הרטבת לילה בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

הרטבת לילה בילדיםכאשר מדברים על הרטבה לילית אצל ילדים מתכוונים לילדים מעל גיל 5 שמרטיבים בלילה, לפחות שני לילות במהלך שלושה שבועות רצופים. אירוע בודד של הרטבת לילה מדי כמה זמן לא נחשב כהרטבה לילית. מדובר כמובן בילדים בריאים שלא סובלים מבריחת שתן במשך היום ולא סובלים מליקוי מסוים במערכת העצבים או במערכת השתן.

הרטבה לילית אצל ילדים היא בעיה מוכרת בכל רחבי העולם והיא נחשבת לבעיה הרפואית השנייה בשכיחותה. אחוז אחד מכלל האוכלוסייה העולמית סובל מהתופעה וזה רק הולך וגדל עם השנים. מרבית הילדים שסובלים מהרטבת לילה לא הפסיקו להרטיב מהרגע שבו נולדו, כלומר זוהי הרטבת לילה ראשונית.

סוגים של הרטבה לילית

הרטבה לילית ראשונית – הסיבה להרטבת לילה זו היא גופנית. ילדים עם בעיה של הרטבה לילית ראשונית לא מפסיקים לתת שתן בלילה, שלא במודע כמובן, מהרגע בו נולדו עד אחרי גיל 5.

הרטבת לילה שניונית – זוהי הרטבת לילה שמתרחשת אצל ילדים שהיו יבשים בלילות במשך שישה חודשים לפחות. רוב ההרטבות מהסוג הזה קורות בעקבות סיבות משפחתיות, פסיכולוגיות או חברתיות.

גורמים להרטבה לילית אצל ילדים

  • גורמים תורשתיים – מדובר בהרטבה לילית ראשונית. כאשר אחד מההורים סבל בילדותו מהרטבה לילית, הסיכוי שילדיו יסבלו מאותה בעיה עומד על 45%. כאשר שני ההורים גם יחד סבלו בילדותם מהבעיה, הסיכוי שהילדים יסבלו גם הם עומד על 75%. במחקרים שנעשו נמצא כי בקרב 23% מכל הילדים שסובלים מהרטבה לילית, יש לכך ביסוס משפחתי תורשתי.
  • נפח השלפוחית – כאשר נפח שלפוחית השתן קטן (קורה אצל שליש מהילדים) בהשוואה לילדים אחרים בריאים באותו הגיל, יכולתה לאגור את השתן במהלך הלילה היא קטנה. הבעיה נובעת מכך שיש התכווצויות לא רצוניות של סיבי שריר שלפוחית השתן שמקטינות את הקיבולת של השלפוחית ואת יכולתה לאגור שתן.
  • שיבוש בהפרשה של ההורמון נוגד השתנה – הפרשת הורמון נוגד השתנה מתבצעת בכמות מוגברת יותר בלילה מאשר בשעות היום וזוהי הסיבה שהילדים מטילים פחות שתן במשך הלילה. בקרב ילדים עם הרטבה לילית ראשונית, כמות ההורמון של נוגד השתנה זהה לאותה כמות המופרשת במהלך היום וזוהי הסיבה לכך שהם מייצרים הרבה שתן ומרטיבים בעת השינה.
  • שינה והתעוררות – יכולת ההתעוררות הטבעית של ילדים קשורה לתופעת ההרטבה הלילית. ישנם ילדים שגזע המוח שלהם לא מספיק מפותח (הוא אחראי על מנגנוני ההתעוררות וההשתנה) וזוהי הסיבה לכך שהם לא מגיבים בזמן השינה לגירויים שונים שנשלחים משלפוחית השתן אל המוח ולכן הם סובלים מהרטבה לילית.
  • בעיות רגשיות – כאשר הרטבת לילה היא מהסוג של הרטבה שניונית, הסיבה לכך היא בעיות פסיכולוגיות, קשיים רגשיים ודברים חולפים עם הזמן.

טיפול בהרטבה לילית אצל ילדים

הגורמים להרטבת לילה אצל ילדים בריאים מעל גיל 5 הם רבים ולכן צריך לפנות לרופא הילדים כדי לשלול גורמים וכדי לדעת מהו הגורם האמיתי ולפי האבחנה ניתן יהיה לטפל.

הרופאים יבדקו תחילה אם לא מדובר בבעיות בתפקודי כליות, בזיהום בדרכי השתן, בבעיה נוירולוגית שקשורה לעצבים שבשלפוחית השתן, בהפרעה בהפרשה של הורמון נוגד השתנה ועוד. כאמור, לפי אבחון הגורמים שהביאו להשתנת לילה אפשר למצוא את הטיפול המתאים.

ישנם כמה סוגים של טיפולים:

טיפול תרופתי – דסמופרסין: מנגנון התרופה פועל כמו מנגנון ההורמון נוגד ההשתנה. התרופה מגיעה בטבליות ולוקחים אותה דרך הפה, בבליעה או מתחת ללשון.

תרופה אנטי מוסקרינית: מגדילה את יכולת הקיבולת של שלפוחית השתן על ידי דיכוי הפעולה של השריר בדופן שלפוחית השתן. עם נטילת התרופה, הלחץ בשלפוחית השתן יורד, הקיבולת שלה גדלה וכמות השתן שיכולה להצטבר שם היא גדולה.

טיפול התנהגותי – פעמונית: בעת השינה מחוברת אל הילד או מונחת על המיטה פעמונית שמופעלת בעת סגירת מעגל חשמלי כשהיא באה במגע עם שתן. בעת המגע של השתן בפעמונית, היא מצלצלת והילד מתעורר מיד וניגש לשירותים. טיפול זה נמשך זמן רב ומצריך מהילד וממשפחתו סבלנות מרובה עד להשגת תוצאות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן