לקויות למידה בילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

לקויות למידה בילדיםילד שאובחן עם לקות למידה, עשוי לחשוש בהתחלה, אך לקות זו אינה קשורה לאינטליגנציה. אחרי הכל, אנשים מוצלחים כמו וולט דיסני, אלכסנדר גרהם בל, ווינסטון צ'רצ'יל, אובחנו כלקויי למידה.

בעיות אלו משפיעות על יכולת המוח לבצע תהליכי קבלת, ניתוח או אחסון מידע, ועלולות להקשות על ילד ללמוד מהר כפי שמסוגל ילד שאינו מושפע מלקויות אלו.

קיימים סוגי לקויי למידה רבים, ורוב הילדים המושפעים מבעיות אלו, חווים יותר מסוג אחד. חלק מהלקויות עלולות להפריע ליכולת הילד להתרכז או להתמקד, ותודעתו עשויה "לנדוד", ואילו לקויות אחרות עשויות להקשות על הילד לקרוא, לכתוב, לאיית או לפתור בעיות במתמטיקה.

דרך המוח לעבד מידע היא מורכבת ביותר, ולכן אין זה פלא שייתכנו ליקויים מידי פעם. הפעולה הפשוטה של התבוננות בתמונה, לדוגמה, מורכבת מקליטת המוח את הקווים בתוך התמונה, כמו גם הכרה בתוכן התמונה, בהתייחס לתמונות אחרות המאוחסנות בזיכרון, ולאחר מכן אחסון מידע חדש זה. כך או אחרת, החדשות הטובות הן כי ילדים שאובחנו עם לקויי למידה אינם לבד. החדשות הטובות עוד יותר הן כי בעיות אלו ניתנות לטיפול.

סימני לקויות למידה

לא ניתן לקבוע באמצעות התבוננות בלבד, כי ילד סובל מלקות למידה, לכן אבחון המצב עשוי להיות מורכב. לקויות למידה מופיעות לראשונה בדרך כלל כאשר ילד מתקשה בקריאה, כתיבה, הבנת בעיה מתמטית, תקשורת עם הורים, או הקפדה על תשומת לב בכיתה.

לקויות מסוימות מאובחנות בבית הספר היסודי כאשר הורים או מורים מבחינים במצב בו הילד אינו מסוגל לעקוב אחר הוראות לימוד או שהוא נאבק בשיעורי בית אשר אמורים להיות קלים למדי. רוב לקויות הלמידה משתייכות לאחת משתי קטגוריות: מילולית ושאינה מילולית.

ילדים עם לקויות למידה מילוליות מתקשים במילים מדוברות וכתובות. הלקות המילולית הנפוצה והמוכרת ביותר היא דיסלקציה, אשר גורמת לילדים להתקשות בהכרת או עיבוד אותיות והצלילים הקשורים בהן. מסיבה זו, ילד עם דיסלקציה יתקשה במטלות קריאה וכתיבה.

חלק מהילדים עם לקויות למידה מילוליות עלולים להיות מסוגלים לקרוא או לכתוב טוב, אך נאבקים עם היבטי שפה אחרים. לדוגמה, הם יכולים לקרוא משפט או פסקה באופן מושלם, אך אינם מסוגלים להתייחס לנקרא באופן שיאפשר להם להבין אותו. ויש ילדים החווים בעיות עם פעולת הכתיבה כשמוחם נאבק בשליטה במשימה זו, החל מהזזת היד לשם יצירת מסמך כתוב ועד לזכירת כללי הדקדוק הנכונים הקשורים לכתיבת משפט.

ילדים עם לקויות למידה שאינן מילוליות עשויים להתקשות בעיבוד מה שהם רואים. למשל, הם מתקשים בעיבוד חזותי של מספרים ואותיות על הלוח, מבלבלים את סימני החיבור במתמטיקה, ומתקשים בשליטה במושגים מופשטים דוגמת שברים.

התמודדות עם לקויות למידה

למרות שמדענים אינם בטוחים לחלוטין מהו הגורם ללקויות למידה, ולמרות שהאבחנה עשויה להיות קשה, היא נחשבת בעצם לצעד הראשון בפתרון המצב. ברגע שהבעיה המסוימת של הילד מאותרת, ניתן לפתח שיטות התמודדות, להסתייע בעזרי לימוד מיוחדים, לקבל הדרכה פרטית, או להתייעץ עם פסיכולוג על מנת לפתח ולקבל כלים המסייעים להתמודדות עם המצב, והשבת ההערכה והבטחון העצמי.

חלק מהילדים שאובחנו עם לקויות למידה עובדים עם מורה מיוחד במשך מספר שעות בשבוע כדי ללמוד מיומנויות למידה מסוימות, שיטות לימוד או טכניקות ארגוניות המסייעות להם לפצות על הבעיה.

לא קיימת תרופה ללקויי למידה אך ניתן להתגבר עליה, ואף פעם לא מאוחר מידי לקבל עזרה. רוב הילדים עם מוגבלויות אלו מסתגלים להבדלי הלמידה שלהם ומוצאים את השיטות המסייעות להם להשיג את מטרותיהם וחלומותיהם.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן