בעיות שינה בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בעיות שינה בילדיםכרבע מכלל אוכלוסיית הילדים סובלים מהפרעות שינה. תופעות כמו התעוררות באמצע הלילה בבהלה או סירוב ללכת לישון הם רק חלק קטן מהבעיות הקשורות לשינה ומצויות בקרב ילדים ותינוקות.

ילד חולה ישן לא טוב, זה ברור. אף סתום, חום גבוה, שפעת כאבי אוזניים או כאבי שיניים ושאר בעיות בריאות מפריעות לתינוק או לילד להירדם וכאשר זה קורה, לרוב, הוא יתעורר באמצע הלילה בבכי. בדרך כלל, כשיחלים ממחלתו, הדבר ייפסק. הבעיה קיימת כאשר זה קורה כל הזמן ללא קשר למצב בריאותו.

שינה טובה למשך מספר שעות ביממה הכרחית לבריאות בני האדם ובמיוחד לתינוקות וילדים. גופם נמצא בתהליך צמיחה מתמיד ושעות ההרדמות מיטיבות עמו. אם הילד או התינוק אינו יישן כראוי מתפתחים סימפטומים שליליים בהתנהגותו. במקרה הטוב הוא יהיה עצבני וחסר מנוחה.

גורמים לבעיות שינה

קשיי שינה אצל ילדים עלולים לנבוע מסיבות רבות. חלק מהן קשור בלחץ נפשי או חרדה מתמשכת. גורמים אחרים תלויים באי תקינות התפתחותית של הילד. כלומר, יש קשר הדוק בין ההתפתחות הגופנית והנפשית שלו לבין בעיות השינה.

תינוקות רוכשים הרגלי שינה מהוריהם. אם נוצר מצב שהרגלים אלה משתבשים או שחל שינוי בגישה, הדבר עלול להביא לקשיי הירדמות ויקיצות רבות במהלך הלילה. לדוגמה, תינוק שהורגל לישון בשקט מוחלט, יתקשה להירדם אם התנאים ישתנו ובשעת השינה שלו יתחולל רעש. גם אם הוא יצליח לישון, סביר להניח שהוא יתעורר משנתו אם הרעש יימשך.

הפרעות שינה

שני סוגים של הפרעות שינה נפוצים בקרב ילדים. הראשון הוא קשיי הירדמות והשני יקיצות רבות במהלך הלילה.

קשיים בהירדמות

השעון הביולוגי הפנימי המצוי בכל אדם וגם בתינוקות ובילדים הוא המנגנון המפקח על השינה והיקיצה. תנאים לא הולמים מבחינה סביבתית, כמו אור חזק, או ריגוש יתר, משפיעים על פעילותו של המנגנון הזה. עקב כך הילד או התינוק אינם מצליחים להירדם.

בנוסף, יש לציין שלמועד השינה חשיבות רבה במקרים של קשיי הירדמות דבר אחר העלול להשפיע על תהליך ההירדמות אצל ילדים קשור להיבטים הפסיכולוגיים השייכים לזמן השינה.

יקיצות במהלך הלילה

ילדים רבים ובמיוחד תינוקות אינם מצליחים לישון במשך לילה רצוף בלי להתעורר מספר פעמים במהלכו. לרוב, הם יהיו עייפים במהלך היום וישלימו את החוסר בשנת צהריים ממושכת או תנומות קצרות.

תינוקות המתעוררים פעמיים בלבד במשך הלילה כולו אינם כלולים בקטגוריה של קשיי שינה. תינוק המתעורר פעמים רבות יותר ללא כל סיבה נראית לעין (כאבים או מחלה), קרוב לוודאי שהוא סובל מבעיות בשינה.

בנוגע לילדים מצבים מסוימים יוגדרו כבעייתיים אם יימשכו לאורך זמן. לדוגמה, ילד המתעורר פעמים רבות במשך הלילה ומתקשה להירדם שוב יוגדר כסובל מבעיות שינה אם הדבר נמשך למעלה משלושה חודשים. לרוב, זה יהיה מלווה גם בקושי להירדם.

דרכי הטיפול בהפרעות שינה

הטיפול בבעיות שינה אצל תינוקות מתמקד, לרוב, בשינוי התנהגות ההורים. המטפלים ימליצו להם לשנות הרגלים שהוטבעו בבית הקשורים לתהליך ההירדמות של התינוק. כמו למשל, יצירת תנאים סביבתיים חדשים (אור, רעש).

כאשר מדובר בילדים, הטיפול מורכב יותר. במקרים קשים הוא יכלול טכניקות להרפיה או יצירת מצבי עייפות שיובילו, בהכרח, לשינה במועד הרצוי. כחלק מתהליך הטיפול יקבל הילד הסבר על חשיבות השינה במקביל להסרת הלחץ הפסיכולוגי הקשור לאמונות והתפיסות המקובלות הקשורות בה.

ככלל, מטפלים המתמחים בפתרון בעיות שינה אצל תינוקות וילדים משתמשים בשיטות מתקדמות הכוללות טכניקות חדישות של התערבות קוגניטיבית התנהגותית. לרוב, שיטות הטיפול הללו תשפענה לטובה על התינוק או הילד ולאחריהן הפרעות השינה או קשיי ההירדמות ייעלמו או לפחות תפחת תדירותן. איכות השינה של הילדים וגם של הוריהם תשתפר משמעותית.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן