הפרעות בשפה בקרב ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות בשפה בקרב ילדיםהפרעות בשפה או לקות שפה הוא מונח שמשמש לתיאור מגוון רחב ביותר של הפרעות בתחום התקשורת.

ההפרעות השונות שנכללות תחת הגדרת המטריה של הפרעות בשפה יכולות להיות בעלות השלכות שונות על ההתפתחות של הילד מבחינה רגשית, אקדמית או חברתית, יכולים להיות להן גורמים שונים לחלוטין, הן יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים ועוד.

באילו דרכים הפרעות בשפה יכולות לבוא לידי ביטוי?

הפרעות בשפה יכולות לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים. החלטנו להזכיר רק חלק מהן מפאת קוצר היריעה להלן:

  • קושי ביכולת הפירוק של מילה למרכיבים הקטנים שלה.
  • קושי בהפקת צלילים נכונים (החלפה של העיצור K בעיצור T למשל).
  • שימוש באוצר מילים קטן.
  • קושי בהבנה של הוראות מורכבות.
  • שימוש במשפטים פשוטים מאוד וקצרים מאוד בלבד. קשיים תחביריים.
  • קושי בהעברת מסרים לסביבה והבנת מסרים.
  • קושי בארגון של מידע מילולי.
  • קושי בהפקת שפה שלרוב מתלווה אליו קושי בהבנת שפה אם כי ברמה נמוכה יותר.
  • לא אחת להפרעות בשפה נלוות גם בעיות קשב, בעיות בתחום המוטורי ובעיות קוגניטיביות.

איחור בהתפתחות השפה

ההתפתחות של השפה נעה על רצף מסוים שכולל מספר שלבים. כך למשל בשנה הראשונה לחיי התינוק מתקיים השלב הקדם מילי שנחלק למספר תתי שלבים, אחריו מופיע השלב החד מילי שנמשך עד גיל שנה וחצי, מאוחר יותר מגיע השלב הרב מילי ועוד.

כל ילד עובר את השלבים השונים בזה אחר זה בקצב האישי שלו אך בדומה לילדים שלא למדו לזחול וכתוצאה מכך לא הצליחו ללכת, כך ילדים שידלגו על שלבים מסוימים ייתקלו בקשיים בשלב מאוחר יותר.

נקודה חשובה נוספת שחשוב להבין היא שלא כל ילד מתקדם במעלה סולם השלבים באותו הקצב ולכן מומלץ מאוד להימנע מביצוע השוואות בין ילדים לילדים אחרים. עם זאת, במקרים מסוימים איחור בהתפתחות של השפה שנחשב לחריג אכן יכול להעיד על פתולוגיה מסוימת שיש לטפל בה. בכל הקשור לפתולוגיות בהתפתחות השפה התערבות מוקדמת ככל האפשר תוביל לתוצאות טובות יותר בטיפול.

על מה יכול להעיד איחור בהתפתחות השפה?

איחור בהתפתחות השפה בשנת החיים הראשונה למשל יכול להעיד על בעיות שמיעה, שכן פעולת המלמול היא תוצאה של חיקוי וללא שמיעה תקינה לא יכול התינוק לחקות את הקולות של הדוברים בסביבתו.

כמו כן, איחור בהתפתחות השפה יכול להעיד על בעיות קוגניטיביות, בעיות מוטוריות שונות, בעיות אנטומיות שונות ועוד. ככל שהאבחון יהיה מקצועי יותר ניתן יהיה להגיש טיפול איכותי יותר וכן יש לציין שבמקרים רבים הורים מגיעים לאבחון על רקע של דאגה מוגזמת ולא על רקע של בעיה שיש בה כדי לעורר חשש לפתולוגיה מסוימת.

קשיי דיבור

הפרעות בשפה לא תמיד קשורות לאיחור בהתפתחות של השפה אלא בקשיים אחרים להלן:

  • קושי בהיגוי – קושי בהגייה של צלילים מסוימים.
  • קושי להשתמש בקול – יכול לבוא לידי ביטוי בצרידות כרונית, היעלמות הקול או הפרעות שונות בדיבור כשלרוב מדובר על קשיים שנובעים משימוש לא נכון במערכת הקול.
  • קשיים בשטף הדיבור – בעיות כמו למשל דיבור חטוף מאוד או גמגום.

כל אחד מהקשיים שהוזכרו לעיל וכן קשיים אחרים יכולים להופיע על רקע של גורמים שונים. במקרים מסוימים מדובר על בעיות שניתן לפתור תוך מספר פגישות אצל קלינאית תקשורת אבל במקרים אחרים ייתכן כי מדובר על בעיה פתולוגית ומסוכנת.

כך למשל לא אחת נמצא כי מקור הצרידות ממנה סובל הילד הוא גידול ממאיר שהתפתח על מיתרי הקול שלו. גם כאן ניתן לראות כי לא מומלץ להתמהמה עם שליחת הילד לאבחון מקצועי בהקדם האפשרי וסמוך ככל הניתן להופעת קשיי הדיבור.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן