קלקול קיבה אצל ילדים

קלקול קיבה אצל ילדיםקלקול קיבה הוא השם העממי שניתן למחלה שפוגעת בשכיחות גבוהה בילדים הנקראת דלקת מעי זיהומית.

כבר משמה של המחלה ניתן להבין כי הזיהום לא פוגע בקיבה עצמה אלא בחלקים אחרים של מערכת העיכול, אך מאחר ומדובר על מחלה שמתרחשת כתוצאה מעיכול של מזון מזוהם, נקשרה הקיבה בשמה.

באופן עקרוני קלקול קיבה יכול להתרחש בקרב כל קבוצות הגילאים אך ילדים נוטים לסבול מהתופעה בשכיחות גבוהה יותר על רקע של מספר גורמים.

בין היתר המחלה שכיחה יותר בקרב ילדים על רקע הקרבה הפיזית והצפיפות הרבה שמאפשרות מעבר יעיל יותר של הפתוגנים שגורמים לקלקול קיבה, על רקע העובדה שילדים בדגש על ילדים קטנים, תינוקות ופעוטות נוטים להכניס לפיהם עצמים זרים שעשויים להיות מזוהמים וכן על רקע המערכת החיסונית הלא מפותחת דיה.

מה הם הגורמים לקלקול קיבה?

הזיהום חודר לרוב למערכת העיכול של הילד באמצעות מזון מזוהם. הזיהום השכיח ביותר שגורם לקלקולי קיבה נקרא רוטה וירוס והוא יכול להגיע למזון במגוון רחב של דרכים. עם זאת, ישנו מגוון רחב של זיהומים אחרים שיכולים לפגוע בילדים כמו למשל חיידקים קוליפורמים מסוימים.

באופן עקרוני קלקול קיבה יכול להיגרם כתוצאה מצריכת מזון שהוכן על ידי אדם שלא הקפיד על היגיינה ושלא שטף את ידיו לאחר היציאה מהשירותים, כתוצאה מצריכת מזון שלא נשמר כראוי, כתוצאה משתיית מים מזוהמים, כתוצאה ממגע בין צואה לפיו של הילד ועוד.

מה הם התסמינים של קלקול קיבה?

התסמין המרכזי של קלקול קיבה הוא שלשול שעלול להיות חמור עד כדי התייבשות. בנוסף לכך, הילד שלקה בקלקול קיבה יכול לסבול מהקאות, בחילות, כאבי בטן עוויתיים שיבואו לידי ביטוי בהתכווצויות שרירים חמורות באזור הבטן, מחום בינוני או גבוה ואף מכאבי ראש.

במקרים חמורים ביותר עלולות להופיע תופעות נוספות שמחייבות התערבות רפואית דחופה. בין היתר מדובר על הופעה של פרכוסים, דם בקיא או בצואה, שינויים במצב ההכרה, הקאות שנמשכות למעלה מיומיים ועוד.

כיצד מאבחנים קלקול קיבה?

באופן עקרוני אבחון של קלקול קיבה מתבצע באופן המוצלח ביותר על ידי ביצוע של בדיקת צואה שנקראת תרבית צואה. עם זאת, במקרים רבים לא יהיה צורך לבצע את הבדיקה כיוון שהתסמינים נוטים לחלוף במהירות רבה יחסית.

במידה ומדובר על תסמינים קשים מאוד או על קלקול קיבה שנמשך זמן ארוך במיוחד, יהיה צורך לבצע מספר בדיקות לשלילה של מצבים רפואיים או מחלות שונות שהיו יכולים לבוא לידי ביטוי בתסמינים מהם סובל הילד. בין היתר מדובר על בדיקות שתן לשלילה של דלקת בדרכי השתן, בדיקות דם לאבחון של זיהום כללי ועוד.

תסמינים שיש בהם כדי לעורר את החשד שמדובר על זיהום שאינו מוגבל למערכת העיכול יכולים להיות לחץ דם נמוך, דופק מהיר במיוחד, חום גבוה מאוד ועוד.

כיצד מטפלים בקלקול קיבה?

באופן עקרוני ברוב המקרים לא ניתן טיפול לקלקול קיבה וזאת כיוון שהתסמינים חולפים באופן עצמוני בדרך כלל גם ללא כל טיפול רפואי תוך מספר ימים. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן בהחלט להגיש לילד טיפול נקודתי בהתאם לתסמינים מהם הוא סובל.

ראשית יש להקפיד על אספקה הולמת של נוזלים במטרה לפצות על אובדן הנוזלים שמקורו בשלשול, בהקאות ובחום הגבוה ולמנוע התייבשות.

בנוסף לכך, חשוב מאוד להרבות במנוחה על מנת לסייע לגוף להתמודד עם הזיהום. מעבר לכך ניתן לעשות שימוש בתרופות מסוימות לשיכוך הכאבים, להפחתת מידת החומרה של ההקאות והשלשולים ועוד.