דלקות אוזניים אצל ילדים

דלקות אוזניים אצל ילדיםדלקות אוזניים הינו מצב נפוץ ושכיח בקרב ילדים, במיוחד דלקת האוזן התיכונה.

בדרך כלל, מתלווה לדלקת זו המופיעה בעיקר בחורף חום, נפיחות מקומית, כאבים חזקים במיוחד בשעות הלילה והפרשה מוגלתית. הטיפול המוצע במקרים אלה הוא אנטיביוטיקה עד לסיום הדלקת, גם במקרים של דלקות חוזרות ונישנות.

מהם הגורמים?

הגורם השכיח ברוב מקרי דלקות האוזניים (עד כ 75% מהן) הוא זיהום נגיפי. דלקת אוזניים של האוזן התיכונה עלולה להופיע ולהתפתח לאחר מחלה זיהומית אחרת כגון שפעת או דלקות גרון. במקרים של נזלת, נגרמת סתימה בצינוריות והצטברות נוזלים והזדהמותם על ידי פנאומקוק.

האבחון של דלקת אוזניים ייעשה על פי סיפור המחלה כאשר התופעות הופיעו באופן פתאומי וחריף, ובהתבסס על בדיקה פיזיקלית אשר תבדוק את התפליט והאודם הניכר.

תסמינים לדלקת אוזניים

תסמיני הדלקת יהיו אודם, כאבי אוזניים, הפרשות ותפליט מהאוזן (otorrhea), ולפעמים גם עלייה בחום הגוף. תסמינים אחרים יהיו תלויים בסוג הדלקת הקיימת. במקרה של דלקת אוזן חיצונית, התסמינים יופיעו לאחר שהיה ארוכה בבריכות או במקורות מים, ויתבטאו בכאבים בזמן נגיעה, ללא חום.

הדלקת החריפה תימשך מספר ימים, ולרוב התסמינים ייעלמו לאחר טיפול מיידי. במקרה של סיבוך, עלולה הדלקת להסתבך עד כדי דלקת כרונית, אשר תתבטא בירידה בשמיעה.

טיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים

הטיפול המקובל לדלקות אוזניים הוא אנטיביוטיקה באופן מידי, או מושהה לאחר מספר שעות ובירור כללי. בדרך כלל, הטיפול המושהה יינתן לילדים בריאים, גדולים יותר מגיל חצי שנה ושתסמיני המחלה אינם חמורים מאד. ההנחה היא כי לפעמים דלקות האוזניים חולפות מעליהם ללא צורך בטיפול, במיוחד כאשר הן על רקע ויראלי.

עם זאת, הטיפול בדלקות אוזניים חייב לכלול גם טיפול נוגד כאב, באמצעות אקמול, אופטלגין או דומיהם. במקרה של דלקות אוזניים חוזרות ונישנות, יש לשקול את הצורך בניתוח כפתורים.

לרוב, דלקות אוזניים אינן מסוכנות, אולם יש להימנע מפני סיבוכים ותופעות לוואי כמו דלקת קרום המוח. מכיוון שדלקות האוזניים חוזרות על עצמן מספר פעמים בשנה, ישנם הורים אשר פונים לרפואה האלטרנטיבית, אשר יכולה לסייע בהקלה על הכאבים (טבילת צמר גפן בשמן זית מחומם) ובריפוי הדלקת (באמצעות דיקור סיני, שינוי דיאטטי ועוד).

ישנם המאמינים בדרכי מניעה כמו חיסונים כנגד חיידק הפנאומקוק (אשר יעיל כנגד מגוון זיהומים) והימנעות משימוש במקלוני אוזניים. כמו כן, בעת השחייה בבריכה כדאי ומומלץ להשתמש באטמי אוזניים מיוחדים לילדים.

דלקות אוזניים אצל תינוקות

דלקות אוזניים אצל תינוקות גורמות להרבה חוסר שקט, בכי רב וצורך בטיפול מידי. על פי רוב, כאשר דלקת אוזניים מאובחנת אצל תינוקות מתחת לגיל שלושה חודשים, ובמיוחד כאשר היא מלווה בחום, התינוק יאושפז בבית החולים מחשש לספסיס ואלח דם.

ביופסיה של עור התוף (tympanocentesis) תילקח מהתינוק, והוא יהיה תחת מעקב ופיקוח צמוד. בעת השחרור מבית החולים יונחו ההורים להמשך הטיפול וצורך במעקב. בכל מקרה של חזרת התסמינים או החרפתם יש לחזור לבית החולים להמשך בירור.

דלקות אוזניים הינן שכיחות בקרב תינוקות עקב מבנה אנטומי מיוחד בו התעלה אשר מחברת בין האוזניים ללוע קצרה יותר מאשר אצל מבוגרים. במקרה של זיהום ויראלי או חיידקי, הזיהום אינו יוצא החוצה וגורם לדלקת אוזניים בשכיחות גבוהה.

הורים רבים מזהים דלקות אוזניים אצל תינוקות, כאשר הם מתחילים למשוך את אוזנם. עם זאת, את האבחנה הספציפית והמדויקת יש לתת לרופא ילדים או לרופא אף אוזן גרון לבצע. ביקורת ומעקב חשובים עד מאד במקרים של דלקות חוזרות ורבות, בכדי למנוע ירידה בשמיעה או בעיות בהתפתחות הדיבור.