מחלות לב בילדים

מחלות לב בילדיםמחלות לב נחשבות לגורם העיקרי לתמותה ותחלואה בקרב מבוגרים אך בקרב ילדים מחלות לב נחשבות לנדירות יחסית, כשלמעשה לפי ההערכות המחקריות השכיחות של מחלות לב בילדים נמוכה מאחוז אחד.

עם זאת, יש לציין שבדיוק כמו במבוגרים, גם בקרב ילדים מחלות הלב עלולות לפגוע באופן קשה באיכות החיים של הסובלים מהן ואף להעמיד את חייהם בסיכון.

מאחר ורוב מחלות הלב שפוגעות בילדים שונות באופן מהותי ממחלות הלב שאופייניות לאוכלוסייה המבוגרת ומאחר והטיפול בילדים שונה מהטיפול במבוגרים, הרי שישנו תחום התמחות מיוחד בקרדיולוגיה שנקרא קרדיולוגית ילדים.

מומים מולדים בלב

סך הכול ידועים היום למדע הרפואה יותר משלוש מאות סוגים שונים של מומי לב מולדים. חלק מהמומים עלולים לסכן את חיי החולה אך חלק לא מבוטל מהם יכולים שלא לבוא לידי ביטוי באופן קליני כלל.

נראה כי השכיחות של מומי לב מולדים היא 8:1000 לידות חי ובמדינת ישראל לבדה באים לעולם מדי שנה כאלף ושלוש מאות תינוקות שסובלים ממום מולד בלב. רק מחצית מהם יהיו זקוקים לטיפול כירורגי או תרופתי במהלך שנת החיים הראשונה שלהם.

נהוג לסווג את מומי הלב השונים לשני סוגים: מומים הניתנים לתיקון, שמאפשרים למטופל ליהנות מחיים רגילים ומומים שאינם ניתנים לתיקון מלא. המומים בקבוצה השנייה נחשבים לקשים יותר ולרוב הילדים שסובלים מהם זקוקים למספר טיפולים כירורגיים כבר בתחילת חייהם.

קדחת השיגרון

גם ילדים שנולדו ללא מום לבבי עלולים לסבול ממחלת לב בשלב מסוים בילדות כשלרוב מדובר על מחלת השיגרון שבאה לידי ביטוי בשלושה שלבים מובחנים: השלב החד, השלב השקט והשלב הכרוני.

בשלב החד שנקרא לרוב בשם קדחת השיגרון ייתכנו כאבים במפרקים, דלקות במערכת העצבים, בעור ובלב. בעוד ששאר התסמינים של המחלה נעלמים, הרי שבקרב חלק גדול מהחולים נוצרת פגיעה קבועה במסתמי הלב שעלולה להשפיע באופן חמור על איכות החיים של החולים.

קדחת השיגרון מופיעה לרוב כשניים עד ארבעה שבועות לאחר אירוע של דלקת גרון סטרפטוקוקית. שיא השכיחות של המחלה הוא גיל שמונה אך באופן כללי ניתן לכתוב כי גיל החולים הממוצע נע בין חמש לחמש עשרה שנים.

אמנם המקור למחלה הוא חיידקי, אך חשוב לציין כי התקיפה של מסתמי הלב כמו גם התקיפה של מערכות הגוף האחרות והיווצרות הדלקת נובעת בשל פעילות יתר של מערכת החיסון שמזהה את תאי הגוף כפולשים שיש להילחם בהם.

האם כאבי לב בילדים מעידים בהכרח על מחלת לב?

כאבי לב במבוגרים מעידים לעתים קרובות על התקף לב או מחלת לב אך בדרך כלל בילדים המקור לכאבים אינו בלב עצמו אלא מהאזורים הסמוכים ללב כמו למשל קרומי הריאות, עצמות בית החזה, אזור הבטן העליונה ועוד.

כאבי לב בילדים שיש בהם כדי להעלות את החשד שמקורם אכן במחלת לב הם כאבים שמופיעים לאחר או בזמן פעילות גופנית מאומצת, כאבי חזה שמלווים בעילפון, קשיי נשימה או חולשה משמעותית, כאבים שמופיעים בילד שבמשפחתו קיים סיפור משפחתי של מחלות לב בגיל צעיר או כאבים שמופיעים בקרב ילדים שסובלים ממחלת לב ידועה.

כיצד מאבחנים מחלות לב בילדים?

ראשית, יש לציין כי חלק ניכר ממחלות הלב בילדים מאובחנות כבר במהלך ההיריון באמצעות בדיקות אקו לב או אולטרסאונד. לפיכך, חלק ניכר מהבדיקות הקרדיולוגיות המתאימות לילדים משמשות בעיקר למעקב אחרי מחלה ידועה. בין היתר מדובר על בדיקות מאמץ, אק"ג, צנתור לב אבחנתי, בדיקות הדמיה של הלב כמו MRI לב ועוד.

ראו גם:
הפרעות בכלי הדם