התמכרויות אצל ילדים ובני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

התמכרויות אצל ילדים ובני נוערכשחושבים על התמכרויות, בדרך כלל חושבים על עישון טבק, אלכוהול או שימוש בסמים בלתי חוקיים. לאחרונה, ניתן לראות סוגי התמכרויות שונים אצל ילדים ובני נוער, הכוללים את האינטרנט, הימורים, פורנוגרפיה, פעילות גופנית, קניות, הפרעות אכילה, והתמכרות לקפאין. כל אלו נחשבים רק לחלק מההתמכרויות הנפוצות בקרב ילדים.

התמכרות נחשבת להפרעה כרונית המתרחשת כאשר ילד או מבוגר מפתח הרגל בלתי נשלט של שימוש בחומרים או שהוא משתתף בהתנהגויות מסוימות למרות ההשלכות השליליות. רוב ההתנהגויות האלו עלולות להיות ממכרות פיסית, כלומר, הגוף מתחיל להשתוקק לחומר או להתנהגות.

להתמכרויות יש אף מרכיב פסיכולוגי שלעיתים קרובות קשה יותר להתגבר עליו. התמכרות פסיכולוגית כוללת טקסים ותחושות המקיפות את החומר או ההתנהגות הממכרת, וההתנהגות עשויה להתחיל להרגיש כאילו היא מהווה חלק עיקרי מהאישיות.

ילדים עלולים להתמכר לכמעט כל פעילות מהנה והתנהגותם הופכת להיות ממכרת כאשר הם מאבדים שליטה ו"צריכים" את החומר או ההתנהגות במקום "לרצות" אותו. כשההתנהגות הופכת להתמכרות, יש לה תמיד מספר השלכות שליליות, שלעיתים לא ניתן להבחין בהן מיד.

השלכות שליליות עשויות לכלול כשלון בלימודים, קשיים עם בני משפחה וחברים, היקלעות לצרות משפטיות, כגון גניבה, ובעיות פיסיות או רגשיות בריאותיות. הילד או המתבגר המכור נתפס כה חזק על התנהגויותיו, עד שקשה לו לראות כיצד התנהגותו משפיעה על סביבתו.

חלק מההתמכרויות הנפוצות ביותר בקרב ילדים ובני נוער כוללות:

התמכרות לאינטרנט

התמכרות זו מתייחסת לשימוש מופרז במשחקים באינטרנט ומטרות אחרות, עד כדי כך שהשימוש מפריע לחיים ומקשה על היכולת לקבל החלטות יומיומיות. הגדרות ההתמכרות כוללות אף את חוסר היכולת להפחית את השימוש באינטרנט, עיסוק מוגזם בפעילות מקוונת ותסמיני גמילה כגון חרדה, שעמום או עצבנות אלחר מספר ימים של הימנעות מהאינטרנט. התמכרות זו בקרב ילדים ובני נוער אינה עוסקת בהכרח בצריכת פורנוגרפיה או עיסוק בהימורים. היא קשורה לשימוש המופרז בכל פעילות מקוונת, כולל מסרים מיידיים, רשתות חברתיות או בלוגים.

מחקרים מצביעים על קשר משמעותי בין התמכרות לאינטרנט לבין דיכאון בקרב מתבגרים. התמכרות זו קשורה אף להפרעות קשב וריכוז, עוינות וחרדה חברתית. המחקרים מראים אף כי בנים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתמכרות לאינטרנט בהשוואה לבנות. בנוסף, גם בנים וגם בנות, המשתמשים באינטרנט במשך למעלה מעשרים שעות בשבוע, מידי יום, או למשחקים באינטרנט, נמצאים בסיכון גבוה יותר.

הטיפול בהתמכרות לאינטרנט אינו יכול להיות כרוך פשוט בהימנעות משימוש. השימוש באינטרנט צריך להיות במעקב ההורים, המחנכים, רופאים ואנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש כדי למנוע התנהגות ממכרת. הטיפול צריך לשלב את האינטרנט כחלק בריא מהחיים בבית. יש להציב את המחשב במרחב המשפחתי המשמש את הבית בתדירות גובהה, כגון הסלון או פינת האוכל, על מנת לשלב את האינטרנט לחיי המשפחה הנורמליים, ולא כמשהו המבוצע בפרטיות או בסודיות.

