דלקות חניכיים בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקות חניכיים בילדיםדלקת חניכיים הינה דלקת של החניכיים המקיפות את השיניים. דלקת חניכיים היא אחת ממגוון מחלות חניכיים המשפיעות על בריאות הרקמות הרכות, העצם והחניכיים.

דלקת חניכיים כרונית גורמת לנסיגת חניכיים ועלולה אף לגרום לנזק בלתי הפיך לשיניים. מחלות חניכיים לעתים קרובות מסווגות על פי חומרתן, החל מדלקת חניכיים קלה, ועד לדלקות חניכיים חמורות וכיבים, אשר עלולים להיות מסכני חיים.

הסיבה המדויקת להתפתחותה של דלקת חניכיים עדיין לא נמצא, אולם קיימות מספר תיאוריות בנושא זה. בכדי שדלקת חניכיים תתפתח, יש צורך בהצטברות פלאק באזורים הנמצאים בין השיניים. פלאק זה מכיל מספר רב של חיידקים, אשר יגרום באופן פוטנציאלי לפחות לדלקת חניכיים.

בדרך כלל, הדלקת תתפתח על רקע מחלה בסיסית או לקיחת תרופה מסוימת אשר הופכת את המערכת החיסונית לחלשה יותר (כמו סטרואידים למשל). ישנם גורמים המגבירים את הסיכון לדלקת חניכיים בקרב ילדים כמו: הידוק או חריקת שיניים, תזונה לקויה, נשימה דרך הפה, תסמונת דאון ועוד.

מהם הגורמים?

הגורמים לדלקות חניכיים עלולים להיות זיהומים חיידקים עקב היגיינה לא מוקפדת של הפה. למרות שהחיידקים נמצאים בדרך כלל בגופנו, במטרה לספק השפעות מגנות, חיידקים אלו עלולים להיות גם מזיקים.

הפה הינו סביבה אידיאלית לחיידקים, מכיוון שהוא חמים, לח ובעל אספקת מזון קבועה. במידה ומערכת החיסונית כושלת או חלשה עקב מצבים רפואיים אחרים, החיידקים בפה יתרבו במהירות עד כדי יציאה מכלל שליטה.

דלקת החניכיים הינה זיהום המתרחש כאשר החיידקים יפלשו לרקמות הרכות, ובאופן פוטנציאלי גם לעצמות הסמוכות לשיניים. חומרת הזיהום תשתנה בין דלקת חניכיים מתונה עד חמורה ואף מסכנת חיים. פעמים רבות, דלקת חניכיים הינה גנטית ועלולה אף לעבור מאדם לאדם באמצעות הרוק.

תסמינים של דלקות בחניכיים בילדים

דלקת חניכיים לרוב, בשלביה הראשונים לא תכאב. התסמינים המאוחרים יותר עלולים להיות נפיחות, אדמומיות, כאב ודימום החניכיים, רקמת חניכיים שנסוגה או משנה את צורתה וריח רע.

בקרב ילדים, נפיחות החניכיים והופעת פצעים קטנים עלולה להפריע בזמן האכילה והשתייה ולגרום לאי שקט. כמו כן, הם עלולים לסבול מחום גבוה עקב הזיהום המתפשט. במקרה זה, יש לטפל באופן מיידי, מחשש לאלח דם, במיוחד בקרב תינוקות רכים.

דרכי אבחון

בכדי לאבחן מוקדם ככל האפשר את דלקת החניכיים, חשוב לבקר ולבצע הערכה אצל רופא שיניים מרגע גדילת השן הראשונה.

רופא השיניים יבדקו את השיניים והחניכיים, יעריך את מידת נפיחותם ואת האזורים שבהם הרקמה התרחקה מהשיניים, ויצרה מעין "כיס". אבחון מוקדם של הבעיה מאפשר טיפול מהיר ואפשרות לריפוי. כדי ומומלץ לבקר רופא שיניים המתמחה בתחום הילדים.

כיצד מטפלים?

מטרת הטיפול בדלקת חניכיים הוא להסיר את הפלאק ולמנוע את חזרתו. כאשר הדלקת נגרמת מחיידקים, הטיפול ידרוש תרופות אנטיביוטיות. במידה והזיהום הינו ויראלי (הנגרם במיוחד מהרפס סימפלקס, או Coxsackie האחראי על מחלת הפה והטלפיים), יש להקפיד על ניקיון הפה.

כמו כן, הטיפול יכלול: בדיקת שיניים ושמירה על היגיינת פה טובה. בקרב ילדים, ההמלצה היא לצחצח יחד עימם עד אשר טכניקת הצחצוח שגורה אצלם, פעמיים ביום ובמיוחד לאחר ארוחת הצהריים והערב, במטרה לנקות את הפה מפלאקים דביקים. בנוסף, כדאי לשמור על תזונה בריאה דלה בשומן רווי ועשירה בדגנים מלאים, פירות וירקות.

ישנן המלצות נוספות לטיפול ביתי, כמו ניקוי החניכיים עם Gly-Oxide או מי חמצן אחרים ארבע פעמים ביום לשם חיטוי. ילדים גדולים יותר יכולים לשטוף את פיהם במים חמים עם מלח, מתן משקאות קרים ופינוקים קפואים (כמו סורבה) עשויים אף הם להרגיע.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן