ניתוחי עקמת לילדים בשיטת VBT

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

עקמת היא בעיה אורתופדית הבאה לידי ביטוי בתנוחה לא תקינה של עמוד השדרה: עמוד השדרה של הסובלים מעקמת נראה כמו האות S או כמו האות C. חוסר סימטריה זה גורם בין השאר להבדלי גובה בין הכתפיים ולחוסר איזון בין עצמות האגן. את דרגת החומרה של העקמת קובעים בהתאם לזווית הסטייה של החוליות ביחס לקו האמצע של עמוד השדרה, כשבדרך כלל מדובר בעקמת קלה של עד 10 מעלות.

לעומת זאת חלק מהמקרים מאובחנים עם עיוות של יותר מ-10 מעלות ובמקרים אלו, העקמת חמורה יותר: עקמת המתאפיינת בעיוות של עד 20 מעלות מוגדרת כעקמת מתונה, עקמת בינונית מאובחנת כאשר הזווית היא בין 40-25 מעלות ואילו עקמת חמורה מאובחנת כשמדובר בזווית של 40 מעלות ומעלה.

מה הם התסמינים של עקמת?

העקמת יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון תסמינים, בהתאם לחומרת הבעיה. כך לדוגמה היא יכולה לגרום לכאבי גב המופיעים בזמן עמידה ממושכת, לקשיים בהתכופפות, למיקום לא סימטרי של החזה (בנשים בעיקר), לגובה לא שווה של המותניים או הכתפיים, לבליטות לא שוות של הצלעות ועוד. כמו כן הסובלים מעקמת עשויים להתלונן על כך שקווי הבגד ניצבים באלכסון ולא מונחים טוב או "לא יושבים טוב" על הגוף, בשל המנח הלקוי של פלג הגוף העליון.

מה הם הגורמים לעקמת?

בניגוד לאמונה הרווחת בקרב הציבור הרחב, עקמת לא נגרמת בשום אופן כתוצאה מפעילות גופנית לא מאוזנת או מיציבה לא תקינה. למעשה ברוב המוחלט של המקרים לא ניתן לבודד את הגורם שהוביל לעיקול בעמוד השדרה, המאפיין את הבעיה. אמנם ישנם מספר מאפיינים גנטיים מסוימים הקשורים לעקמת אך הם לא מופיעים בכל החולים ולא ניתן לזהות מוטציה גנטית ברורה האחראית לתופעה. לפיכך הבעיה מוגדרת לרוב כהפרעת יציבה אדיופטית, כלומר הפרעה המופיעה כתוצאה מגורם שאינו ברור.

עם זאת, ידוע כי תינוקות הבאים לעולם עם עקמת, צפויים לסבול מעקמת חמורה יותר בהמשך החיים בהשוואה לילדים שנולדו ללא עקמת ופיתחו את הבעיה במהלך החיים. בנוסף ידוע כיום שבדרך כלל העקמת מתפתחת בסביבות גיל ההתבגרות, בדגש על התקופה שבה מתרחשת קפיצה בצמיחה וכן ידוע כי שכיחות העקמת גבוהה יותר בקרב בנות מאשר בקרב בנים.

כיצד מטפלים בסובלים מעקמת?

הטיפול בעקמת משתנה מחולה לחולה וזאת כיוון שיש להתאים את הטיפול באופן אישי לכל מטופל, בהתאם לגילו, לדרגת החומרה של העקמת, לפרוגנוזה, לרמת ההפרעה בתפקוד ועוד. כך לדוגמה, במקרים הקלים ניתן להסתפק במעקב רפואי בלבד, במקרים אחרים יתכן שיהיה צורך להוסיף תכנית הטיפולים גם תרגילי פיזיותרפיה וכן יתכן שיומלץ למטופל להשתמש במחוך אורתופדי על מנת למנוע החמרה בתקופת ההתפתחות. עם זאת, במקרים החמורים אין זה מן הנמנע שיהיה צורך במעבר ניתוח לתיקון העקמת.

VBT – הניתוח החדשני לטיפול בעקמת

עד לאחרונה, הניתוח היחיד שהוצע לסובלים מעקמת, כלל איחוי של החוליות בעמוד השדרה באמצעות ברגי מתכת, לוחיות מתכת ושתלי עצם. במהלך הניתוח המסורתי מחברים בין שתי חוליות (או יותר במקרים מסוימים) באופן בלתי הפיך ומונעים את האפשרות לתזוזה כלשהי. לאחר איחוי החוליות באופן כירורגי, החוליות המאוחות לא ינועו יותר בצורה עצמאית וכפועל יוצא מכך, האזורים שמעל או מתחת לאזור המנותח בעמוד השדרה, עשויים לסבול מלחץ גבוה יותר בזמן שעמוד השדרה נמצא בתנועה.

