חיסון צהבת – Hepatitis B

חיסון צהבת - Hepatitis Bהפטיטיס B היא מחלה שמועברת על ידי נגיף בעל שם זהה. הנגיף יכול לעבור מאדם חולה לאדם בריא באמצעות נוזלי הגוף של האדם החולה כמו למשל דרך הדם, נוזל הזרע, הרוק וכן דרך ההפרשות הנרתיקיות.

לפיכך, אם שנושאת בגופה את הנגיף יכולה להעביר אותו לעובר בזמן שהוא עובר בתעלת הלידה. בניגוד לסוגים אחרים של הפטיטיס, המחלה לא עוברת במזון או במים אך הנגיף מסוגל להמשיך ולהתקיים עד שבוע מחוץ לגוף ולפיכך הוא יכול למשל לעבור לאדם בריא לאחר שנמצא במשך שבוע במזרק שהכיל דם מזוהם.

צהבת חריפה מול צהבת כרונית

ההדבקה בנגיף עלולה להוביל לשתי מחלות שונות. המחלה הראשונה נקראת צהבת נגיפית חריפה שעלולה להתפרץ בין מספר ימים למספר חודשים לאחר ההדבקה בנגיף. מחלה זו גורמת לחום גבוה, אובדן התיאבון, כאבי בטן, בחילות, הקאות, שתן כהה וכאבי מפרקים. כמו כן, לרוב שבועיים אחרי ההדבקה החולים יסבלו מצהבת.

יש לציין כי חמישים אחוז מהחולים לא יסבלו מכל תסמינים שהם אך בקרב עשרה עד עשרים אחוז מהחולים הנגיף יגרום להתפרצות של צהבת כרונית.

הסיכון לפתח צהבת נגיפית כרונית גבוה יותר ככל שהחולה צעיר יותר. יש לציין כי בעוד שהטיפול בדלקת חריפה כולל בעיקר מנוחה וצריכה נאותה שלנוזלים, הרי שהטיפול בצהבת נגיפית כרונית כולל שימוש בתרופות אנטי ויראליות שכן זוהי מחלה מתקדמת שמובילה לנזק איטי אך מצטבר לרקמת הכבד.

בדרך כלל הנזק לרקמת הכבד נמשך בין עשרים לשלושים שנה ובסופו של דבר החולים עלולים לסבול מסרטן הכבד או משחמת הכבד ולהזדקק להשתלת כבד. במהלך כל השנים האלו הם עלולים להדביק גם אנשים אחרים, שכן הנגיף ממשיך להתקיים בהם. הסיכון למוות כתוצאה מצהבת כבד כרונית עומד על עשרים וחמישה אחוז מכלל החולים.

החיסון נגד הפטיטיס B

החיסון שניתן בישראל מעודד את המערכת החיסונית של הגוף לייצר נוגדנים נגד הנגיף, שכן הוא מורכב מהמעטפת החלבונית של הנגיף. היעילות של החיסון מוערכת בשמונים עד מאה אחוז והשפעתו נמשכת כשני עשורים.

החיסון נמצא בשגרת החיסונים בישראל החל משנת 1992 וניתן בארבע מנות להלן:

• סמוך ללידה (מומלץ לתת את המנה הראשונה עד 12 שעות מהלידה).
  • בגיל חודש.
  • בגיל חצי שנה.
  • מנה נוספת נהוג לתת ביום הגיוס לצה"ל.

החיסון ניתן לתינוקות בהזרקה לשריר הירך והשפעתו מתחילה בין חודשיים לחצי שנה לאחר ההזרקה, שכן לגוף לוקח זמן עד שהוא מתחיל לייצר את הנוגדנים נגד הנגיף. הזריקה הראשונה של החיסון מתבצעת בבית החולים שבו נולד התינוק, השתיים הבאות ניתנות בטיפת חלב והזריקה הרביעית ניתנת בבקו"ם.

האם החיסון עלול לגרום לתופעות לוואי?

בדומה לכל חיסון שניתן בזריקה, גם החיסון נגד הפטיטיס B עלול להוביל לאודם, כאב ונפיחות באזור ההזרקה. בנוסף, החיסון עלול לגרום לתופעות לוואי של חולשה וחום נמוך כשהסיכון לאנפילקסיס נמוך במיוחד ועומד על אחד לשישים אלף מתחסנים.

למרות שישנם דיווחים נדירים מאוד על הופעה של מחלות מסוימות שהופיעו לאחר מתן החיסון כמו למשל דלקת מפרקים שגרונית או תסמונת גיאן-ברה, נכון לכתיבת שורות אלה אין כל הוכחות לכך שקיים קשר סיבתי בין מתן החיסון להתפרצות של המחלות המדוברות ובאופן כללי ניתן לכתוב כי החיסון נחשב לבטיחותי ויעיל מאוד.

ראו גם:
חיסון לצהבת הפטיטיס A