קשיים בנשימה בילדים

קשיים בנשימה בילדיםילדים, פעוטות ותינוקות סובלים מקשיי נשימה בשכיחות גבוהה בצורה משמעותית בהשוואה למבוגרים. השכיחות של קשיי הנשימה גבוהה במיוחד במהלך חודשי החורף ודרגת החומרה של קשיי הנשימה יכולה להיות קלה מאוד או קשה ביותר.

קשיי הנשימה המופיעים בילדים עלולים לעורר חרדה רבה בקרב הוריהם אם כי ברוב המקרים לא מדובר על קשיים שיש בהם כדי להעמיד את הילד בסכנת חיים.

מה הם הגורמים לקשיי נשימה אצל ילדים?

• אסטמה – אסטמה היא מחלה כרונית של הריאות הבאה לידי ביטוי בהתקפים של קוצר נשימה. המחלה מופיעה בכחמישה עשר אחוז מהילדים וחלק ניכר מהם מחלימים ממנה בבגרות. שכיחות המחלה במבוגרים עומדת על עשרה אחוז בלבד.
  • ברונכיוליטיס מחלה דלקתית של הברונכיולים, הסעיפים הקטנים ביותר של הסמפונות. ברוב המוחלט של המקרים המחלה מתפתחת בעקבות הידבקות בנגיף הנקרא RSV ורוב החולים הם בני פחות משלוש שנים. מחלה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות, החל מתסמינים קלים מאוד כמו למשל נזלת, שיעול וחום קל וכלה בתסמינים חמורים ביותר כמו למשל קשיי נשימה חריפים שיצריכו אשפוז בבית חולים.
  • אלרגיה – אלרגיה לחומרים שונים או לדברי מזון מסוימים יכולה גם כן לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים ודרגות חומרה. במקרים מסוימים מדובר על אלרגיה שבאה לידי ביטוי בפריחה עורית בלבד אך לא אחת מדובר על אלרגיה שגורמת לבצקת בגרון ולהיצרות של דרכי האוויר.
  • לחות נמוכה – כאשר הלחות של האוויר בחדר השינה של הילד נמוכה מדי, יהיה לו קשה יותר לנשום. הלחות של האוויר בדרך כלל יורדת כאשר מחממים את החדר במהלך הלילה מבלי לאוורר אותו.
  • דלקת ריאות – דלקת ריאות היא מחלה זיהומית שכיחה ביותר היכולה להיגרם בעקבות הדבקה בטפיל, נגיף או חיידק. ההצטברות של הדלקת ברקמת הריאה גורמת לקשיי נשימה.

מה הם התסמינים של קשיי נשימה אצל ילדים?

קשיי הנשימה יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים המשתנים בהתאם לגורם שהוביל להתפתחותם ובהתאם לדרגת החומרה של המחלה. בין היתר מדובר על התסמינים האפשריים הבאים:

• חרחורים בזמן הנשימה.
  • חוסר תיאבון.
  • שינויים בגוון העור שיכולים להגיע עד כדי כיחלון.
  • צפצופים בזמן הנשימה.
  • שימוש בשרירי עזר כדי לנשום.
  • הפסקות נשימה.
  • תנועה מוגברת במיוחד של כנפי האף.
  • עייפות מוגברת ובעיות ערנות.
  • מאמץ משמעותי לנשום.
  • נשימה מהירה מאוד וקצובה מאוד.

כמו כן, במקרים רבים יתלוו לקשיי הנשימה תסמינים נוספים כשבין היתר מדובר על שיעול, נזלת, דלקת עיניים, דלקת אוזניים, הפרעות שינה, חום גבוה, כאבי שרירים, חולשה ניכרת ועוד.

כיצד מאבחנים קשיי נשימה אצל ילדים?

האבחון של קשיי נשימה כולל בראש ובראשונה תשאול מקיף ויסודי של הנבדק ושל הוריו בנוגע לתסמינים מהם הוא סובל. לאחר מכן, הרופא יבצע בדיקה קלינית קצרה ובמידת הצורך יחליט על ביצוע בדיקות המשך. בין היתר ניתן לשלוח את הילד לבצע צילום חזה, בדיקת תרבית לאבחון סוג הנגיף או החיידק שגרם לזיהום, בדיקת רוויון חמצן בדם, בדיקות לאבחון של אלרגיה ועוד.

כיצד מטפלים בקשיי נשימה בילדים?

הטיפול בקשיי נשימה בילדים משתנה בהתאם לדרגת החומרה של קשיי הנשימה ובהתאם לגורם שהוביל להיווצרותם.

במידה ומדובר על זיהום נגיפי, הטיפול יהיה תומך בעיקרו ויכלול בעיקר שימוש במרחיבי סמפונות, סטרואידים או תמיסת מי מלח באינהלציה. במידה ומדובר על דלקת ריאות ייעשה שימוש באנטיביוטיקה ובמידה ומדובר על אסטמה, תידרש היערכות מיוחדת לטיפול במחלה הכוללת הימנעות מהגורם האלרגני, הצטיידות במשאפים מתאימים ועוד.

עוד בנושא:

עצירת נשימה בילדים