פיסורה אנאלית אצל ילדים

פיסורה אנאלית אצל ילדיםבעוד שמבוגרים נוטים לסבול מעצירות כתוצאה מתזונה לא נכונה, הרי שגם אצל ילדים, אשר לרוב מקפידים על תזונה בריאה, עלולה להיווצר עצירות מסיבות שונות.

לרוב, אין מקום לדאגה, אך כאשר העצירות מתמשכת על פני מספר ימים, והילד נמנע מלגשת אל השירותים, עלול להיווצר סדק בפי הטבעת, אשר קרוי – פיסורה אנאלית. מדובר באחת מהתופעות השכיחות בקרב פעוטות וילדים, הדורשת טיפול מתאים.

הגורמים לפיסורה אנאלית אצל ילדים

ילדים, ואף תינוקות, עשויים לסבול מפיסורה אנאלית. בדרך כלל הדבר נובע מפעילות מעיים שאינה תקינה, בשל מגוון סיבות. עצירות, הינה אחד הגורמים הראשיים ליצירה של פיסורה אנאלית. הלחץ שיוצרת הקיבה על אזור פי הטבעת והישיבה הממושכת בשירותים גורמים להתפתחות של סדק בפי הטבעת.

מן הצד השני, גם מחלת שילשול עשוייה לגרום לפיסורה אנאלית, בשל ריבוי היציאות והגירוי המקומי של האזור. גורמים נוספים של פיסורה, אשר פחות אופייניים לגיל הרך, הינם חבלה מקומית, החדרה של חפץ קשה ועוד. יש לציין, כי אחת הסיבות לפיסורה אנאלית עשויה להיות גם בשלבי הגמילה מחיתולים, או אז, ילדים רבים מתקשים להוציא צואה בשירותים, דבר העשוי לגרום להתפתחותה של פיסורה מקומית בפי הטבעת.

התסמינים של פיסורה אנאלית

פיסורה אנאלית גורמת לכאבים באזור פי הטבעת, כמו גם לדימום, גרד ואף תחושה של עיקצוץ, בעיקר בעת ישיבה בשירותים. מאחר וישנו כאב, נוצר קושי בשחרור של צואה, ומכאן הדבר הופך למעגל – מצד אחד, לחץ על פי הטבעת בשל הצורך להוציא צואה, ומצד שני, כאב בשל הקושי להוציא צואה.

מכאן, העצירות עשויה להפוך לכרונית ויש צורך בטיפול מיידי. במידה והילד סובל מעצירות, מומלץ לבדוק האם יש דמם מקומי בעת הישיבה בשירותים. במידה והעצירות מתמשכת מעבר לשבוע, מומלץ לגשת אל בדיקת רופא.

אבחון של פיסורה אנאלית

תהליך האבחון של פיסורה אנאלית אצל פעוטות וילדים הינו באמצעות בדיקה גופנית. לרוב, יוכל הרופא לראות באופן חיצוני את הקרע או הסדק בפי הטבעת, ובהתאם לכך להתאים את הטיפול. במרבית המקרים, אין צורך בבדיקה אנדוסקופית או בצילום פנימי.

אמצעי טיפול בפיסורה אנאלית

כאשר מדובר בילדים, הטיפול יהיה לרוב מקומי בלבד, ללא צורך בהתערבות כירורגית. מטרת הטיפול, הינה להפוך את הצואה לרכה וקלה ליציאה, ובכך להביא להחלמה של המקום. בין סוגי התכשירים הניתנים לטיפול בפיסורה אנאלית אצל ילדים ופעוטות:

Ung Nifedipine 0.2% –  משחה מקומית אותה מורחים על אזור פי הטבעת הנועדה לרפא את אזור שרירי פי הטבעת. את המשחה מורחים למשך מספר ימים.

PEGLAX / NORMALAX –  התרופה נועדה להפוך את הצואה לרכה במיוחד.

שמן פרפין – אמצי המקל על היציאות.

כמו כן, חשוב מאוד להקפיד על תזונה נכונה, הכוללת סיבים תזונתיים ושתייה מרובה של מים.

החלמה מפיסורה אנאלית

ההחלמה המלאה מפיסורה אנאלית בקרב ילדים עשויה לקחת מספר חודשים. ברוב המקרים, עם תחילת הטיפול, כבר כעבור מספר ימים תהייה הקלה משמעותית, אך לסדק בפי הטבעת ייקח מעט זמן להירפא. לכן, חשוב להפקיד על תזונה מתאימה לאורך זמן רב, וניתן להסתייע גם באמבטיות חמימות אשר מרגיעות את אזור פי הטבעת.

פיסורה אנאלית בקרב ילדים, פעוטות ואף תינוקות, הינה שכיחה. חשוב להקפיד על היגיינה נכונה, על תזונה בריאה ועל אורח חיים תקין, על מנת למזער את הסיכונים להתפתחותה של פיסורה. כמו כן, חש להיות קשובים לתלונות הילד, במידה וישנם כאבים מקומיים, ולגשת אל בדיקת רופא פשוטה, אשר יכולה, באמצעים שמרניים ופשוטים, להביא אל פתרון הבעיה באופן מלא ומהיר.