הפרעות ובעיות דיבור אצל ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הפרעות ובעיות דיבור אצל ילדיםהרכיבים השונים של השפה נרכשים בצורה הדרגתית במהלך שנות החיים הראשונות והיכולת לתקשר בצורה איכותית עם הסובבים מהווה את אחד האלמנטים החשובים ביותר בהתפתחות של כל ילד באשר הוא.

בדומה להתפתחות המוטורית והחברתית, גם להתפתחות השפה ישנם כמה שלבים המתרחשים בגילאים שונים. חריגה משמעותית מהרצף או עיכוב מסוים ברכישת השפה, עשויים להעיד על בעיה שיש לטפל בה.

ברוב המקרים אין כל סיבה לדאגה, כשבדרך כלל מתברר שהכול כשורה עם הילד. עם זאת, בחלק מהמקרים מתברר כי הילד סובל מבעיה שחשוב לטפל בה. כך לדוגמה אם הילד עדיין לא מדבר באופן כזה שניתן יהיה להבין את רצונו לאחר גיל שנתיים, מומלץ לגשת לאבחון אצל קלינאית תקשורת. לא אחת מתברר כי בעיות הדיבור מעידות על בעיות שמיעה שנותרו לא מאובחנות זמן רב או על בעיות שכליות מסוימות.

רכיבי השפה הנרכשים בשנות החיים הראשונות

קשיי דיבור יכולים להתבטא בהבעה השפתית או בהבנה של הדיבור, ביחס לכל אחד ממרכיבי השפה להלן:

  • פונולוגיה (מערכת הצלילים של השפה) – היכולת להפיק במדויק את הצלילים השונים המרכיבים את השפה נרכשת באופן הדרגתי. בגיל ארבע, רוב הילדים מסוגלים כבר להפיק את רוב הצלילים באופן מדויק. העיצור V והעיצור R נרכשים באופן הדרגתי החל מגיל ארבע ועד גיל שבע והדבר נכון גם בנוגע לעיצורים השורקים, כלומר לעיצורים Z, TS, S ו- SH.
  • מורפולוגיה (מערכת החוקים לבניית המילים) – בשפה העברית ישנה מערכת חוקים מסוימת המשמשת ליצירה של מילים. כך לדוגמה כל פועל בנוי מאותיות שורש מסוימות, אליהן מצטרפות אותיות מוספיות. בשמות עצם ופעלים, נדרש להוסיף אותיות מוספיות המציינות את הגוף (רבים או יחיד) ואת המין הדקדוקי (זכר או נקבה). החל מגיל שנתיים ועד לשנות בית הספר הראשונות רוכשים הילדים את מערכת החוקים ליצירת מילים באופן הדרגתי.
  • תחביר – התחביר הוא למעשה מערכת החוקים המשמשת ליצירה של משפטים. בגיל צעיר הילדים מצליחים ליצור משפטים פשוטים מאוד, אך ככל שהם רוכשים את הכלים התחביריים, הם אמורים להצליח לחבר משפטים מורכבים יותר ויותר. הכוונה היא למשפטי תכלית, שיעבוד וסיבה. בעיות דיבור יכולות לבוא לידי ביטוי למשל בשימוש במשפטים שאינם נכונים מבחינה דקדוקית או שימוש במשפטים חלקיים בלבד. בעיות וקשיים בתחביר עשויים לגרום לקושי בהבעת רעיונות מופשטים.
  • סמנטיקה – הסמנטיקה היא אוצר המילים השפתי. הילדים מתחילים לרכוש את אוצר המילים בגיל צעיר מאוד ומילד בן שנתיים מצופה שיצליח להגיד לא פחות מ-200 מילים שונות. בדרך כלל ישנו פער מסוים בין אוצר המילים שבו הילד משתמש באופן ספונטני לבין אוצר המילים שהילד מבין. לא אחת קשיי הדיבור באים לידי ביטוי באוצר מילים מצומצם.
  • פרגמטיקה – פרגמטיקה היא השימוש בידע השפה במהלך שיחה. במקביל לרכישת מערכות החוקים השונות, לומדים הילדים גם איך לתקשר בצורה נכונה זה עם זה ועם המבוגרים. התקשורת האנושית מבוססת על תקשורת לא מילולית לא פחות משהיא מבוססת על תקשורת מילולית. הכוונה היא למשל למחוות ידיים, הבעות פנים ועוד.

כיצד מאבחנים הפרעות ובעיות דיבור אצל ילדים?

תהליך האבחון של הפרעות ובעיות דיבור אצל ילדים מתנהל לרוב על ידי קלינאית תקשורת המתמחה בטיפול בילדים. קלינאית התקשורת תבחן באופן מקצועי את מיומנויות התקשורת של הילד, תבקש ממנו לומר מילים שונות ותבדוק האם הוא שולט באלמנטים השונים של הדיבור, כמצופה מבן גילו.

תהליך האבחון כולל בנוסף ניסיון לרדת לפשר ההפרעות, או במילים אחרות ניסיון להבין את המקור להפרעות. רק לאחר תהליך אבחון יסודי ומעמיק, ניתן לתכנן את תכנית הטיפולים. עם זאת, כפי שציינו, במקרים רבים יתברר בתום תהליך האבחון כי הילד לא סובל מהפרעות דיבור כלל.

כיצד מטפלים בהפרעות דיבור בילדים?

מאחר והפרעות הדיבור יכולות להתפתח על רקע מגוון גורמים, הרי שהטיפול מותאם לכל מטופל ומטופל באופן אישי בהתאם לאטיולוגיה של ההפרעה, סוג ההפרעה, גיל הילד ועוד. במסגרת הטיפול לא אחת יש ללמד את הילד כיצד לשלוט בקולו בצורה יעילה ומוצלחת יותר, כיצד להפיק צלילים מסוימים ועוד. כמו כן, לא אחת מתברר כי הילד סובל מבעיית שמיעה מסוימת ובמקרים האלו לרוב יתאימו למטופל מכשיר שמיעה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן