דלקות אוזניים חוזרות בילדים

דלקות אוזניים חוזרות אצל ילדיםדלקות אוזניים אקוטיות וכרוניות הינן תופעה נפוצה ושכיחה בקרב ילדים ופעוטות. על פי ההערכות כשליש מהילדים עד גיל 5 יגיעו לרופא הילדים בעקבות בעיות אוזניים.

דלקות אוזניים חוזרות מאיימות על חלק גדול מהילדים, אשר נוטים לסבול במשך שנה ממספר דלקות אוזניים מטרידות וכואבות. הסיכון הגדול בדלקות חוזרות הוא פגיעה בשמיעה ולפעמים אף קשיים בהתפתחות השפה והדיבור.

דלקות האוזניים החוזרות נגרמות, על פי רוב, מזיהום חיידקי או ויראלי ומטופלות על פי הצורך באנטיביוטיקה.

הדלקות עצמן נוצרות כתוצאה מהנוזלים המצטברים ובלוטות הלימפה המוגדלות אשר יוצרים היצרות, במיוחד לאחר הצטננות או שפעת. היצרות זו מונעת מנוזלי האוזן התיכונה להיות מופרשים, ולכן הם מהווים מצע גידול נוח למגוון חיידקים והיווצרות דלקת.

יש הטוענים כי שימוש מוגבר באנטיביוטיקה בעולם המערבי, העלתה את שיעור הסובלים מדלקות אוזניים חוזרות, מכיוון שחיידקים רבים פיתחו עמידות כנגד תרופות אלו.

גורמים לדלקות אוזניים חוזרות

יש הטוענים כי דלקות אוזניים חוזרות ונישנות נגרמות מחולשה של מערכת החיסון. עם זאת, הגורם השכיח ביותר הוא זיהום נגיפי חוזר, אשר מערכת החיסון לא הצליחה להתמודד עימו.

מעבר לכך, יש הטוענים כי ישנם ילדים אשר עקב מבנה אנטומי מסוים של האוזן התיכונה, יותר מועדים ונוטים לפתח דלקות אוזניים חוזרות. מחקרים הראו שבמידה ודלקת האוזניים הראשונה מאובחנת לפני גיל חצי שנה, סביר להניח כי ישנה נטייה לדלקות אוזניים חוזרות.

מהם התסמינים?

תסמיני הדלקות החוזרות, חוזרים על עצמם וכוללים כאבים חזקים (במיוחד בשעות הלילה), משיכות אוזניים אצל תינוקות, חום גבוה והפרשה דלקתית מהאוזן. בדרך כלל הן ילדים קטנים והן ילדים יותר גדולים יסבלו מחוסר שקט, בכי רב וחוסר תיאבון בזמן דלקת.

דרכי אבחון

דלקות אוזניים חוזרות מוגדרות לאחר אבחון של שלוש דלקות באוזן התיכונה במשך חצי שנה, או אבחון של ארבע דלקות אוזניים במשך שנה. אבחון הדלקת נעשה על סמך בדיקה פיזית של רופא אף אוזן גרון, אשר יכול לראות את ההפרשה, אדמומית, נפיחות ותנועתיות מופחתת באזור עור התוף, ולהתרשם מתלונות המטופל או הוריו.

טיפולים קונבנציונליים ואלטרנטיביים

הטיפול המקובל במקרה של דלקות אוזניים חוזרות הוא טיפול אנטיביוטי מונע. טיפול זה ניתן למשך שלושה שבועות, במינון קטן יותר מהרגיל. המינון המוקטן אינו מצליח לרפא דלקת שכבר קיימת, אולם הוא עשוי למנוע מחיידקים חדשים להתיישב במקום זה.

לפעמים, ניתן הטיפול האנטיביוטי המונע לסירוגין, כך שההורים מתחילים את הטיפול רק לאחר התסמינים הראשונים אשר מעידים על התפתחות דלקת. מעבר לכך, כדאי לאמץ מספר אורחות חיים אשר עשויים למנוע ולהגן על הילדים, כמו למשל הפסקת העישון הפאסיבי לידם, ניקיון עדין עם מקלות אוזניים, או ייבוש הנזלת כאשר היא מתרחשת.

לילדים אשר לא מראים תגובה לטיפול האנטיביוטי, או שדלקות האוזניים החוזרות עלולות לסכן את התפתחות השמיעה והדיבור, יומלץ על ניתוח כפתורים. מטרת הניתוח הוא לנקב את עור התוף, בכדי שתהיה אפשרות לנקז את הנוזלים באמצעות צינורית מיוחדת אשר תיכנס לנקב זה.

השיקולים לגבי הניתוח חייבים להיעשות כשיקולי עלות-תועלת, כך שיתרונותיו יעלו על חסרונותיו הקיימים. ישנם הורים אשר פונים לרפואה המשלימה אשר יכולה לתת פתרונות אחרים, כמו החלפת תזונה, דיקור סיני, נטורופתיה, עידוד הנקה ועוד.

ככלל, הרפואה המשלימה טוענת כי דלקות אוזניים חוזרות נגרמות ממצב רגשי של התינוק או הילד, אשר מתקשה לשמוע ולעכל את המתרחש בעולם החיצוני. בכל טיפול שנבחר, יש לזכור את חשיבות המעקב אחר רמת השמיעה של הילד והתפתחות השפה והדיבור.