עין עצלה אצל ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עין עצלה בילדיםעל מנת שפעולת הראייה תתבצע באופן תקין ישנו צורך בתיאום בין העין, עצב הראייה ומרכזי הראייה במוח. מרכזי הראייה במוח שאחראים על עיבוד התמונות מתחילים את ההתפתחות שלהם כבר ברגע הראשון לאחר צאת התינוק לאוויר העולם וההתפתחות התקינה של מרכזי הראייה תלויה בקבלת האותות החשמליים שנוצרים בעיניים.

כל עוד נוצרת תמונה חדה ותקינה באזור הרשתית, ייווצרו גם אותות תקינים, אך במידה והתמונה שנוצרת על גבי הרשתית אינה תקינה כתוצאה ממגוון רחב של בעיות, האותות יגיעו באופן לקוי למוח ובעקבות זאת ההתפתחות של התאים במוח תהיה לא תקינה.

כך למשל האותות יכולים להיות פגומים בשל עכירות על פני העדשה (מצב שנקרא בשפה המקצועית קטרקט), בשל ליקוי מסוים בתשבורת של האור ועוד. בנוסף לכך, האותות יכולים להגיע למוח באופן לא תקין גם בעקבות פזילה, מצב שבו כל אחת מהעיניים מעבירה תמונה אחרת למוח באופן לא מותאם.

כיצד נוצרת עין עצלה?

כאשר המידע מאחת העיניים מגיע למוח באופן לא תקין, המוח למעשה מכבה את מרכז הראייה שאמון על עיבוד המידע מהעין הרלוונטית. במקרים מסוימים מרכז הראייה לא מתפתח ובמקרים אחרים הוא עובר תהליך של התנוונות. מדובר על מנגנון לא מודע שמתרחש במטרה להימנע ממצב של ראייה כפולה או לא תקינה. באופן כזה המוח מסתמך רק על המידע המגיע מעין אחת.

מרכזי הראייה מתפתחים במהלך שבע השנים הראשונות לחיי הילד ושלושת החודשים הראשונים לחיי התינוק נחשבים לתקופה קריטית במיוחד. לפיכך, במידה ומרכזי עיבוד התמונה מעין שמאל למשל לא יתפתחו במהלך חלון זמנים צר זה, ייתכן מאוד שייגרם ליכולת הראייה של התינוק נזק בלתי הפיך שלא ניתן יהיה לשקם בעתיד.

חשוב להדגיש כי לא מדובר בהכרח על לקות ראייה שבאה לילדי ביטוי בחוסר תקינות של העין עצמה אלא בליקוי ראייה שבא לידי ביטוי במערכת העצבים המרכזית כתוצאה מלקות ראייה שמקורה בעין.

לרוע המזל, בעוד שאת הלקות שמקורה בעין ניתן לתקן, הרי שלא תמיד ניתן לתקן את הנזק שנגרם למרכזי הראייה במוח. לצורך העניין אם מדובר על עין עצלה שמקורה בפזילה, הרי שניתן לתקן את הפזילה בעזרת ניתוח שנחשב לפשוט יחסית, אך במידה והניתוח יתבצע בשלב מאוחר בחיי הילד, לא יהיה בו די בכדי לתקן את הנזק שנגרם למרכז הראייה.

מה הם הגורמים המרכזיים לעין עצלה?

את מכלול הגורמים שיכולים להוביל למצב של עין עצלה ניתן לחלק לשלוש קבוצות מרכזיות להלן:

  • חסימה של הראייה באחת מהעיניים בעקבות צלקת בקרנית, קטרקט, רטינובלסטומה או המנגיומה למשל.
  • פזילה שגורמת למוח לבטל את המידע שמגיע אליו מאחת מהעיניים.
  • איכות ירודה של תמונה מאחת העיניים או משתי העיניים שגורמת להבדל משמעותי בנקודות המיקוד של העיניים. מצב זה שנגרם למשל כתוצאה מליקוי בתשבורת של האור יכול להוביל לכך שלפחות אחת מהתמונות שיגיעו למוח לא תהיה חדה.

אבחון וטיפול בעין עצלה

מאחר ומדובר על מנגנון שבא למעשה לחפות על לקות ראייה, הרי שברוב המקרים הילד לא יהיה מודע לכך שהוא סובל מעין עצלה. לפיכך, יש לאבחן את הבעיה באופן מקצועי אצל אופטומטריסט או רופא עיניים.

הטיפול בבעיה כרוך בתיקון של הבעיה הראשונית ומשתנה בהתאם לצורך. כך למשל ניתן לעבור ניתוח להסרת הקטרקט, ניתוח לתיקון פזילה ועוד. במקרים מסוימים ייעשו ניסיונות להכריח את המוח לקבל מידע מהעין הלא תקינה באמצעות כיסוי העין התקינה ברטייה או באמצעות שימוש בטיפות מטשטשות בעין הבריאה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן