סוכרת בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

סוכרת בילדיםסוכרת היא למעשה מספר מחלות שונות שבאות לידי ביטוי בפגיעה במטבוליזם של הגלוקוז בעקבות ירידה ברמת האינסולין בדם.

במאמר זה נדון בסוג מסוים של סוכרת שנקרא בעבר סוכרת נעורים וכיום נקרא סוכרת סוג 1 משום שסוג זה מופיע בשכיחות גבוהה בעיקר בקרב ילדים וזאת בניגוד לסוכרת סוג 2 שמופיע לרוב באנשים מעל גיל שלושים (רק עשרה אחוז מכלל חולי הסוכרת סובלים מסוכרת סוג 1).

המחלה מתפרצת בשתי תקופות עיקריות – זמן קצר לפני תחילת הלימודים ובמהלך ההתבגרות המינית. בניגוד לסוכרת סוג 2 שמתפתחת באופן הדרגתי ואיטי, סוכרת סוג 1 מופיעה באופן סוער כבר מההתחלה.

מה הם הגורמים למחלה?

סוכרת סוג 1 נחשבת למחלה אוטואימונית, שכן ברוב המוחלט של החולים ניתן לראות נוגדנים שמכוונים נגד תאי הלבלב שאחראיים לייצור ולהפרשת האינסולין. האינסולין הוא הורמון שבין היתר משמש להכנסת הגלוקוז ממערכת הדם לתאי הגוף וללא גלוקוז התאים לא יכולים להתקיים. לפיכך, החולים בסוכרת סוג 1 צריכים להימצא תחת משטר תרופתי שכולל הזרקה קבועה של אינסולין.

הגורמים לתקיפה הלא מבוקרת של מערכת החיסון בלבלב מתרחשת מטעמים לא ברורים וככל הנראה מדובר על שילוב של מספר גורמים במקביל שיכולים לכלול גורמים גנטיים, זיהומיים, נפשיים ועוד.

מה הם התסמינים של סוכרת בילדים?

המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים להלן:

  • השתנה מרובה – ההשתנה המרובה שיכולה גם להעיר את החולה משנתו מספר פעמים במהלך הלילה היא הדרך של הגוף להיפטר מהרמות הגבוהות של הגלוקוז בדם.
  • צמא מוגבר והתייבשות – שני תסמינים אלו נובעים מההשתנה המרובה.
  • ירידה בלתי רצונית במשקל – מאחר והתאים לא יכולים לנצל את הגלוקוז לצרכים האנרגטיים שלהם, הגוף עובר להשתמש בחלבונים ובשומנים לצרכי הפקת האנרגיה ובעקבות כך מתרחשת ירידה במשקל.
  • היפרגליקמיה – רמות גבוהות של סוכר בדם. תופעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בבחילה, עייפות, טשטוש ראייה והשתנה מרובה כאמור בטווח הקצר, אך רמות גבוהות באופן כרוני עלולות לגרום לנזקים מערכתיים שכוללים בין היתר פגיעה בסינון הכלייתי, פגיעה בראייה, פגיעה במערכת העצבים הפריפרית ועוד.

כיצד מאבחנים סוכרת בילדים?

אבחון של סוכרת מבוצע על ידי שתי בדיקות דם עוקבות בהן נבדקת רמת הגלוקוז בדם של הנבדק. במידה ומתגלה בשתי בדיקות רצופות כי רמת הגלוקוז בדם של הנבדק בזמן צום גבוהה מ-126 מ"ג לדצ"ל, ניתן לקבוע בוודאות כי הוא סובל ממחלת הסוכרת.

כיצד מטפלים בסוכרת בילדים?

נכון להיום סוכרת נחשבת למחלה כרונית, כלומר למחלה שלא ניתן להחלים ממנה אבל בהחלט ניתן לחיות עמה חיים שלמים וליהנות מאיכות חיים גבוהה מאוד. הטיפול במחלה מתבצע על ידי הזרקות קבועות של אינסולין במינון שמתאים לכמות הגלוקוז הנספג במערכת העיכול מהמזון.

חלק ניכר מהילדים שסובלים מסוכרת נושאים על גופם משאבה מיוחדת שמזרימה לדמם אינסולין באופן קבוע ואת המינון הקבוע הם מתחזקים בכוחות עצמם או בעזרת הוריהם בהתאם לסדר ולהרכב של הארוחות.

הטיפול בילדים שחולים בסוכרת צריך להתבצע בשילוב של דיאטנית קלינית שמתמחה בתחום של סוכרת בילדים שכן המחלה קשורה קשר הדוק לתזונה של החולים. בנוסף לכך, הן המטופל והן משפחתו הקרובה צריכים לקבל מידע רב בנוגע לאופן ההתנהלות עם מצבי חירום מסכני חיים שעלולים לתקוף את החולה כמו למשל היפוגליקמיה חמורה.

מאחר ומדובר במחלה שמשפיעה באופן מהותי על חיי המשפחה כולה מומלץ מאוד שכל בני המשפחה הקרובים יזכו למסגרת תומכת של עובדת סוציאלית או מטפל משפחתי או פסיכולוג שמתמחים בתחום.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן