מדידת לחץ דם כבר מגיל 3

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לחץ דם בילדיםעליה בלחץ הדם מתרחשת באופן טבעי במצבים שונים כגון התרגשות או מתח. במצבים כאלה, מדובר בעליה שאיננה משפיע על הבריאות לטווח הארוך אולם כאשר מדובר בלחץ דם גבוה באופן מתמשך, כבר מדובר בתמונה אחרת לגמרי.

מזה שנים, נהוגה מדידה של לחץ דם במבוגרים כחלק מהאבחון לשורה שלימה של מחלות. לאחרונה, הוחלט בארצות הברית ליישם מדידת לחץ דם גם בילדים. בעקבות ההמלצות האמריקאיות, החליט משרד הבריאות הישראלי בשלב זה להתיר אך לא לחייב את קופות החולים לבצע בדיקות מסוג זה גם בפעוטות. בשלב זה, חלק מהקופות כבר החליטו ליישם לכל הפחות חלק מהמלצות העוסקות בבדיקות לחץ דם מגיל צעיר.

פשוט, זול, מציל חיים

ערכים של לחץ דם גבוה במבוגרים מקושרים לעליה בסיכון לתחלואה – מחלות לב וכלי דם, סוכרת, שבץ, התקפי לב. לחץ דם גבוה ברמות שמעל הנורמה המקובלת (לפי גיל, רמת סיכון) מקושר גם עם מוות מוקדם ועם שורה שלימה של סיבוכים.

במשך שנים רווחה ההנחה שבגילאים צעירים, אין צורך בביצוע מעקב בעניין זה למעט חריגים. בעת האחרונה, לאור העלייה המדאיגה בערכים של השמנה בקרב הדור הצעיר התמונה משתנה. גם בקרב ילדים, כך נראה, חלה עליה מדאיגה בערכי לחץ הדם. גרוע מכך, בדומה להשמנה, כאשר ישנה בעיה של לחץ דם גבוה בגיל צעיר עולה עוד יותר הסיכון לתחלואה וזאת, בגילאים עוד יותר צעירים.

לחץ דם לרוב איננו מצב נראה לעין. הסימפטומים הגלויים יבואו לידי ביטוי רק כאשר כבר קיימת מחלה ונזק של ממש. על מנת למנוע מראש את המחלות הקשות ואת הסיבוכים הצפויים, על מנת לגלות בשלב מוקדם גורמי סיכון ולטפל בהם, חשוב לקיים בדיקות תקופתיות ולא רק לאחר שמופיעות תלונות של החולים.

כאשר לוקחים בחשבון שעלות הפרוצדורה של בדיקת לחץ דם נמוכה, כאשר מבינים את התועלות, הפשטות והאפשרות להציל חיים ולמנוע מחלות, לא קשה להבין את המסקנה האמריקאית (של האיגוד לרפואת ילדים) ליישם בדיקות בגיל צעיר. כמה צעיר? החל מגיל 3. ומה בארץ? הדעות בשלב זה עדיין חלוקות.

בדיקות לילדי ישראל

נכון למועד כתיבת שורות אלה, משרד הבריאות בישראל בהחלט מקבל את דעתם של איגודי הבריאות האמריקאים והאירופאים. עם זאת, טרם הוחלט לחייב גורם כלשהו לבצע בדיקות לחץ דם בילדים. בנושא זה, הוחלט להעביר את הנתונים לידי קופות החולים אך להשאיר בידיהם את ההחלטה האם לבצע בדיקות לחץ דם לכל הילדים או רק לחלקם.

קופת חולים לאומית הייתה הראשונה שהרימה את הכפפה והחליטה לישר קו עם הנעשה בארצות הברית כמו גם בשורה של מדינות נוספות. הבדיקות צפויות להתבצע בקרב כל הילדים בגילאי ה 3, לאחר מכן בגילאי 6 ו10, ולבסוף בגיל 16.

קופות חולים אחרות החליטו בשלב זה לבצע בדיקות לחץ דם בקרב ילדים, רק במידה וישנה ראייה נוספת התומכת בצורך הזה אך לא באופן גורף. למשל, עבור ילדים שנולדו טרם זמנם (פגים), עבור ילדים עם בעיה של השמנה, עבור ילדים שאובחן אצלם מום בלב או בעיה אחרת – בהחלט יומלץ על קיום בדיקות בגיל צעיר ובדיקות מעקב מעת לעת.

החלטת הקופות נובעת, ככל הנראה, בין היתר מכך שבדיקות יתר לחץ דם בילדים הן מעט מורכבות יותר מאלו של מבוגרים (בפרט בפענוח התוצאות המבוסס על טבלאות וחישובים מורכבים יותר מאשר במבוגרים). יותר מכך, קיימת טענה שעוד בדיקות עשויות לגרום לדאגה מרובה שלא לצורך הן בקרב הילדים והן בקרב ההורים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן