יתר לחץ דם אצל ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

יתר לחץ דם בילדיםיתר לחץ דם נחשב לאחד מגורמי הסיכון העיקריים להתפתחות של מחלות לב וכלי דם וכיום ידוע שהשורשים של יתר לחץ הדם קיימים כבר בתקופת הילדות.

יתר לחץ דם בילדים מקושר עם תופעת ההשמנה ההולכת ומתפשטת, ולמעשה ככל שיתר לחץ הדם מופיע בשלב מוקדם יותר, כך הוא חמור יותר ומסוכן יותר. בין היתר לחץ הדם הגבוה מקושר עם מחלות כמו למשל אי ספיקת לב, שבץ, אוטם שריר הלב, רטינופתיה, מחלת כליות כרונית ועוד.

אמנם נכון לכתיבת שורות אלה נראה כי מחלות לב וכלי דם ובראשן טרשת העורקים נחשבות לנדירות יחסית בגילאי הילדות, אבל בהחלט נראה כי ישנו קשר ישיר בין יתר לחץ דם לבין טרשת עורקים בקרב בני נוער.

כיצד מגדירים יתר לחץ דם בילדים?

על מנת לבסס הגדרה אחידה של יתר לחץ דם בילדים נאספו נתונים מעשרות אלפי ילדים ונקבעו רמות תקינות עבור קבוצות גילאים שונות שחולקו לאחוזונים בדומה לאחוזוני המשקל והגובה.

לחץ דם גבוה- נורמלי מוגדר כערך שנמצא בין אחוזון 90-95 ואילו יתר לחץ דם מוגדר כערך מעל אחוזון תשעים וחמש. במידה וערך לחץ הדם נמצא בין אחוזון תשעים לתשעים וחמש הוא מוגדר כטרום יתר לחץ דם ומומלץ להתחיל בביצוע תכנית טיפולית למניעת החמרת המצב.

יתר לחץ דם מדרגה ראשונה הוא לחץ דם ממוצע שנע בין אחוזון 95 ועד חמישה מ"מ כספית מעבר לאחוזון 99 ואילו יתר לחץ דם מדרגה שנייה הוא לחץ דם ממוצע שנמצא מעבר לחמישה מ"מ כספית מעל לאחוזון 99.

סך הכול ישנן טבלאות מסודרות עבור בנים ובנות שמחולקות בהתאם לגיל הנבדק ולגובהו החל מגיל 3 שנים ועד גיל 17. כמו כן, ישנן המלצות מיוחדות למדידת ערכי לחץ דם בפעוטות ואף בתינוקות במידה ומדובר למשל בתינוק שנולד במשקל נמוך מאוד, במטופל שסובל ממחלת לב, מזיהומים כרוניים במערכת השתן או ממחלה שקשורה ליתר לחץ דם ועוד.

כיצד ניתן לטפל ביתר לחץ דם בילדים?

סך הכול הטיפול ביתר לחץ דם בילדים מורכב משני רבדים מרכזיים. הרובד הראשון כולל שינוי של אורח החיים ואילו הרובד השני כולל שימוש בתרופות שונות להורדת לחץ הדם. הטיפול מותאם לכל ילד באופן ספציפי בהתאם לטיפולים הקודמים שעבר, בהתאם לסיפורו המשפחתי, בהתאם לדרגת החומרה של מצבו, בהתאם לקיום של מחלות רקע נוספות ועוד.

הטיפול שכולל שינויים מסוימים בסגנון החיים מורכב מהאלמנטים הבאים:

  • במידה ומדובר על יתר לחץ דם שמקורו בהשמנה, המטרה הראשונה תהיה הפחתה במשקל.
  • הימנעות מאורח חיים ישבני והתחלה של ביצוע פעילות גופנית באופן סדיר.
  • חשוב לעודד ביצוע של שינוי בהרגלי האכילה.
  • מומלץ לערב את יתר בני המשפחה בטיפול.
  • הגבלה בצריכת המלח (ההמלצה היא עד 1.2 גרם מלח ליום בגילאי ארבע עד שמונה שנים ו- גרם וחצי מלח ליום עבור ילדים בגילאים מתקדמים יותר).

הטיפול שכולל שימוש בתרופות להורדת לחץ דם כולל את העקרונות הבאים:

  • במידה והילד לא הגיב לטיפול השמרני או לטיפול בגורם הראשוני ללחץ הדם הגבוה וכן במידה ומדובר על יתר לחץ דם שניוני, יש לשקול התחלה של טיפול תרופתי.
  • הטיפול התרופתי צריך להתבצע באופן הדרגתי ובאופן כללי לא מומלץ להתחיל בשימוש ביותר מתרופה אחת.
  • התרופות המותרות לשימוש בילדים הן משתנים, חוסמי תעלות סידן, חוסמי ביטא, מעכבי קולטן לאנגיוטנסין 2 ומעכבי ACE.
  • רק כאשר ניתן למטופל המינון הגבוה ביותר האפשרי של תרופה אחת, ניתן להתחיל לעשות שימוש בתרופה נוספת.

על מדידת לחץ דם בילדים מגיל 3 קראו <<<

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן