ספינה ביפידה בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

ספינה ביפידה בילדיםספינה ביפידה היא מום מולד המתרחש כשעמוד השדרה של תינוק אינו מתפתח כשורה. כתוצאה מכך, עמוד השדרה והעצבים הקשורים אליו עלולים להינזק. המונח מגיע מהמילה הלטינית שמשמעותה "פיצול" או "פתיחת" עמוד השדרה.

פגם זה מתרחש בסוף החודש הראשון להריון, כאשר עמוד השדרה של התינוק, ופקעת עצבים הנמצאת למטה במרכז עמוד השדרה, מתפתחים.לעיתים גורם הפגם לפתח בחלק האחורי, במצב גלוי לעין. עמוד השדרה וכיסוייו נדחפים לעיתים דרך פתח זה, ובמקרים אחרים לא נוצרת פתיחה והפגם נותר חבוי מתחת לעור.

בהתאם לחומרת הפגם ומיקומו על עמוד השדרה, התסמינים משתנים. פגמים מתונים עשויים לגרום למעט בעיות או שלא מתפתחות כל בעיות, ובמקרים אחרים פגמים חמורים יותר עלולים לגרום לבעיות חמורות, כולל חולשה, אובדן שליטה על שלפוחית השתן או שיתוק. ילדים עם פתח חשוף בגב זקוקים לניתוח על מנת לסגור אותו.

הגורמים לספינה ביפידה

רמות נמוכות של חומצה פולית במהלך ההיריון קשורות למצב זה. חומצה פולית משמעותית לצמיחת תאים ופיתוחם, כמו גם להיווצרות רקמות. העדר מספיק חומצה פולית בתזונה לפני ההיריון ובמהלכו, עלולה להגביר את הסיכון של אישה לספינה ביפידה ולמומים אחרים בצינור העצבי. חלק מהראיות המדעיות מראות שגנים עשויים להיות משמעותיים להתפתחות המחלה, אך לרוב התינוקות הנולדים עם ספינה ביפידה לא קיימת היסטוריה משפחתית של המצב.

חום גבוה במהלך ההיריון עלול להגביר את הסיכויים של אישה ללדת תינוק עם עמוד שדרה שסוע. נשים הסובלות מאפילפסיה, שנטלו תרופת חומצה ולפרואית לשליטה בהתקפים, נמצאות אף הן בסיכון מוגבר ללידת תינוק עם עמוד שדרה פגוע.

אבחון ספינה ביפידה

הורים לעתיד יכולים לברר אם לעובר יש את המחלה באמצעות בדיקות טרום לידתיות מסוימות. בדיקת חלבון עוברי (AFP), היא בדיקת דם המבוצעת בין השבועות ה-16 וה-18 להריון. הבדיקה מודדת את כמות החלבון העוברי אותה מייצר העובר.

אם הכמות גבוהה, ניתן לבצע בדיקה חוזרת על מנת לוודא כי התוצאה נכונה. אם גם התוצאה השנייה גבוהה, הממצאים עלולים להעיד על ספינה ביפידה אצל התינוק. במקרה זה, בדיקות אחרות מבוצעות לעיתים כדי לבדוק ולאשר את האבחנה.

ברוב המקרים, הרופאים יכולים לאתר את הפגם בבדיקת אולטרסאונד לפני הלידה. גם בדיקת מי שפיר מסייעת לקביעה אם לתינוק יש ספינה ביפידה. מחט מוחדרת דרך הבטן של האם לרחם על מנת לאסוף נוזל, הנבדק לאיתור המחלה.

ספינה ביפידה בדרך כלל אינה מאותרת עד לאחר הלידה. כדי לאבחן את המצב במקרים אלו, הרופאים מבצעים בדיקת אולטרסאונד על תינוקות בגילאי פחות משלושה חודשים. לתינוקות גדולים יותר, ולאישור התוצאות בתינוקות מתחת לגילאים אלו, רופאים עשויים להסתמך על הדמיית תהודה מגנטית (MRI), סריקת רנטגן או טומוגרפיה ממוחשבת (CT).

טיפול בספינה ביפידה

הטיפול תלוי בחומרת התסמינים. היות והמחלה עלולה לערב מערכות גוף רבות ושונות, כגון מערכת העצבים ומערכת השלד, ילדים עשויים להזדקק לתמיכת צוות אנשי מקצוע רפואיים. צוות זה יכול לכלול רופאים, כגון נוירוכירורגים, אורולוגים ומנתחים אורטופדיים, פיזיותרפיסטים ומרפאים בעיסוק, ועובדים סוציאליים.

תינוקות הסובלים מספינה ביפידה עשויים שלא להזדקק לכל טיפול, אלא אם עמוד השדרה שלהם נפגע, במצב העלול להוביל לבעיות בשלב מאוחר יותר בחיים, במהלך הגדילה, כך שיש צורך בניתוח לניתוק עמוד השדרה מהרקמה שמסביב. לאחר הניתוח, התינוקות אינם סובלים מבעיות בריאות לטווח הארוך, אך עשויים להזדקק לניתוח חוזר מאוחר יותר בילדות אם עמוד השדרה נפגע מחדש.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן