מחלת החזרת

מחלת החזרתחזרת היא מחלה נגיפית ששכיחותה בישראל נמוכה מאוד בימינו וזאת בשל החיסון שניתן לתינוקות בישראל כחלק משגרת החיסונים הניתנים בטיפות החלב בארץ.

באופן כללי, המחלה לא נחשבת לחמורה יתר על המידה, אך בקרב חולים מסוימים עלולים להתרחש סיבוכים חמורים ביותר שיכולים להיות למשל פגיעה ביכולת הפריון, חרשות ועוד. זוהי הסיבה בגינה נהוג כיום לחסן את כל ילדי ישראל נגד המחלה.

בדרך כלל, המחלה פוגעת בילדים בין גיל חמש לחמש עשרה שנים ונדיר מאוד למצוא חולים מתחת לגיל שנתיים.

מה הוא הגורם למחלה?

המחלה נגרמת בעקבות הדבקה של נגיף הנקרא Paramyxovirus. הנגיף עובר מאדם שחולה בחזרת לאדם בריא באמצעות רסיסי הרוק שמתפזרים לחלל האוויר בזמן עיטוש או שיעול למשל.

החזרת נחשבת למחלה שנוטה להתפשט במהירות רבה יחסית וכל חולה יכול להדביק חולים רבים נוספים. החולה הופך למדבק מספר ימים טרם הופעת הסימפטומים הקליניים וממשיך להיות מדבק כמה ימים מאוחר יותר.

לפי ההנחיות המקובלות מומלץ להימנע משליחת הילד החולה לבית הספר או לגן במשך חמישה ימים לאחר הופעת התסמינים האופייניים.

מה הם התסמינים של מחלת החזרת?

התסמינים האופייניים מופיעים לאחר תקופת דגירה שנמשכת בין שבועיים לשלושה שבועות. התסמין המרכזי של מחלת החזרת בא לידי ביטוי בהתנפחות של בלוטת רוק אחת או יותר מתחת או לפני האוזניים. לפיכך, מראה הפנים של החולה יכול להשתנות ולהזכיר מעט פנים נפוחות של חזיר (זהו אגב המקור לשמה של המחלה).

בנוסף לנפיחות האופיינית, ייתכנו תסמינים נוספים שכוללים כאבי גרון, כאבים בזמן בליעה או בזמן לעיסה, כאבי בטן, יובש משמעותי בפה, חוסר תיאבון, עייפות מוגברת, כאבי ראש ועוד.

התסמין הראשוני יהיה לרוב חום גבוה שיכול אפילו להגיע לארבעים מעלות צלזיוס ובקרב מבוגרים בהם פוגעת המחלה תיתכן מעורבות של איברי המין, הלבלב, מערכת העצבים ועוד. חשוב לציין כי בקרב שליש מהחולים בחזרת המחלה לא תבוא לידי ביטוי באופן קליני כלל וייתכן מאוד שלא יהיו מודעים לכך שהם חולים במחלה.

כפי שציינו, במקרים מסוימים עלולים להופיע סיבוכים. כך למשל בקרב חמישה עד עשרה אחוז מהחולים עלולה להתפתח דלקת קרום המוח קלה, בעשרים אחוז מהחולים שסיימו את ההתפתחות המינית מופיעה דלקת באשכים ותיתכן אף פגיעה בכליות, במפרקים ועוד.

כיצד מאבחנים את מחלת החזרת?

באופן עקרוני נהוג לאבחן את המחלה לפי ההסתמנות הקלינית שלה. הרופא המאבחן ימשש את הנפיחות, יסתכל לפיו של המטופל ויבחין בהסטה של השקדים. צירוף של תסמין זה עם זה תסמינים נוספים כמו החום הגבוה לרוב יאששו את האבחנה. לאבחנה מדויקת יותר יש לבצע בדיקות שתן או בדיקות דם וכן ניתן לבצע בדיקת ניקור מותני לבדיקה של נוזל עמוד השדרה.

כיצד ניתן לטפל במחלה?

באופן עקרוני, לא קיים כיום טיפול ספציפי שמתאים לחולים בחזרת וזאת משום שבדומה למחלות נגיפיות רבות אחרות, הגוף מסוגל להתמודד עם המחלה בכוחות עצמו באמצעות מערכת החיסון.

עם זאת, במהלך תקופת המחלה חשוב לטפל בתסמינים שלה באופן נקודתי. כך למשל מומלץ להרבות בשתיית מים וכן ניתן לעשות שימוש בתרופות להורדת החום ולשיכוך הכאבים כמו למשל פרצטאמול או איבופרופן שניתנים לרכישה בצורת נוזל לשימוש בילדים קטנים.

במידה ומדובר על נער שסיים את ההתבגרות המינית שלו, תיתכן דלקת באשכים ואז ניתן לשקול לעשות שימוש בקורטיקוסטרואידים לשיכוך ממדי הדלקת. כמו כן, נהוג לעשות שימוש ברטיות בד חמות או חמימות על מנת להקל את הכאב באזורים הנפוחים.

למניעת הופעת המחלה, ניתן בישראל כאמור לתינוקות חיסון נגד חזרת.