כאבי שיניים ובקיעת שיניים בתינוקות ובילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

כאבי שיניים ובקיעת שיניים בתינוקות ובילדיםאין ספק שהחיוך הכובש של התינוק הקטן, החושף את השן הראשונה המבצבצת לה מהחניכיים, הוא אחד המראות אותם ינצרו הוריו של התינוק לנצח. עם זאת, הבקיעה של השיניים הראשונות עלולה להסב הן לתינוק והן להוריו לא מעט סבל ולגרום לאובדן של לא מעט שעות שינה. באופן עקרוני כל תינוק מתפתח בקצב שונה ובאופן אינדיבידואלי ולכן הזמן שבו השיניים השונות בוקעות אינו ניתן לחיזוי באופן מדויק ואבסולוטי.

באופן גס ניתן לכתוב כי בין גיל חצי שנה לשנה בוקעות החותכות התחתונות, בין גיל תשעה חודשים לגיל שנה בוקעות החותכות העליונות, בין גיל שנה לגיל שנה וחצי לרוב בוקעות הטוחנות האחוריות ואילו בין גיל שנה וחצי לגיל שנתיים, מתחילים לצמוח הניבים. רק לאחר שכל השיניים שהוזכרו לעיל בקעו, יתחילו לצוץ ולהופיע השיניים הטוחנות הנוספות באזור האחורי התחתון והעליון של חלל הפה.

יש לציין כי גם אם השיניים צומחות מאוחר יותר או מוקדם יותר מהסדר שתואר לעיל, הרי שאין בדרך כלל סיבה לדאגה. כך לדוגמה אחד מכל 2000 תינוקות בא לעולם עם שן אחת לפחות ולעומת זאת תינוקות רבים מגיעים לגיל שנה מבלי שבקעה להם ולו שן אחת ויחידה.

אצל רוב הפעוטות עד גיל שלוש שנים לכל המאוחר תצמחנה כל שיני החלב (סך הכול עשרים שיניים) והחל מגיל שש תתחיל הנשירה של שיני החלב. החדשות הטובות הן שהצמיחה של השיניים הקבועות, כבר לא גורמת לכאבים שאפיינו את הבקיעה של השיניים הראשונות.

מה הם הגורמים לכאבי שיניים אצל תינוקות וילדים?

השיניים לא בוקעות החוצה בבת אחת, שכן מדובר בתהליך איטי מאוד והדרגתי מאוד. השיניים נעות באיטיות דרך הרקמה של החניכיים ולמעשה פוצעות אותה כשלעתים התהליך מלווה בדלקת מקומית. באופן כללי ככל שיותר שיניים בוקעות בו זמנית, כך הכאבים והסבל רבים יותר.

מה הם התסמינים של כאבי שיניים אצל תינוקות וילדים?

את בקיעת השיניים ניתן לראות בעין בלתי מזוינת, כשלעתים ניתן יהיה למשש עם האצבע את הבקיעה של השן כאשר מעבירים אצבע (נקייה כמובן) בעדינות מרבית לאורך קו החניכיים. עם זאת, לא אחת הכאבים האופייניים לבקיעת השיניים יקדימו את הבקיעה עצמה אפילו במספר חודשים. לפיכך, הבקיעה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים עוד לפני שהשיניים יבצבצו מעבר לחניכיים.

בין היתר מדובר בתסמינים כמו לדוגמה הזלת ריר מוגברת, חוסר מנוחה או התנהגות לא רגועה, הפרעות שינה (הבקיעה לא נעצרת במהלך הלילה ולכן ייתכן שהתינוק יתעורר מרוב כאבים), אובדן של התיאבון, עלייה של החום או חניכיים אדומות מהרגיל. כמו כן, בזמן בקיעת השיניים בדרך כלל התינוק ינסה ללעוס או לנשוך פחות או יותר כל דבר שיימצא בהישג ידו.

כיצד מטפלים בכאבי שיניים אצל תינוקות וילדים?

כאבים המתפתחים על רקע של בקיעת שיניים בדרך כלל יגיבו בצורה טובה למשקאות או מזונות קרים כמו לדוגמה יוגורט קר (אם התינוק החל זה מכבר לאכול מוצרי חלב כמובן), רסק תפוחים קר או מים קרים. כמו כן, ניתן בהחלט לתת לתינוק הסובל מכאבי שיניים משכך כאבים עדין (נורופן לילדים) ובנוסף לכך ניתן לעסות בעדינות את החניכיים באמצעות אצבע נקייה.

חשוב לדעת כי ניתן גם למרוח ג'ל מיוחד לשיכוך כאבי בקיעת שיניים המסייע לאלחוש החניכיים ולהקלה על הכאבים. תינוקות רבים יפיקו גם כן תועלת רבה משימוש בצעצועים המיועדים לנשיכה. חלק מהצעצועים ניתן להקפיא או לקרר להגברת האפקטיביות.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן