לתינוקות וילדים צעירים להשתעל באופן יעיל יותר. כדי להימנע מהופעת המחלה ומסיבוכיה, ניתן להתחסן מידי שנה בחיסון נגד מחלת השפעת.

בכדי להקל על שיעול, אפשר לנסות לתת חצי כפית של דבש לילדים בגילאי 2 עד 5 שנים, וכפית לילדים בגילאי 6 עד 11 שנים. תרופות "סבתא" נוספות עלולות לסייע במצבים השונים, בכדי להקל על ההרגשה.

כדאי לגשת לרופא ולטיפול רפואי במידה והחום אינו חולף לאחר מספר ימים, אם הילד חש בכאבי ראש חמורים, צוואר נוקשה, עצבנות, מודעות מופחתת (או עייפות), או במידה והילד נראה מאד חולה וישנה החמרה במצבו.

ברוב המקרים, גופו של הילד, יתגבר על מחלות אלו באמצעות עזרה מהמערכת החיסונית לאחר מספר ימים. עם זאת, יש להקפיד לא לשלוח ילד חולה לגן או למסגרות החינוך, מחשש להידבקות ילדים נוספים, עד להחלמתו המלאה.

התמודדות עם ילד חולה >>>