כאבי גרון אצל ילדים

כאבי גרון אצל ילדיםכאב גרון הוא בעיה נפוצה אצל ילדים, והיא בדרך כלל נובעת כתוצאה מזיהום חיידקי או נגיפי.

למרות שכאב גרון בדרך כלל נפתר ללא סיבוכים, לעתים הילד נדרש לעבור טיפול אנטיביוטי. קיימות סיבות רבות לכאבי הגרון אצל הילדים ובחלק מהמקרים בהם הזיהו אינו מטופל כראוי, המצב עלול לסכן חיים.

מהם הגורמים?

הסיבה לנפיצות התופעה בילדים תלויה בגילו של הילד, עונות השנה ובאזור הגיאוגרפי בו הוא מתגורר. וירוסים הם הגורם השכיח ביותר לכאבי גרון, אם כי חיידקים הם גורם נפוץ נוסף.

חיידקים ווירוסים נוטים להתפשט ולעבור מאדם אחד לאחר באמצעות מגע. מגע בנוזלי גוף מהאף או הפה עם אדם נגוע חושפת את הילד באופן ישיר להידבקות. דרך נוספת ועקיפה להדבקות הינה מגע במשטח מזוהם כמו ידית דלת צעצועים. הגורם לכאבי הגרון אינו נקבע על בסיס התסמינים בלבד אם כי מצריך בדיקות מעבדה נלוות.

וירוסים רבים גורמים לכאב ונפיחות של הגרון. הנפוץ ביותר הינו נגיף הגורם לכאב גרון כחלק מזיהום המתרחש בדרכי הנשימה הליונות – ההצטננות. וירוסים נוספים הגורמים לכאב גרון יכולים להיות נגיפים מסוג אנטרוווירוס, אדנווירוס, ווירוס אפשטיין בר הגורם למחלת הנשיקה.

חיידקים לעומת זאת מקבוצת הסטרפטוקוקוס הם נפוצים ביותר. דלקת גרון מתרחשת בדרך כלל בעונת החורף ובתחילת האביב, והיא נפוצה יותר בקרב ילדים בשנות בית הספר. זיהום חיידקי גורם להיווצרות נזלת וגודש ממושכים, חום נמוך, אובדן תיאבון ונפיחות בלוטות הצוואר. סיבות שכיחות אחרות לכאב גרון שאינן קשורות לזיהום כוללות נשימת אוויר יבש דרך הפה במיוחד בתקופת החורף ואלרגיות.

תסמינים לכאבים בגרון

זיהום ויראלי מלווה בדרך כלל בנזלת וגודש, גירוי או אדמומיות של העיניים, שיעול, צרידות, כאבים בגג הפה, פריחה בעור, אובדן תאבון, חולשה ושלשולים. חום גבוה לא בהכרח מצביע על זיהום בקטריאלי.

דלקות גרון שמקורה בחיידק מתאפיינות בחום, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות והקאות. תסמינים אחרים יכולים לכלול נפיחות בבלוטות הצוואר, הופעת כתמים לבנים או מוגלה בצידי הגרון ובחלל הפה, כתמים זעירים ואדומים על גג הפה, ונפיחות.

כיצד מאבחנים?

רוב מקרי כאב הגרון שנגרמים על ידי וירוסים אינם מצריכים טיפול. עם זאת, חשוב לטפל בילדים עם דלקת גרון כדי למנוע את התפשטות הזיהום וגם כדי למנוע סיבוכים רציניים של סטרפטוקוקוס. חום גבוה, קשיי נשימה, נוקשות בצוואר וצרידות מצריכים בדיקה רפואית. האבחון נעשה בשילוב של התסמינים ובדיקות מעבדה הכוללות תרבית הנלקחת מחלל הפה.

כיצד מטפלים בכאבי גרון?

הטיפול בכאב הגרון תלוי בגורם. דלקת גרון בקטריאלית מצריכה טיפול אנטיביוטי כמו פניצילין, ואילו כאב גרון ויראלי מטופל באמצעות משככי כאבים מקבוצת הפאראצטמול או תרופות אנטי דלקתיות ללא סטרואידים. רחיצות הפה באמצעות גרגור מי מלח או נוזלים מיוחדים מקלים על כאבי גרון.

כיום מוצע מגוון רחב של כדורי מציצה לילדים המקלים על כאב הגרון והיובש, אולם פתרון זה אינו מומלץ לילדים מתחת לגיל 4 שנים מחשש לחנק. צריכת נוזלים מוגברת חשובה מאוד למניעת התייבשות. משקאות חמים או קרים יעילים במידה רבה. השילוב של כפית דבש לילדים מתחת לגיל 12 חודשים אינה מומלצת בשל הסיכון המוגבר לחשיפה לרעלן הבוטולינום.

דרכי מניעת ההדבקות

רחיצת ידיים וחיטוי הן דרכים חיונית ויעילות מאוד למניעת התפשטות זיהומים המובילים לכאבי גרון אצל ילדים. כמו כן, מומלץ להמנע ממגע ישיר עם ילדים אחרים או מבוגרים החשופים לגורמי זיהום. ההמלצה הרווחת היא להשאיר ילד חולה בביתו עד להחלמתו ורק לאחר מכן לשוב לגן או לבית הספר.