הגדלת קצבאות לילדים עם מחלות קשות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הגדלת הקצבאות לילדים החולים במחלות קשותהגדלת קצבאות לילדים חולים איננה מחזה שגרתי בארצו. עם זאת, זה בדיוק מה שצפוי לקרות כבר בזמן הקרוב. עבור לא מעט משפחות בישראל, עבור לא מעט הורים לילדים חולים, למשפט "העיקר הבריאות" יש משמעות מיוחדת במינה.

קרוב לשש מאות משפחות בכל שנה מתווספות לרשימה של אלו שיש להם בבית ילד או ילדה חולים מאוד, שנמצאים במצב סיעודי או קרוב לסיעודי. בשל מצב זה, נדרש בדרך כלל אחד מההורים לפנות את כל יומו לצורך ליווי וטיפול בילד – בבית או מחוצה לו.

מלבד הרצון ליהנות משגרה של בריאות, מלבד הרצון לראות את הילד מחלים ומתחזק, מצוי גם רצון נוסף – לראות את המדינה מסייעת יותר. הפחתתה של תהליכים בירוקרטיים ושיפור קצבאות לילדים הסובלים ממחלות קשות לא נראים כמו בקשה גדולה מדי. לפעמים, גם במציאות הישראלית ניתן לראות את הרצון הזה מבשיל למציאות. הגדלת הקצבאות, תוצאה של מאבק עיקר של כמה הורים לילדים חולים, צפויה לעבור אישור ממש בזמן הקרוב.

התחלה ושמה מחאת הקרחות

הורים ומשפחות של ילדים חולים, הורים לילדים חולי סרטן, כאלה שילדיהם סובלים מגידול במוח, בעיות כבד קשות או מחלות אחרות לא נחשבים לקבוצת לחץ חזקה. מספרם המועט יחסית של הורים כאלה לא מסייע להם ללחוץ על מקבלי ההחלטות ולרוב גם לא מדובר באנשים בעלי מעמד פוליטי יוצא דופן. עם זאת, מחאה של אימא לילד חולה סרטן, מחאה שהחלטה בפייסבוק, הפכה לדיון ציבורי נוקב וזה – הצליח לייצר את השינוי.

המחאה, שקיבלה עד מהרה את השם המתבקש "מחאת הקרחות" הצליחה לאגד כמה וכמה הורים לילדים חולים, שהפכו לקול עבור אותם הורים שאיבדו את הכח להילחם במערכת. אלה שעמדו בראש המחאה – אבידן כלפה ומשפחת בוים – עדן ומיכל, יצרו הד ציבורי רחב שלא השאיר את כל נבחרי הציבור אדישים.

נבחרי ציבור ממפלגת המחנה הציוני וממפלגת יש עתיד – איציק שמולי וקארין אלהרר, סייעו בקידום האג'נדה שגם למשפחות הילדים החולים מגיע סיוע. ההכרה שהקצבאות הנוכחיות בהחלט לא מספקות הגיעה עד לרמות הגבוהות של ממשלת ישראל כך שגם שר הרווחה מר חיים כץ התגייס לשנות את המציאות הקיימת.

הפתרון – עליה באחוזי הנכות

קצבאות הביטוח הלאומי הניתנות למשפחות של ילדים חולי סרטן, למשל, וכן למשפחות שילדיהם חולים במחלות קשות אחרות רחוקות מלהספיק כאשר אחד ההורים ולעיתים גם שניהם נאלצים להחסיר ימי עבודה רבים בכל שנה. קל וחומר, כאשר אחד ההורים לא יכול להמשיך לעבוד בשל הצורך לסעוד את הילד שלא יכול לתפקד באופן עצמאי.

הפתרון המתגבש, כאשר מדובר בהורים לילדים סיעודיים וחולים שמטפלים בהם מסביב לשעון נוצר באמצעות אפשרות להכרה באחוזי נכות גבוהים מהרגיל. עד כה, קצבת הנכות לילדים החולים התבססה על הכרה במאה אחוזי נכות. כעת, ניתן יהיה לתת הכרה לילדים החולים (כחמש מאות עד שש מאות במספר), באחוזי נכות כמעט כפולים.

גם במספרים, הדברים נראים אחרת לגמרי – עד כה הקצבאות הגיעו לרמה של אלפיים עד 2500 ₪ לחודש. מרגע שיאושר השינוי בוועדת הכנסת וכן בקרב בכירי הביטוח הלאומי, הסכום בשקלים יכפיל את עצמו. בתקציב הממשלתי, לא מדובר במשהו שמתקרב לפריצת התקציב שכן נדרשים לצורך כך לא יותר משלושה עשר מיליון שקלים חדשים. עבור משפחות, הורים וילדים חולים, מדובר בלא פחות מאנחת רווחה כלכלית. אנחת רווחה שתותיר בהם יותר כוח ויותר אנרגיה להשקיע במה שחשוב – החלמת הילדים וקידום בריאותם ורווחתם.

ראו גם:

זכויות ילדים חולים במערכת החינוך

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן