טראומה נפשית בקרב ילדים

כון לכתיבת שורות אלה קיימת ספרות מחקרית ענפה בנוגע לטראומה במבוגרים, אך בכל הקשור לטראומה נפשית בילדים, עדיין רב הנסתר על הגלוי. עם זאת, אין ספק ועל כך כל המומחים בתחום תמימי דעים, כי טראומה נפשית בילדים משפיעה במידה רבה על המערכת הפסיכו ביולוגית.

בין היתר טראומה נפשית בילדים גורמת לפגיעה במנגנון הוויסות הרגשי, מובילה לפגיעה ביכולת הריכוז, משפיעה על תפיסת העולם, על הציפיות מהעתיד, על דפוסי ההתנהגות ועוד.

כפי הנראה טראומה נפשית בילדים באה לידי ביטוי באופן שונה מזה שבו באה לידי ביטוי טראומה נפשית במבוגרים וכן יש לציין כי הטראומה הנפשית בילדים משפיעה על הילד באופן שונה בהתאם לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא כאשר היא מתרחשת.

מה הם הגורמים לטראומה נפשית בילדים?

ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל לטראומה נפשית בילדים, כשבין היתר מדובר על מצבי מלחמה, התעללות מינית, אלימות פיזית, השפלה, פציעה, ניתוח או טיפול רפואי מאיים ועוד. ההתפתחות של הטראומה תלויה במספר גורמים, כשבין היתר מדובר על המבנה האישיותי של הילד, הקרבה שלו למוקד המאיים, צורת ההתמודדות של ההורים והמחנכים שלו עם האירוע הטראומטי, הסמיכות בין האירוע הטראומתי לטיפול ועוד.

ישנים אירועים מסוימים שיובילו לטראומה בילד אחד בעוד שאותם אירועים בדיוק לאו דווקא יובילו לטראומה בילד אחד. בין היתר מדובר על אובדן של הורה או אדם קרוב, הפגזה ועוד. מאחר ומדובר על תופעה פסיכולוגית, הרי שלא ניתן לנבא במאה אחוזים איזה ילד יסבול מטראומה בתגובה לאירוע מסוים.

מה הם התסמינים של טראומה נפשית בילדים?

התסמינים השכיחים ביותר של טראומה נפשית בילדים הם חוויה מחדש של הטראומה. בין היתר מדובר על התנהגות שמשחזרת את הטראומה במשחק למשל, חלומות שמשחזרים את הטראומה, שינויים בתפיסה, עוררות פיזיולוגית כל אימת שהילד נחשף לגורמים חיצוניים שמעלים בו את זיכרון האירוע הטראומטי ועוד.

כמו כן, שכיחים מאוד תסמינים המנעותיים הכוללים ניסיון להימנע משיחה על הטראומה, ניסיון להימנע מביקור במקומות שקשורים לאירוע הטראומטי, תחושה של ניתוק מהסביבה, הגבלה של הטווח הרגשי ועוד.

בילדים ניתן לראות פעמים רבות גם תופעות של רגרסיה שיכולות לבוא לידי ביטוי בהרטבת לילה (לאחר שהרטבת הלילה נעלמה כליל), גמגום או קשיים בדיבור, חרדה מהיפרדות מההורים ועוד. בילדים עד גיל 12 עלולים להופיע גם תסמינים נוספים הכוללים בין היתר תסמינים של דיכאון, תסמינים של חרדה, תלונות על מיחושים כגון כאבי ראש או למשל כאבי בטן, נטייה לבכי רב מהרגיל ועוד.

כיצד מאבחנים טראומה נפשית בילדים?

האבחון של טראומה נפשית בילדים צריך להתבצע על ידי איש מקצוע מתחום רפואת הנפש שמתמחה באבחון של הפרעות פסיכיאטריות בילדים. ראשית, יש לאבחן כי הילד נחשף לאירוע טראומטי בודד או שנחשף למצב דחק באופן מתמשך ולאחר מכן יש לאבחן את התסמינים המוכרים של הטראומה שבאים לידי ביטוי במישורים הבאים:

• התנסות חוזרת באירוע הטראומטי.
  • אלחוש של התגובות בילד.
  • דפוסים של עוררות יתר.
  • דפוסים של תוקפנות ושל פחד שלא הופיעו לפני האירוע הטראומטי.

כיצד מטפלים בטראומה נפשית בילדים?

ישנה חשיבות עליונה להתחיל את הטיפול סמוך ככל האפשר לאירוע הטראומטי וזאת כיוון שהתערבות מוקדמת הינה בעלת תוצאות טובות יותר עבור המטופל. הטיפול כולל פסיכותרפיה אישית המותאמת לילדים, טיפול משפחתי או טיפול הורי והתערבות קבוצתית. הטיפול מותאם לכל מטופל ומטופל בהתאם לגילו, למצבו הנפשי, לתסמינים מהם הוא סובל בעקבות הטראומה, למידת התמיכה ההורית ועוד.