לפני כעשור התרחשה פריצת דרך משמעותית בתחום ניתוחי העקמת, עם בואו של ניתוח מסוג חדש לעולם. הניתוח נקרא VBT, ראשי התיבות של Vertebral Body Tethering אך למרבה הצער מעט מאוד רופאים ברחבי העולם מיומנים כיום בביצוע הניתוח, שיכול לחסוך הרבה מאוד סבל מהמטופלים.

במה שונה הניתוח החדש מהניתוחים המסורתיים לטיפול בעקמת?

בניגוד לניתוח המסורתי, בניתוח החדשני לא מקבעים את חוליות עמוד השדרה. תחת זאת, גורמים להאטת ההתפתחות והצמיחה של הצד הקמור של עמוד השדרה בלבד. באופן הזה, במהלך השנים הצד הקעור של עמוד השדרה ממשיך להתפתח בקצב מהיר יותר מהצד הקמור וכך עמוד השדרה הולך ומתיישר באופן הדרגתי. השיפור מורגש כבר בימים הראשונים לאחר הניתוח אך ההשפעה הופכת למשמעותית יותר ככול שחולפות השנים. המועמדים האידיאלים לניתוח הם ילדים בני 10 ומעלה, שעדיין נמצאים בתקופת הצמיחה, הסובלים מעקמת של יותר מ-40 מעלות. עם זאת, יתכן מאוד שהניתוח יתאים גם לילדים קטנים יותר וגם לבני נוער שסיימו את תהליך הצמיחה שכן יש לבחון כל מקרה לגופו.

מה הם היתרונות של הניתוח החדש?

היתרון המרכזי של ניתוחי VBT בא לידי ביטוי בכך שהם לא פוגעים בגמישות של עמוד השדרה, לא מפריעים בתנועתיות של עמוד השדרה ומאפשרים לו להמשיך להתפתח ולצמוח. זאת בניגוד לניתוח הקיבוע המסורתי, שלא מאפשר לעמוד השדרה את התנועתיות החשובה להתפתחות התקינה שלו: ניתוחי VBT מאפשרים להנחות את כיוון הצמיחה של עמוד השדרה במקום לשלול ממנו את האפשרות להתפתח באופן תקין.

בנוסף הניתוח מבוסס על ברגים זעירים המחוברים במיתר גמיש ולכן כמות ההתקנים החיצוניים שמוחדרת לגוף, קטנה יותר. כפועל יוצא מכך, רמת הסיכון נמוכה יותר. כמו כן החתכים הכירורגיים זעירים ביותר: בניגוד לניתוח המסורתי, המשאיר צלקת ברורה לאורך עמוד השדרה, בניתוחי VBT, מדובר בחתכים צנועים באזור בית השחי, שכמעט לא ניתן להבחין בהם. ואם לא די בכך, הניתוחים המסורתיים דורשים משך החלמה ארוך יותר בהשוואה לניתוחי VBT. לאחר הניתוח, המטופל חוזר לארץ ועובר מעקב רפואי על ידי ד"ר אייל ברבלק, מנתח גב ועמוד שדרה, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה במרכז הרפואי הלל-יפה.

האם ניתן לעבור את הניתוח בישראל?

כפי שציינו, מעט מאוד מנתחים ברחבי העולם מיומנים בביצוע הניתוח ולכן נכון להיום לא ניתן לעבור את הניתוח בישראל. עם זאת, ניתן לעבור אותו במרכז הרפואי האמריקאי AIMIS הממוקם בניקוסיה שבקפריסין. במרכז AIMIS, הממוקם במרחק של כ-40 דקות טיסה מישראל, תמצאו את ד"ר דיוויד שוורץ, אחד המנתחים המובילים בעולם, המתמחה בניתוחי VBT. על שמו של ד"ר שוורץ רשומים מספר פיתוחים מהפכניים בתחום ניתוחי העקמת וכן מאמרים רפואיים רבים מספור בנושא.

ד"ר דייויד שוורץ

ד"ר שוורץ הוא כירורג אורטופדי בעמוד השדרה. הוא מתמחה בניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשניים וכן במקרים כירורגיים מורכבים.

בעל התמחות מיוחדת לניתוחי עמוד שדרה מורכבים בילדים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן