דלקות מפרקים אצל ילדים

דלקות מפרקים אצל ילדיםדלקת מפרקים מעלות קונוטציה לאנשים מבוגרים בגיל הזהב, אולם מחלה זו שכיחה גם בקרב ילדים צעירים (ההערכות מדברות על ילד מכל 1000 אשר יסבול מדלקת מפרקים).

בדרך כלל, הגורם לדלקת מפרקים בילדות אינו ידוע, אולם היא גורמת לסבל, כאבים וירידה באיכות החיים. יש לאבחן ולטפל בדלקת זו בקרב ילדים (juvenile idiopathic arthritis) מחשש להרס מפרקים ועצמות ולמניעת מגבלה חברתית או פעילותית אחרת.

תחום זה נמצא תחת מעקב מחקרי ופיתוח תרופות חדשות. השינויים האחרונים הינם שינויים בתפיסה הטיפולית, אשר גורסת כי יש לטפל במפרקים הדלקתיים באופן מידי עוד לפני שהתפתח נזק חמור ובלתי הפיך. גישה זו הצליחה לשפר את סיכויי ההחלמה ולהביא לפרוגנוזה טובה יותר. המטרה העתידית היא להביא לריפוי מלא של המחלה ולשפר באופן משמעותי את איכות חיי הילדים החולים.

מהם הגורמים?

נהוג להתייחס לדלקת מפרקים כאל מחלה אוטואימונית, הנגרמת מתקיפת הגוף את עצמו לאחר זיהוי שגוי. הדלקת עצמה מתבטאת במעטפות ורקמות החיבור של המפרק או המפרקים.

קיימים מספר צורות של דלקת המופיעות בדרגות חומרה שונות ודורשות סגנונות טיפול ומעקב שונים. הדלקות יכולות לנוע מצורתם הסיסטמית (still), דרך סוג מרובה מפרקים או ממועט מפרקים ועד ארתריטיס ופסוריאזיס, אשר מערבים מפרקים גדולים ומסובכים כמו מעורבות עמוד השדרה. הדלקת השכיחה ביותר היא זו המערבת מיעוט מפרקים (עד ארבעה), והיא גם זו הנחשבת לקלה יותר.

בדרך כלל הדלקת מופיעה ביותר ממפרק אחד, ונמשכת לפרק זמן של עד שלושה שבועות. כאבים ודלקת אשר מאובחנים וממשיכים לפרק מן קצר יותר, עשויים להיות מגורם אחר, כמו למשל לאחר מחלות ויראליות.

המפרקים המועדים לדלקת הם המפרקים הגדולים (כדוגמת ברכיים), אולם עלולים להיות רבים ונוספים, ולפעמים אף קיימת מעורבות של איברים אחרים בגוף כמו עיניים.

תסמינים לדלקת מפרקים בילדים

התסמינים המאפיינים את דלקות המפרקים באופן כללי הוא נוקשות בוקר, צליעה וקושי בכתיבה (בהתאם למפרק הפגוע). לאחר מספר שבועות, עלול להופיע חום, נפיחות אזורית והגבלה בתנועה. ככלל, התסמינים ומידת הפגיעה לחיי היום יום יבטאו את חומרת המחלה ומידת מעורבות המפרקים.

דרכי אבחון

אבחון המחלה ייעשה על פי רוב בהתבסס על הסיפור הקליני אותו מציג המטופל. דלקת מפרקים בקרב ילדים מוגדרת מתחת לגיל 16, וכאשר היא נמשכת מעל לשישה שבועות. המטופלים יישלחו גם לבדיקות דם, אשר בדרך כלל יאופיינו באנמיה, מספר רב של לויקוציטים (בדומה לדלקות אחרות) ונוגדנים מיוחדים (ana-anti-nuclear antibodies), ובדיקות שתן.

צילומי רנטגן יגלו את שרידי הדלקת והתוצאות הבלתי הפיכות למפרק רק לאחר פרק זמן ארוך, של חודשים ושנים. כחלק מהאבחון יש לשלול סדרה שלמה של מחלות ותופעות אשר עלולות לבטא סימפטומים ותסמינים דומים.

טיפול בדלקת מפרקים

הטיפול המקובל כולל סטרואידים בזריקות ישירות למפרק או תרופות חדישות אחרות נוגדות דלקת (מתרוטרקסט MTX). במקרים חמורים או כאשר אין תגובה לטיפול הקונבנציונלי הסטנדרטי, יישקל טיפול מדכא מערכת חיסון.

ההיענות לטיפול תיקבע בהתאם לדרישות כלליות ודרישותיהם הספציפיות של הילד והוריו (מבחינת הפרעת המחלה לחיי היום יום, מספר המפרקים המעורבים ועוד). מטרת הטיפול תהיה להפחית את הכאבים, למנוע מוגבלות, להרחיב את טווח התנועה ולשפר את הפעילות היומיומית.

כיום, מטרת הטיפול היא לא לרפא את המחלה באופן מלא, אולם בעתיד נעשים ניסיונות לפתח תרופות חדשות. משום כך, בכדי לסייע לילדים להתמודד טוב יותר עם מגוון התופעות החברתיות והכלליות של המחלה, לפעמים יהיה צורך גם בטיפול משלים של פסיכולוג או עובד סוציאלי, מרפאה בעיסוק ופיזיותרפיסט. כמו כן, יש לעקוב אחר תגובות בין תרופתיות או תופעות לוואי פוטנציאליות של התרופות הנלקחות.

קראו עוד על מחלה שפוגעת במפרק הירך – פרטס

אולי יעניין אותך גם: