חיסון שפעת – האם הוא באמת יעיל לילדים ותינוקות?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חיסון שפעת – האם הוא באמת יעיל לילדים ותינוקות?

חיסון שפעת – האם הוא באמת יעיל לילדים ותינוקות?החורף ממשמש ובא ועמו גם החששות מפני מחלת השפעת. בשנים האחרונות נערכים מבצעי חיסון רחבי היקף לכלל האוכלוסייה בדגש על ילדים ותינוקות אשר חשופים יותר להידבקות בנגיף.

לאחרונה עולות שאלות באשר ליעילות החיסון כנגד שפעת כאשר קופות החולים מצדדות במתן החיסון ומצהירות על אפקטיביות רבה שלו בעוד מומחים אחרים טוענים כי אין הוא יעיל כלל וגורם לתופעות לוואי רבות. מחקרים מעלים נתונים כי יעילותם של חיסוני בקרב ילדים עד גיל 5 נמוכה מאוד וכן בקבוצת הגיל של בני 65 ומעלה היא אפסית.

המלצה חד משמעית, יעילות מוטלת בספק

משרד הבריאות ממליץ בצורה ברורה וחד משמעית לחסן אוכלוסיות בסיכון בהן תינוקות וילדים עד גיל 5 ובני 65 ומעלה וזאת במטרה למנוע סיבוכים של המחלה העלולים להתרחש בעיקר באוכלוסיות הנחשבות לחלשות יותר. אולם, דווקא לגבי אוכלוסיות אלה מתברר כי יעילות החיסון נמוכה ביותר. נתונים אשר נאספו בחורף האחרון העלו כי בקרב ילדים עד גיל חמש יעילות החיסון הייתה נמוכה ובקרב אוכלוסיית המבוגרים מעל גיל 65 החיסון לא הפחית כלל את התחלואה.

קבוצות סיכון

החיסון כנגד שפעת מיוצר מדי שנה ויעילותו שנויה במחלוקת ורבים מהמומחים כי היא חלקית בלבד. לגבי קבוצות הסיכון המצב מדאיג עוד יותר ונמצא כי הוא אינו ממלא את ייעודו כלל. ניתוח הנתונים אשר בוצע בידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות המשתייך למשרד הבריאות כלל בדיקה של כלל האוכלוסייה ומידת שפעת החיסון עליה, הבדיקה לא כללה השפעת החיסון על מניעת אשפוזים.

התוצאות מראות כי 29% בלבד מהאנשים אשר חוסנו בכל קבוצות הגיל היו מוגנים מפני המחלה כאשר הקבוצה המוגנת ביותר בפני תחלואה כתוצאה מהחיסון היא ילדים בגיל 5-17 אשר משתייכים למערכת החינוך (יעילות של 70%) גם בקרב בני 45-64 יעילות החיסון הייתה גבוהה באופן יחסי והגיעה ל-60%.

מחקרים מראים: יעילות חיסון ילדים ומבוגרים נמוכה

לעומת זאת בילדים בני חצי שנה עד 5 החיסון היה יעיל ב39% מהמקרים בלבד ובקרב בני 18 עד 44 הוא מנע תחלואה ב-12.5% בלבד. אצל קבוצת הסיכון העיקרית לפתח את סיבוכי המחלה החיסון לא היה יעיל כלל ולא מנע תחלואה בקהילה. אנשים המשתייכים לקבוצת גיל זו אשר חוסנו, חלו בשיעורים דומים בהשוואה לאלה שלא חוסנו. גם במחקרים דומים אשר נערכו במדינות אחרות נתגלו ממצאים דומים.

חיסון ילדים בגיל בית ספר היעיל ביותר

הממצא הברור והחד משמעי ביותר לגבי ההגנה אשר החיסון מספק נמצאה בילדים בגילאי בית ספר ובקרב מבוגרים בני 45 עד 64, מה שמחזק את ההחלטה לחסן את ילדי בית הספר. ראש היחידה למחלות זיהומיות במרכז הלאומי לבקרת מחלות, הד"ר אהרונה פרידמן מתייחסת לקבוצות הגיל אשר בהן יעילות החיסון הייתה נמוכה יותר וטוענת כי על קבוצות אלה חלו מגבלות סטטיסטיות אשר היו עלולות להשפיע לרעה על הממצאים, כגון קבוצות נבדקים קטנות ושיעורי התחסנות נמוכים.

ד"ר פרידמן סבורה כי יעילות החיסון אצל מבוגרים נמוכה בשל שינויים טבעיים במערכת החיסון, אולם היא דבקה בכך שהחיסון הוא האמצעי הטוב ביותר למנוע את מחלת השפעת.

בעד ונגד חיסון שפעת

רבים מהמתנגדים לחיסון חוששים מהתפתחות של תופעות לוואי בקרב תינוקות. התופעות אמנם לרוב דומות לצינון קל, אך לעתים נדירות ישנה רגישות חמורה המכונה "הלם אנפילקטי" המתאפיין בקשיי נשימה, פריחה, נפיחות ואף איבוד הכרה.

יעילות החיסון משתנה משנה לשנה בהתאם לסוג הווירוס הנפוץ מה שגורם למתנגדי החיסון לטעון כי אין הוא יעיל ומותאם לשינויים הללו. וכל זאת משרד הבריות וארגוני הבריאות בעולם ממליצים לחסן כל אדם מעל גיל 6 חודשים ועד גיל 12 שנים וכן מעל גיל 65. ההמלצה רלוונטית במיוחד לאלה הנמצאים בסיכון גבוה לחות סיבוכים כגון נשים בהיריון, תינוקות וילדים וחולים כרוניים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן