קלינאי תקשורת לטיפול בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

קלינאי תקשורת לילדיםקלינאי תקשורת מסייע לילדים הזקוקים להדרכה ולטיפול בעקבות לקויות דיבור, הבנה והבעת שפה, ולקות תקשורתית, בינהם: לקויי השמיעה, ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי, פגיעה בפעילות שריר הפה, עודף רוק, צרידות כרונית, ילדים בעלי מומים מולדים כמו שפה שסועה, אוטיזם, כאלה הסובלים מהפרעות בפעולת הבליעה וילדים שאובחנו עם פגיעה מוחית טראומתית.

הטיפול צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר. הדבר לא אומר שילדים בוגרים אינם מראים תוצאות חיובית, אם כי קצב ההתקדמות של ילדים בוגרים איטי יותר משום שהתרגלו לדפוסי התנהגות מסוימים.

באילו תחומים מטפל קלינאי תקשורת?

הפרעת דיבור מתייחסת לבעיה בייצור הצלילים, ואילו הפרעת שפה מתייחסות לקושי הבנתי או יצירת משפטים כחלק מהתקשורת התקינה.

הפרעות דיבור מתחלקות למספר תתי קבוצות: הפקת צלילים – קשיים בהפקת צלילים והברות עד כדי כך שהצד השני מתקשה להבין את הילד. רהיטות שפה – בעיות כמו גמגום, שבו נפגע שטף הדיבור על ידי הפסקות חריגות וממושכות, או צלילים והברות הנשמעים כמוארכים. בעיות תהודה – ליקויים אנטומיים, או בנפח תיבת התהודה הטבעית. הפרעות מסוג זה מקשות על הילד במהלך הדיבור וגורמות לאי נוחות.

ליקויי שפה מנגד מתבטאים בקשיי הבנה או עיבוד שפה או בקשיים בחיבור משפטים, אוצר מילים מוגבל וחוסר יכולת להשתמש בשפה כאמצעי לתקשורת.

דרכי ריפוי ושיקום

הטיפול מתבצע מול הילד או לחילופין בקבוצות קטנות המרכזות ילדים הסובלים מבעיה משותפת. הלקות בדיבור ובתקשורת יכולה לנבוע ממגוון סיבות אחת מהן היא פגיעה לאחר תאונת דרכים המצריכה שיקום.

טיפול בהפרעות דיבור וקול

בעיות בחיבור האנטומי של מפרק הלסת מקשים על הילד להפיק צלילים באופן תקין. לשם כך קלינאי התקשורת משלב בתהליך הטיפול תרגילים המשפרים את ההברות וההגייה באמצעות פעילויות חברתיות.

הפעילות מותאמת באופן ייחודי למצבו של הילד. המתרגל מדריך את הילד כיצד להשתמש נכון בשרירי הלשון בעת הדיבור וכיצד להעביר את הלשון בחלל הפה כדי להפיק צלילים מסוימים.

טיפול בהפרעות בליעה

תרגילי לסת מותאמים לילדים כדי לסייע בחיזוק שרירי הפה והפנים לצורך שיפור מנגנון הבליעה. כמו כן, קלינאי התקשורת עשוי להמליץ להורים לשנות את התפריט התזונתי של הילד למזונות עם מרקמים שונים, בהתאם ליכולתיו.

טיפול בליקוי שפה

ילדים עם ליקוי שפה מתקשים לתקשר עם הסביבה, לבקש דברים ולהסביר את עצמם. המצבים האלה עשויים להיות מתסכלים ולגרום לילד להמנע מהתקשורת המעייפת.

הטיפול בשפה אצל ילדים נעשה באמצעות תרגילים לשיפור התקשורת על ידי שימוש בידיים ובחפצים מהסביבה. האינטרקציה נעשית באמצעות שימוש בעזרים כמו תמונות, משחקים, ספרים ותרגילים שמסייעים לבניית השפה.

טיפול בגמגום

גמגום הוא תופעה שכיחה בילדים צעירים רבים בגילאי 2 ו -5. הגמגום מתבטא בחזרה רצופה על הברות, מילים או ביטויים מסוימים. הגמגום למעשה פוגע בדיבור השוטף, מקשה על התקשורת ויוצר תסכול אצל ילדים רבים. במקרים רבים, זוהי תופעה חולפת עד גיל 5, אולם אצל אחרים נותרת כמצב כרוני.

עד כה לא נמצאה תרופה לגמגום, אולם טיפולים מסויימים של קלינאי תקשורת עשויים לעזור לילד להתמודד ולהתגבר על התופעה.

רבים מהטיפולים הנוכחיים המוצעים לילדים מגמגמים מתמקדים בלמידת הדרכים למזעור התופעה בעת הדיבור, כגון דיבורבקצב איטי יותר, הפגת מתחים ולחץ, ויסות הנשימה באמצעות תרגילי נשימה, התמודדות נפשית, הגיית הברות בודדות והרכבת משפטים מורכבים יותר.

הטיפול עם הילד נעשה במקביל למעורבות ההורים שמקבלים הדרכה במסגרת מפגשים שבועיים עם קלינאי תקשורת. אורך הטיפול משתנה בהתאם לחומרת הגמגום של הילד. מעורבות ההורים הינה חלק בלתי נפרד מתהליך הריפוי, שכן משוב חיובי מצד ההורים עשוי לסייע לילד.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן