שקדים מוגדלים בילדים

שקדים מוגדלים בילדיםשקדים הם איברים לימפתיים הממוקמים בשני צידי בסיס הלשון ומסייעים להילחם במזהמים שונים כמו חיידקים, נגיפים ופטריות.

שקדים נפוחים הם תולדה של דלקת שקדים המובילה לגדילתם או בתגובה לחשיפה למזהמים שונים. שקדים מוגדלים אשר אינם מלווים בתסמינים נוספים הם תופעה נפוצה אצל ילדים. עוד ידוע כי שקדים מוגדלים עשויים בסופו של דבר להתכווץ באופן טבעי במהלך השנים.

כאשר הילד מתלונן על כאבי גרון, אי נוחות, מציג קשיי בליעה במהלך האכילה, עלייה בחום ובלוטות נפוחות, כל אלה מצריכים פנייה לרופא ילדים לצורך בירור.

מה גורם לשקדים מוגדלים בילדים?

זיהומים שונים וביניהם זיהום חיידקי או נגיפי גורמים לדלקות שקדים אצל ילדים. בדרך כלל ילדים בגיל הגן נוטים לפתח דלקות נגיפיות בעוד שילדים ומתבגרים יותר מושפעים מזיהומים חיידקיים. וירוסים יכולים גם להוביל לזיהומים חיידקיים באופן משני. התסמינים השכיחים בקרב הילדים עלולים להיות כאב גרון, חום גבוה, קושי לבלוע מזון, כאבי אוזניים בלוטות צוואר נפוחות ושקדים מוגדלים.

רופא הילדים בוחן את הלוע של הילד באמצעות מנורה מיוחדת לצורך איתור שינויים במבנה ובצבע השקדים. דלקת שקדים מתבטאת בדרך כלל באדמומיות, נפיחות והופעת הפרשות לבנות על פני שטח רקמת השקדים. תרבית גרון משמשת לצורך האיבחון של דלקת בקטריאלית.

אבחון של שקדים מוגדלים

כדי לקבוע אם הגורם לדלקת מקורו בזיהום, הרופאים נעזרים במידע כמו תכיפותם של כאבי הגרון מהם סובל הילד בחודשים האחרונים. שקדים מוגדלים לא בכל המקרים מהווים בעיה, אולם חשוב לשלול מחלות זיהומיות קשות.

כדי לבחון את החלק האחורי של האף והגרון הרופא נעזר בצינורית גמישה המוחדרת לאף. הרופא תר אחר שינויים כמו אדמומיות של השקדים, בלוטות לימפה מוגדלות ובוחן את השפעת השקדים המוגדלים על פעולת הנשימה.

ניתוח להסרת שקדים

רופאים עשויים להמליץ ​​על ניתוח להסרת השקדים, לילדים הסובלים מדלקות שקדים חוזרות או לחילופין כאשר בדיקות לנוכחות חיידק הסטרפטוקוקס נמצאות חיוביות, ילדים המתלוננים על קשיי נשימה המשפיעים על פעילות סדירה כתוצאה משקדים מוגדלים, קושי באכילה ולעיסה, קשיי שינה, נחירות ודום נשימתי, אירוע בו הנשימה נפסקת למספר שניות במהלך השינה.

הורים רבים נוטים לחשוש מההליך. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית תחת פיקוחו של רופא מרדים ואורך כ20-30 דקות. הינותח אינו מצריך ביצוע חתכים דרך העור מאחר ומתבצע דרך חלל הפה.

באופן כללי, ילדים מתחת לגיל 3 שנים ואלה הסובלים עם בעיות שינה משמעותיות בדרך כלל נשארים להשגחה לילית בבית החולים בסיום ההליך. אחד הסיבוכים הנדירים הם סימני דימום המצריכים התערבות כירורגית נוספת. ההחלמה בדרך כלל אחרי ניתוח להסרת שקדים מוגדלים עשויה להימשך כשבוע.

סיבוכים לאחר הניתוח

כל שימוש בחומר הרדמה נושא סיכון עבור הילד. עם זאת, הסיכון העיקרי לאחר הסרת שקדים הוא דימום מקומי. דימום מסיבה זו עלול להתרחש באופן מיידי אחרי ההליך הכירורגי, או לחילופין כשבוע עד 14 ימים. דימום מאוחר מתרחש כאשר הגלד ​​באזור האופרטיבי טרם חלף. הדימום עלול להתרחש בכ 1-4% מהחולים ותכיפותו עולה עם הגיל.

דימומים פעמים רבות מצריכים לשוב לחדר הניתוח לצורך טיפול בבעיה, שכן עלול לגרום לסיבוכים נוספים. כמו כן, ילדים רבים מתלוננים על כאבים לאחר הניתוח, הנמשכים כל עוד האזור בו בוצע הניתוח אינו מחלים.

כאב הגרון עשוי להשפיע על תזונת הילד ולהקשות על פעולת הבליעה בעת האכילה. חשוב להקפיד על צריכת נוזלים מוגברת כדי למנוע התייבשות. בנוסף, לטיפול בכאב הרופא ימליץ על שימוש במשככי כאבים ואנטיביוטיקה.