הפרעות בכלי הדם בילדים

הפרעות בכלי הדם בילדיםבדרך כלל כשמדברים על מחלות של כלי הדם נהוג לדון במחלות שאופייניות למבוגרים, אך חשוב לדעת שישנן מחלות רבות ופגיעות רבות שיכולות להופיע גם אצל ילדים.

כיום נהוג לסווג את סוגי הפגיעות השונות לשלושה סוגים עיקריים:

• חסימות אקוטיות של כלי דם שמתרחשות באופן עצמוני.
  • חסימות תרומבוטיות שנגרמות בדרך כלל בעקבות פעולות פולשניות כמו למשל צנתור לב, צנתור טבורי או דקירות בעורק הירכי ועוד.
  • פגיעה כתוצאה מחבלה חיצונית שלרוב מלווה גם בנזק לרקמות או לאברים נוספים מעבר לכלי הדם.

כיצד מאבחנים הפרעות בכלי דם בילדים?

האבחון של ההפרעה והמקור לה הוא חלק חשוב מאוד כיוון שהאבחון ישפיע במידה רבה על הטיפול שיוגש לחולה. כמו כן, במקרים מסוימים אבחון לא נכון או לא מדויק עלול להוביל לחוסר טיפול במצבים שעלולים להיות מסכני חיים. האבחון מתבסס בצורה נרחבת על התסמינים הקליניים שיכולים להיות שטפי דם, היעדר דפקים או למשל איוושה שמופיעה מעל הפגיעה בכלי הדם.

אצל ילדים ואצל חולים בגיל הרך תהליך האבחון יכול להיות מורכב ומאתגר יותר מתהליך זה שמבוצע בקרב מבוגרים על רקע בעיות תקשורת ועל רקע היכולת של יצירת מחזור עוקף. בהתאם לכך לא אחת מבוצעות בילדים בדיקות פולשניות שנועדו לאבחן את הנזק כמו למשל ארטיוגרפיה, Doppler ואחרות.

הטיפול הניתוחי השונה בפגיעות של כלי דם בין ילדים למבוגרים

הטיפול בבעיות של כלי דם בילדים יכול להיות מאתגר מצד אחד, אך פשוט יותר מצד שני ביחס למבוגרים. הסיבה לכך שהוא עלול להיות מאתגר יותר נעוצה בקוטרם הקטן של כלי הדם בקרב ילדים. הקוטר של כלי הדם בילדים מצריך דיוק רב ועדינות גדולה יותר במהלך הניתוח וכן לכלי הדם של הילדים יש נטייה גדולה יותר להתכווצות מאשר במבוגרים באזור הפיום של כלי הדם.

מצד שני, מאחר וילדים לא סובלים עדיין מטרשת עורקים ומאחר וכלי הדם שלהם גמישים יותר מאשר כלי הדם של מבוגרים, הרי שתוצאות הניתוח בכלי הדם לרוב מהירות יותר וחיוביות יותר. בילדים גם לרוב נצפות תוצאות טובות יותר כאשר משתילים במקום המקטע הפגוע בכלי הדם מקטע של ווריד מאשר כשמשתילים חומר סינטטי על רקע המשך ההתפתחות של כלי הדם בחולים.

וסקוליטיס ראשונית בילדות

הפרעות בכלי הדם בילדים נגרמות פעמים רבות כתוצאה מדלקת בכלי הדם. ישנה שורה ארוכה של מחלות שמובילות להיווצרות של דלקת בכלי הדם השונים בגוף שאופייניות בעיקר לילדים כמו למשל מחלת קוואסקי או ארגמנת על שם הנוך שונליין שלרוב אינן תורשתיות. המחלות השונות שמביאות לדלקת בכלי הדם אינן מדבקות והתסמינים שלהן משתנים בהתאם לכלי הדם שנפגעים ולדרגת החומרה של הדלקת.

הדלקת שנוצרת בכלי הדם יכולה להופיע בכלי דם קטנים, בינוניים או גדולים ומתחילה להיווצר בשכבה הפנימית של דופן כלי הדם. הסכנה הגדולה בדלקת של כלי הדם היא שהבצקת האופיינית לדלקת תוביל לחסימה של כלי הדם ובעקבות כך לפגיעה באספקת הדם לרקמה או לאיבר שאליו כלי הדם המודלק היה אמור להוביל דם.

מומי לב מולדים

מומי לב מולדים הם מומים באנטומיה של הלב שמתפתחים במהלך ההיריון. לא כל מומי הלב הם מומים שמופיעים בכלי הדם. חלק ממומי הלב מופיעים בחדרים, בעליות או במסתמים אך לא אחת התפקוד של הלב נפגע בעקבות הפרעות בכלי הדם שמובילים דם ללב או מהלב החוצה.

הפרעות בכלי הדם באזור הלב עלולות להוביל לבעיות התפתחות בגילאים צעירים ואף למוות מוקדם ולכן ישנה חשיבות לעיונה לאבחון של הפרעות אלו בשלב כמה שיותר מוקדם בחיי החולים.

קראו עוד על דלקות חמורות הפוגעות בכלי הדם – מחלת קוואסקי

וריקוצלה (דליות האשך) הפוגעת בבנים בגילאי 10 ל15