בעיות בבלוטת התריס אצל ילדים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בעיות בבלוטת התריס אצל ילדיםבלוטת התריס היא איבר שמייצר כימיקלים מיוחדים הנקראים הורמונים המשתחררים למחזור הדם. כל התאים בגוף זקוקים להורמונים אלו על מנת לתפקד כראוי.

הורמונים אלו קובעים את המהירות בה הגוף משתמש באנרגיה ונחשבים אף כגורמים מרכזיים המסייעים לילדים לגדול.

בלוטת התריס ממוקמת מתחת לעור בחלק הקדמי של הצוואר, באזור הגרוגרת בגרון והחלק העליון של החזה. וכשהיא מייצרת את הכמות הנכונה של ההורמונים, היא שומרת על רמות תקינות של טמפרטורת הגוף.

מהן מחלות בלוטת התריס?

קיימים שני סוגים עיקריים של הפרעות או מחלות בלוטת התריס. יתר בלוטת התריס מתרחש כשבלוטת התריס פעילה מדי ומשחררת עודף הורמונים לדם.

לילדים עם בעיה הפוכה יש היפותירואידיזם, כשבמקרה זה, בלוטת התריס אינה פעילה מספיק, ואז לא מספיק הורמונים מיוצרים ומשוחררים למחזור הדם.

למה מופיעות בעיות בלוטת התריס אצל ילדים?

ברוב המקרים, רופאים ומדענים אינם יודעים לקבוע בדיוק למה ילד סובל ממחלות אלו. זהו אינו מצב אותו ניתן לתפוס ממישהו אחר כמו הצטננות, ובדרך כלל אינו נגרם כתוצאה ממשהו שהילד אכל או לא אכל, המייצר בעיות בגוף.

ילד עם מחלה בבלוטת התריס עשוי לרשת את המצב היות ונטייה זו יכולה לרוץ במשפחה. כלומר, כשלהורי הילד, הסבים, או לקרובי משפחה אחרים יש בעיות עם בלוטת התריס.

תינוק יכול לסבול מבעיות בלוטת התריס מלידה אם נולד ללא בלוטת תריס או שהבלוטה לא התפתחה לחלוטין טרם הלידה. לעיתים בלוטת התריס של התינוק מפותחת בלידה, אך פשוט אינה מייצרת מספיק הורמון.

מחסור ביוד בתזונה עשוי להוביל לבעיות בלוטת התריס

יוד הוא מינרל הנדרש על ידי הגוף כדי להפוך את הורמון בלוטת התריס. הוא נמצא באופן טבעי במזונות כגון דגים וחלב. מדענים גילו כי יוד חיוני ביותר לבלוטת התריס, שכן הוא מכיל את רוב סוגי המלח הדרושים לאספקת כמות נאותה של יוד בתזונה. גם תרופות מסוימות עשויות לגרום לבעיות בבלוטת התריס באמצעות חסימת הבלוטה מייצור מספיק הורמונים.

מהם תסמיני בעיות בלוטת התריס?

ילדים עם מצב יתר בלוטת התריס עשויים לחוש עצבניים ומתקשים בריכוז. קצב ליבם עשוי לגבור וידיהם עלולות לרעוד. הם עשויים להזיע הרבה ולסבול מבעיות שינה. ולמרות שיש להם יותר תיאבון, הם מאבדים משקל לעיתים קרובות או מפסיקים לעלות במשקל כשהם גדלים.

לעיתים, ילדים עם יתר בלוטת תריס בוהים בעיניים פעורות כל הזמן, כאילו הם פוחדים, ובמקרים מסוימים עיניהם עלולות להתנפח מעט החוצה. ילדים עם תת פעילות בלוטת התריס נוטים לחוש עייפים ואינם זקוקים להרבה אנרגיה.

ליבם עשוי לפעום בקצב איטי והם עשויים לחוש קרים כאשר טמפרטורת החדר נוחה לכולם. שערם עשוי לנשור בקלות רבה יותר, ועורם עשוי להתייבש ולהיראות חיוור וצהבהב. עצירות, במקרים נדירים, עשויה להוות בעיה נוספת.

ילדים עם תת פעילות בלוטת התריס נוטים לגדול לאט יותר ועשויים שלא להציג את שינויי גיל ההתבגרות עד שהם מקבלים טיפול. הרופא עשוי לחשוד בהיפותירואידיזם אם הוא מבחין שהתפתחות הילד אינה תואמת את מסלול הצמיחה.

למרות שילדים עם תת פעילות בלוטת התריס עלולים לעלות במשקל בקלות רבה יותר, מחלת בלוטת התריס כמעט לעולם אינה הגורם לבעיה בקרב ילדים הסובלים מעודף משקל.

זפק הוא תסמין נוסף של מחלת בלוטת התריס, המתבטא כשהבלוטה נפוחה או מוגדלת. מצב זה עשוי אף להתרחש כאשר בלוטת התריס פעילה מדי או כשאינה פעילה מספיק. לעיתים גוש עשוי להתפתח בבלוטת התריס ולציין את נוכחות המחלה.

מה יעשה הרופא?

ברוב מקרי בעיות בבלוטת התריס אצל ילדים, הרופא צריך לבצע בדיקות דם ובדיקות פיסיות כדי לגלות מה לא בסדר. אך לעיתים, במיוחד אם לילד יש גוש בבלוטת התריס, הוא יורה על בדיקות אחרות כגון בדיקת אולטרסאונד או בדיקת סריקה מיוחדת של בלוטת התריס, כמו צילום רנטגן. אם הבדיקות מעידות על יתר בלוטת התריס, הרופא יתחיל טיפול המונע מהבלוטה לייצר עודף הורמון.
אך אם הבעיה אינה נעלמת לאחר נטילת הכדורים במשך כשנתיים, הרופא יחליט, בשילוב עם הורי הילד, על טיפול אחר המונע לצמיתות את הייצור המוגבר של הורמון בלוטת התריס. הטיפול כרוך בנטילת תרופה לבליעה, ההורסת את בלוטת התריס, או הסרת עודף הבלוטה עם ניתוח.

ללא קשר לטיפול הנבחר, ניתן לשלוט בתסמיני בעיות בלוטת התריס

ילד עם מצב זה צריך לעבור מספר בדיקות דם בשנה כדי להבטיח שהטיפול שומר על רמות תקינות של הורמון בלוטת התריס בדם. בדיקות דם מבוצעות גם כדי לאבחן היפותירואידיזם. כל התינוקות נבדקים למצב זה מיד לאחר הלידה, גם אם אין להם תסמינים.

חשוב לטפל בתינוק עם מצב זה בשבועות הראשונים לחיים, אחרת הוא לא יגדל ויתפתח באופן תקין. החדשות הטובות הן שהיפותירואידיזם קל לטיפול. ילדים עם מחלה זו צריכים לקחת כדור מדי יום, אך תסמיניהם ייעלמו. הם יצטרכו ליטול את התרופה למשך שארית חייהם, אך זוהי שיטה פשוטה לוודא שיש בגוף מספיק הורמון בלוטת התריס על מנת לגדול ולהתפתח באופן תקין.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן