מחלת פוליו

מחלת פוליו - שיתוק ילדיםמחלת הפוליו או כפי שהיא ידועה יותר בקרב הציבור הרחב, "שיתוק ילדים", היא מחלה הנגרמת על ידי נגיפי הפוליו המשתייכים למשפחת האנטרווירוסים. מעניין לדעת כי האדם הוא הנשא היחיד של המחלה וכן בין תשעים לתשעים וחמישה אחוז מהנדבקים בפוליו לא מפתחים תסמינים כלל או שמפתחים תסמינים קלים מאוד בלבד כמו למשל חוסר תיאבון, כאבי גרון, חולשה וחום.

כמו כן, בין ארבעה לשמונה אחוז מהנדבקים מפתחים דלקת קרום המוח ורק פחות מאחוז אחד מהנדבקים מפתחים מחלה שיתוקית (ההערכות מדברות על שכיחות הנעה בין 1:100 נדבקים ל- 1:1000 נדבקים).

מה הם הגורמים למחלה?

הגורם למחלה הוא נגיף שככל הנראה קיים כבר אלפי שנים. לפי עדויות ארכיאולוגיות שהתגלו במצרים נראה שעוד בתקופת הפרעונים הנגיף גרם למחלה השיתוקית, אך התיעוד הרפואי הראשון של המחלה ידוע רק משנת 1784. עד למהפכה התעשייתית הנגיף הצליח להתקיים במשך אלפי שנים בתור מחולל אנדמי. האימהות העבירו לתינוקות שלהן רמה גבוהה של נוגדנים נגד הנגיף וכך רוב הילדים בעולם לא סבלו ממחלה שיתוקית בעקבות ההדבקה.

עם שיפור תנאי ההיגיינה החשיפה לנגיף הלכה ופחתה ובעקבות זאת, המערכת החיסונית של האוכלוסייה הפכה לרגישה אליו מה שהוביל באופן פרדוקסלי לעלייה במקרי ההדבקה. לפיכך, המגפות של הפוליו היו נפוצות בעיקר בתחילת המאה העשרים, עד להמצאת החיסון כמובן. רק כדי לסבר את האוזן נציין כי בשנת 1988 דווח על שלוש מאות וחמישים אלף מקרי הדבקה חדשים ואילו בשנת 2012 דווח על 223 מקרים חדשים בלבד.

יש לציין עוד כי בישראל למשל בין שנת 1950 לשנת 1954 היו ידועים 4700 חולי פוליו שמתוכם נפטרו 760 כתוצאה מהמחלה ולעומת זאת מאז שנת 1988 לא היה ידוע ולו על מקרה הדבקה אחד בארץ.

מה הם התסמינים של המחלה?

ההדבקה מבוצעת באמצעות רוק או באמצעות מזון או מים המזוהמים בצואה ולאחר בליעת הנגיף, הוא חודר ללוע ולדרכי העיכול התחתונות. ממערכת העיכול הנגיף מצליח לפלוש דרך בלוטות הלימפה לזרם הדם וממנו להגיע לאברים שונים כמו למשל לרקמת השומן, לכבד, למח העצם, לטחול ועוד. כאשר הנגיף מצליח לפלוש לאיברים אחרים הוא מתחיל להתרבות בהם ואז חודר למערכת העצבים המרכזית.

סך הכול התסמינים משתנים מחולה לחולה אך יכולים לכלול אי ספיקה נשימתית (שמקורו בשיתוק שרירי הנשימה, שיתוק גזע המוח או שיתוק החך ומיתרי הקול), חולשת שרירים, תשישות, חום גבוה, שיתוק זמני או קבוע בגפיים התחתונות, שיתוק של שלפוחית השתן ועוד.

כיצד מאבחנים את המחלה?

על מנת לאבחן את המחלה יש לבודד את הנגיף ולגדל אותה בתרבית רקמה. את הנגיף ניתן לבודד למשל מנוזל השדרה של החולים, מהצואה או מהלוע. בין שבוע לשלושה שבועות לאחר ההדבקה הראשונית ניתן למצוא את הנגיף ברוק של החולים ובין שבועיים לארבעה שבועות לאחר ההדבקה ניתן למצוא את הנגיף בצואה. באמצעות בדיקת PCR ניתן לאבחן את הסוג הספציפי של הנגיף שגרם למחלה בחולים.

חשוב גם כן לבצע אבחנה מבדלת בין הנגיף לבין סוגים שונים של מחלות שיכולות לבוא לידי ביטוי בתסמינים הקליניים הרלוונטיים, במיוחד כשהתסמינים כוללים שיתוק.

כיצד מטפלים במחלה?

הטיפול במחלת הפוליו נכון להיום הוא טיפול תומך בלבד. בין היתר יש לעקוב אחרי לחץ הדם של החולה, לעקוב אחרי התפתחות של הפרעות במערכת הנשימה, להגיש טיפול להקלת כאבי השרירים או להורדת החום, במידת הצורך יש לבצע הנשמה מלאכותית ועוד.