סיווגי חיסונים – חיידקים מומתים

נגיפים מומתיםחיסונים שמכילים חיידקים מומתים הם חיסונים פעילים שמעודדים את המערכת החיסונית ליצירת נוגדנים על ידי מפגש עם החיידק.

החיידקים המומתים מכילים את סימני הזיהוי של החיידקים החיים ולפיכך נשמרים בזיכרון של מערכת החיסון אך בניגוד לחיידקים החיים, אינם יכולים לגרום למחלה. אופן הפעולה של חיסונים שמכילים חיידקים מומתים מעט שונה מאופן הפעולה של חיסונים שמכילים חיידקים מוחלשים ועל מנת שיספקו רמת הגנה גבוהה יש צורך לתת אותם מספר פעמים עד להשגת היעילות המרבית.

במאמר שלפניכם נפרט אודות שלושה סוגי חיסונים ששייכים לקטגוריה זו או שהשתייכו לקטגוריה זו בעבר: החיסון נגד מחלת השעלת, החיסון נגד דלקת קרום המוח והחיסון נגד חיידק הפנוימוקוק שגורם לדלקת ריאות.

חיסון נגד מחלת השעלת

שעלת היא אחת מעשר המחלות הקטלניות ביותר שקיימות ולמעשה עד שהחלו לחסן את האוכלוסייה באופן שגרתי היא גרמה לתחלואה של מיליוני ילדים מדי שנה בכל רחבי העולם וכן היוותה את אחד הגורמים המשמעותיים לתמותה של תינוקות (מסיבה זו שעלת נחשבת לאחת ממחלות הילדים). עם זאת, מאז שהחלו לחסן את האוכלוסייה באופן שגרתי, מחלת השעלת נחשבת למחלה שאינה קטלנית במדינות המערביות.

המהלך של המחלה כולל שני שלבים: בשלב הראשון החולה סובל מהפרשות מרובות מהעיניים ומהאף ומשיעול קל בלבד ואילו השלב השני מתאפיין בשיעולים קשים שמופיעים בהתקפים עד כדי הקאות בזמן השיעול. סיבוכי המחלה כוללים דימום מוחי, פרכוסים, דימום ממערכת העיכול וקרע בסרעפת. עד לפני מספר שנים החיסון נגד מחלת השעלת הכיל חיידקים מומתים אך מפאת שפע תופעות הלוואי של החיסון כיום כבר לא נעשה בו שימוש.

החיסון המודרני נגד שעלת מבוסס על חלבונים מסוימים שנמצאים על פני החיידק ועל הרעלן שמפריש החיידק הגורם למחלה. החיסון ניתן בישראל בגיל חודשיים, לאחר מכן בגיל ארבעה חודשים, שישה חודשים ושנה אחת. מאוחר יותר ניתנת מנת דחף נוספת בגיל שש שנים.

חיסון נגד פנוימוקוק

חיידק הפנוימוקוק הוא חיידק שעלול לגרום למגוון רחב של תחלואות בעיקר בקרב תינוקות וקשישים. בין היתר הוא עלול לגרום לדלקת ריאות, דלקת קרום המוח, אלח דם ועוד. ישנם מספר שנים של חיידק הפנוימוקוק ואילו החיסון שמכיל חיידקי פנוימוקוק מומתים כחלק משגרת החיסונים מספק הגנה מפני שבעת הזנים שגורמים לרוב הזיהומים להם אחראית משפחת חיידקים זו במדינת ישראל.

יש לציין שהיעילות של החיסון נגד אלח דם ודלקת קרום המוח שנחשבות למחלות הקשות ביותר להן גורם החיידק עומדת על 80%, אך היעילות של החיסון נגד מחלות קלות יותר כמו דלקת ריאות למשל, נחשבת לפחותה.

החיסון ניתן בישראל בשלוש מנות כשהראשונה ניתנת בגיל חודשיים, השנייה בגיל ארבעה חודשים ואילו השלישית ניתנת בגיל שנה. סך הכול יש להשלים את מתן כל שלושת המנות עד גיל שנתיים ובמידה ומסיבה כלשהי הילד הגיע עד גיל שנה מבלי לקבל ולו מנה אחת של החיסון, ניתן יהיה להסתפק בשתי מנות בלבד.

חיסון נגד דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח היא מחלה שיכולה להיגרם הן בשל זיהום פטרייתי, הן בשל זיהום נגיפי והן בשל זיהום חיידקי. הגורם החיידקי הבולט ביותר שבעבר היה הגורם השכיח ביותר למחלה נקרא המופילוס אינפלואנזה אך מאז שהחיסון נגד החיידק נכנס לשגרת החיסונים בישראל, רמת התחלואה ירדה באופן דרסטי מ- 200 חולים מדי שנה לכעשרה חולים מדי שנה בלבד. החיסון ניתן בגיל חודשיים, ארבעה חודשים ושנה.