התמכרות לאלכוהול או עישון טבק

אלו הן שתי ההתמכרויות המשמעותיות ביותר בקרב ילדים ומתבגרים. עישון ואלכוהול עלולים להוביל לשימוש בסמים אחרים שאינם חוקיים, כגון מריחואנה וסמים אחרים. המחקר מצביע על כך שילדים ובני נוער המעשנים או שותים אלכוהול נוטים לרוב להשתמש במריחואנה יותר מאלו שנמנעים. בנוסף, כשהעישון או השתייה מתחילים בגיל צעיר, גובר הסיכון לבעיה בריאותית חמורה. שתי התמכרויות אלו קשורות אף לסיכון גבוה יותר לעיסוק בהתנהגויות מסוכנות.

אחד הדברים החשובים ביותר שהורים יכולים לעשות על מנת למנוע מילדיהם להתחיל לעשן, הוא לדבר איתם על ההשפעות המזיקות של העישון. ליידע אותם לגבי הבעיות הבריאותיות החמורות העלולות להתעורר כתוצאה מעישון כגון מחלות לב, מחלות ריאות, בעיות שיניים, מחלות נשימה או כל מחלה אחרת. ניתן לדבר עם הילד אף על השלכות העישון כגון ריח על השיער והבגדים, ריח רע מהפה, וכתמים על השיניים והציפורניים.

אם ההורים מגלים שהילד כבר מעשן, מומלץ להימנע מאיומים ואולטימטומים. יש לגלות מדוע הילד התחיל לעשן, ולברר אם הוא מבקש תשומת לב או שזו דרכו להשתלב בחברה. יש להבין את המוטיבציה של הילד ולמצוא דרכים לסייע לו להפסיק באמצעות חיפוש פעילות חלופית בריאה.

התמכרות לאלכוהול

לאלכוהול יש השפעות מסוכנות רבות בקרב בני נוער, כולל קשיי קשב וריכוז, אובדן זיכרון, שימוש בחומרים אחרים, בעיקר מריחואנה, שיעור גבוה יותר של ניסיונות התאבדות, ונטייה לנשור מהלימודים. מידי שנה, כמעט אלפיים מתבגרים מתחת לגיל 21 מתים בתאונות דרכים המעורבות בשתייה.

אלכוהול מעורב בכמעט מחצית מכל מקרי המוות האלימים בהם היו מעורבים בני נוער. בני נוער ששותים נוטים יותר לעסוק בפעילות מינית, יחסי מין שאינם מוגנים, קיום יחסי מין עם זרים, או קרבן לעבריינות או תקיפה מינית. שימוש מופרז באלכוהול עלול להסוות בעיות רגשיות חמורות, כגון חרדה או דיכאון.

ילדים צריכים לשמוע מהוריהם על ההשפעות השליליות של אלכוהול, וצריכים שיורו להם בבירור שהשימוש באלכוהול אינו מקובל. השגחה הורית בתחום זה היא קריטית. הורים יכולים אף לסייע לחנך בני נוער לשיטות התמודדות מתאימות עם מתחים.

טיפול באלכוהוליזם מבוסס על שלב ההתמכרות, הטיפול עשוי לכלול ייעוץ על ידי מומחה להתמכרות לאלכוהול וסמים, או טיפול באישפוז לטווח הארוך. קיימות תרופות שנחשבות יעילות בטיפול באלכוהוליזם. טכניקת טיפול התנהגותי קוגנטיבי, יעילות בדרך כלל לטיפול בהתמכרויות אלו בקרב בני נוער. תכנית שנים עשר השלבים, כגון אלכוהוליסטים אנונימיים ותכניות אחרות שתוכננו במיוחד עבור בני נוער, הוכחו כיעילות ביותר בטיפול בהתמכרות לאלכוהול וסמים.

ראו גם:

התמכרות למסכים בקרב ילדים ובני נוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

מחלות ילדים

כל מה שרציתם לדעת על מחלות ילדים כאן באתר

אז מה היה לנו בכתבה:

דילוג לתוכן