סקרלטינה אצל ילדים (שנית)

סקרלטינה אצל ילדים (שנית)שנית היא מחלת ילדים מדבקת המהווה סיבוך לדלקת הלוע הנגרמת בידי חיידק סטרפטוקוקוס A. המחלה פוגעת בעיקר בילדים עד גיל עשר. עד לפני ארעה עשורים היה נהוג לשים את החולים בבידוד כדי למנוע התפשטות של המחלה, אך כיום כתוצאה מהטיפול באנטיביוטיקה המנהג אינו מקובל כבר.

שם המחלה ניתן לה בשל צבע השני המאפיין את האדמומיות המופיעה על העור לאחר ההדבקה. בלועזית הצבע נקרא Scarlet  ומכאן השם הלועזי סקרלטינה או בתרגום קדחת השני.

גורמים

הגורם למחלה הוא חיידק מסוג סטרפטוקוקוס A ולחשיפה לרעלן אשר מופרש מהחיידק. הרעלן חודר למחזור הדם ופוגע ברקמות העור. החיידק גורם לדלקת גרון ובמקרים רבים השנית מתפתחת לאחר הופעה של דלקת גרון. התמודדות הגוף עם המחלה כוללת פיתוח נוגדנים כנגד המחלה על ידי מערכת החיסון ולכן מדובר במחלה אשר ניתן לחלות בה פעם אחת בחיים בלבד.

תסמינים

התסמינים מופיעים בין 12 ל-24 שעות לאחר ההדבקה וכוללים הופעת פריחה אדמומית על הפנים והתפשטותה לזרועות ולשאר הגוף כאשר בדרך כלל בתוך יממה כל אזורי העור מושפעים מהמחלה. הפריחה עדינה ומכסה את כל שטחי העור מלבד האזור המקיף את השפתיים.

מרקם הפריחה דומה לנייר זכוכית עדין וכאשר לוחצים על עור, נוצר כתם לבן יציב למספר שניות. המחלה מתבטאת בחולשה ובחון גבוה וכן בהקאות, כאבי בטן וכאבי גרון בחלק מן המקרים. על גבי הלשון מופיעה שכבה לבנה, מצב המכונה לשון תות.

האדמומיות נותרת יציבה במשך חמישה מים ולאחר שהיא חולפת מתחילה התקלפות של העור אשר עשויה להימשך מספר שבועות. אצל חלק מהחולים מופיעה נפיחות בבלוטות בצוואר ובלשון.

תסמיני המחלה:

• חום גבוה העלול להגיע ל-40 מעלות.
  • עייפות
  • יובש בגרון
  • כאבי ראש
  • בחילות והקאות
  • כאבי בטן
  • שלשולים
  • אדמומיות בלחיים וחיוורון סביב השפתיים.
  • בלוטות לימפה מוגדלות.
  • לשון בגוון אדום עז.
  • פריחה בכל הגוף.

אבחון

המלה מאובחנת על ידי בדיקת ההיסטוריה המשפחתית של המטופל, בחינת הסימנים וביצוע בדיקת גרון ויזואלית ומשטח גרון. במידה ומתגלים חיידקי סטרפטוקוקוס A וניתן להבחין בפריחה, אפשר לקבוע כי הנבדק סובל ממחלת השנית.

ההדבקה נגרמת על ידי שאיפת אוויר הנושא את החיידקים אך גם באמצעות מגע עורי עם עצמים המהווים מדגרה להתפתחות החיידקים. בגיל 10 כ-80% מהאוכלוסייה נושאים נוגדנים למחלה, עד היום טרם נמצא חיסון יעיל למחלה.

טיפול

הטיפול במחלה מתבסס על מתן אנטיביוטיקה, בדרך כלל מדובר בפניצילין או אריתרומיצין. בשל החום הגבוה המאפיין את המחלה, ניתן לקבל טיפול תומך המטפל בתסמיני המחלה ולא בגורם לה וכולל צריכת מוגברת של נוזלים למניעת התייבשות, יש להרבות במנוחה כדי לסייע לגוף בהתמודדות וכן ניתן ליטול תרופות להורדת חום.

מתן אנטיביוטיקה נועד לקיצור משך המחלה ולמניעת סיבוכים כאשר הפסקת הטיפול באמצע עלולה לגרום לחזרה של המחלה. תכשירים להקלת כאב כגון אקמול עוזרים להקל על כאב הגרון כמו גם שתייה של מרק עוף או מיץ תפוחים.

בנוגע לפריחה, בדרך כלל אין צורך בטיפול מיוחד משום שזו נעלמת בתוך 4-5 ימים. במידה ונוצר זיהום על גבי העור יש לפנות לרופא. לאחר נטילת האנטיביוטיקה במשך 24 שעות, הילד אינו מדבק והוא יכול לחזור לבית הספר במידה והוא חש בטוב, הפריחה עצמה אינה מדבקת.