חום ובקיעת שיניים

בקיעת שיניים וחום

בקיעת שיניים וחוםתהליך צמיחת השיניים אצל התינוק הוא שלב לא פשוט עבורו ועבור ההורים המודאגים החשים בסבלו. בשעה שהתינוק מתייסר מכאבים, ההורים עומדים חסרי אונים.

בקיעת השיניים מלווה בהתעוררות תכופה בשעות הלילה ולעתים אף בחום גבוה ולכן ממליצים המומחים, עם בקיעת השן הראשונה, לפנות למרפאה לצורך התייעצות, קבלת הדרכה ומניעה של הרגלים מזיקים.

צמיחת שיניים וחום – סיבה לדאגה הורית או מיתוס?

שיני החלב מתחילות לצמוח אצל התינוק בסביבות גיל שמונה חודשים, לעתים התהליך מתחיל בשלב מוקדם יותר. צמיחת השיניים מלווה בגירוי בחלל הפה, בריור ובכאבים. הורים רבים מצהירים כי לתהליך מתלווה גם עלייה בחום, אך הקשר בין הדברים לא הוכח מבחינה רפואית.

הדעה הרווחת בקרב הורים רבים היא כי הסיבה לחום גבוה אצל התינוק היא צמיחה של שיניים, אולם החום אינו נובע כתוצאה ישירה מבקיעת השן אלא בשל היחלשות של המערכת החיסונית בתקופה זו כך שהתינוק נמצא במצב של רגישות גבוהה וכל חשיפה לווירוס עלולה לחולל סימנים של מחלה ובהם חום.

לעומת זאת ישנם תסמינים אחרים אשר קשורים באופן ישיר בבקיעת השיניים והם הופעת נזלת העלולה להתפתח לברונכיט, חוסר תאבון, עצבנות וחוסר שקט כללי.

הסיבה האמתית לעלייה בחום עם צמיחת השיניים

נוכח המיתוסים הרבים הנקשרים לצמיחת השיניים בקרב תינוקות, נערכו מחקרים רפואיים רבים אשר הוכיחו כי חום וצמיחת שיניים הם אמנם אמונה עתיקה, אך לא נמצא קשר ישיר בין השניים. חום הוא תופעה אשר נובעת מתהליך דלקתי המתרחש בגוף בעוד בקיעת שיניים היא תהליך טבעי ובריא של הגוף.

בקרב הקבילה הרפואית הסברה היא שלעתים בקיעת השיניים מלווה בחום בשל הצורך של הגוף בייצור רב של אנרגיה אשר גורם לירידה ביעילות פעולת מערכת החיסון, כך שהגוף חשוף יותר להידבקות בווירוסים ובחיידקים אשר הם אלה הגורמים לחום הגבוה. בנוסף ייתכן כי בקיעת השן מתוך החך מעוררת דלקת קלה בחניכיים המלווה בחום לטווח זמן קצר.

המלצת המומחים: טיפול בחום ללא קשר לבקיעת השן

המסקנה הברורה היא כי יש להתייחס לחום גבוה אצל התינוק במקביל לבקיעת שיניים כמחלה לכל דבר ויש לגשת לרופא לקבלת טיפול תרופתי להורדת החום אשר מיועד לתינוקות ולפעוטות. צמיחת שיניים בפעוטות קשורה בהופעת תופעות מערכתיות קלות בהן אי שקט, ריור, ירידה בתאבון, נזלת, פריחה והפרעות שינה.

תסמינים אלה מופיעים ביום הבקיעה של השן ולכן אין לצפות מראש צמיחת שיניים נוכח הופעת אחד או יותר מסימנים הללו. מסקנות החוקרים הינן מובהקות וכאשר מופיעים אצל התינוק תופעות של חום גבוה או תופעות סיסטמטיות קשות יש לפנות לרופא הילדים בכדי לאתר את מקור המחלה האמתי שאינו צמיחת השיניים.

נתונים מחקריים מראים כי טמפרטורת הגוף הממוצעת של תינוקות בזמן צמיחת השיניים עומדת על 36.7 מעלות צלזיוס. החוקרים מסכמים כי הממצאים מחזקים את העמדה הקובעת כי צמיחת שיניים אינה מהווה גורם לבעיות חומרות או לעלייה של החום.

בהתאם למסקנות אלה מסבים החוקרים את תשומת לב ההורים ורופאי הילדים לצורך בחיפוש אחר סיבות אחרות להופעת הסימפטומים אצל התינוק וכי אין להסתפק את האשם בצמיחת השיניים.