פיברומיאלגיה בילדים

9944464_xxlפיברומיאלגיה (דאבת) היא תסמונת שתוארה לראשונה בתחילת המאה התשע ומאז נחקרה באופן אינטנסיבי. למרות זאת, נכון לכתיבת שורות אלה רב הנסתר על הגלוי בה. לפי ההערכות העדכניות ביותר שיש בידי המדע והרפואה, כתשעים וחמישה אחוז מהלוקים בתסמונת הם נשים, אך לאחרונה התברר כי מדובר על תסמונת היכולה לפגוע גם בילדים, אם כי  בנות או ליתר דיוק נערות עדיין נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול מהתסמונת בהשוואה לבנים או נערים.

מה הם הגורמים לפיברומיאלגיה בילדים?

עד היום לא ברור מה הם הגורמים להתפרצות התסמונת במבוגרים או בילדים. ככל הנראה מדובר על תסמונת בעלת גורמים גנטיים מסוימים, אך לפי הערכות החוקרים מדובר על תסמונת מולטי פקטוריאלית. הכוונה היא שעל מנת שתתפרץ, ישנו צורך בשילוב של מספר קריטריונים שחלקם גנטיים וחלקם לא קשורים לגנטיקה.

אי לכך, ילדים שנולדו להורים שלפחות אחד מהם סובל מפיברומיאלגיה, נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מהתסמונת בעצמם בהשוואה לילדים שהוריהם לא סובלים מהתסמונת. אולם במידה ואדם שסובל מפיברומיאלגיה מביא צאצא, אין זה הכרחי שהצאצא שלו יסבול מפיברומיאלגיה בעצמו.

ישנן תיאוריות והשערות רבות המנסות להסביר את הגורמים להתפרצות התסמונת.. ישנם חוקרים הסבורים כי מדובר על תפקוד לקוי של בלוטת התריס או הורמוני הבלוטה, וישנם שסבורים כי מדובר על הסתמנות פיזית של בעיות נפשיות, בעוד יש כאלו הסבורים כי מדובר על תסמונת שנוצרת כתוצאה ממחסור בהורמון שנקרא קורטיזול, המופרש מבלוטת יותרת הכליה ועוד.

מה הם התסמינים של פיברומיאלגיה בילדים?

התסמינים מהם סובלים הלוקים בפיברומיאלגיה רבים ומגוונים כשבין היתר מדובר על התסמינים הבאים:

• כאבים המופיעים במקומות שונים בגוף באופן מפושט (בשני צדי הגוף ובשני הפלגים של הגוף) במשך שלושה חודשים ללא כל הסבר פיזיולוגי.
  • הלוקים בפיברומיאלגיה סובלים מרגישות קיצונית מאוד ללחץ בנקודות מסוימות בגופם. עד כה זוהו שמונה עשרה נקודות שונות הרגישות ללחץ בקרב הלוקים בפיברומיאלגיה.
  • עייפות חמורה וחוסר יכולת להפיג את העייפות באמצעות שינה הם בין התסמינים המוכרים, הנפוצים והחמורים ביותר של התסמונת.
  • בקרב הלוקים בפיברומיאלגיה שכיחים גם תסמינים במערכת העיכול היכולים להופיע במגוון רחב של דרגות עוצמה ולהגיע עד כדי תסמונת המעי הרגיז.
  • כמו כן רבים מהלוקים בתסמונת חווים כאבים חזקים במפרק המחבר בין הלסת העליונה ללסת התחתונה ונוקשות במפרק שמופיעה בשעות הבוקר וחולפת רק לאחר שהחולה מתקלח במים חמים.

מעבר לכל זה הילדים הסובלים מפיברומיאלגיה עלולים להתקשות מאוד בלימודים, לסבול מהפרעות קשב וריכוז, לסבול מבעיות שינה, לחוש חולשה רבה ללא כל סיבה הנראית לעין ואף לסבול משינויים במצב הרוח ונטייה לדיכאון.

כיצד מאבחנים פיברומיאלגיה בילדים?

תהליך האבחון של פיברומיאלגיה בילדים נחשב למורכב ומאתגר מאוד וזאת כיוון שאין כיום בדיקות מעבדה או בדיקות הדמיה שיש בכוחן לאבחן את התסמונת. כמו כן הקריטריונים לאבחון התסמונת משתנים מעת לעת בעיקר על רקע חוסר ההסכמה בין החוקרים בתחום בנוגע לאופן שבו ניתן לאבחן אותה באופן מדויק בקרב כל הלוקים בה. באופן כללי ניתן לכתוב כי האבחנה מתבססת מצד אחד על מיפוי של כל התסמינים מהם סובל החולה ובחינת ההתאמה שלהם לפיברומיאלגיה ומצד שני על שלילה של כל גורם אחד שהיה יכול להוביל להתפתחות התסמינים המופיעים בחולה.

כך למשל במידה והחולה מתלונן על נוקשות במפרקים בשעות הבוקר, יש לשלול דלקת מפרקיםשגרונית ובמידה והחולה מתלונן על שלשולים תדירים וקשים, יש לשלול מחלת מעי דלקתית לצורך העניין.

כיצד מטפלים בפיברומיאלגיה בילדים?

נכון להיום ישנו מגוון רחב מאוד של טיפולים המתאימים עבור ילדים הסובלים מפיברומיאלגיה. הטיפול בלוקים בתסמונת משתנה בהתאם לתסמינים הספציפיים מהם סובל המטופל, בהתאם למידת החומרה שלהם, בהתאם לגילו של המטופל, בהתאם לסוגי הטיפולים בהם התנסה עד כה ותוצאות הטיפולים ועוד.

באופן כללי הטיפול בתסמונת הוא טיפול רב תחומי המורכב משילוב בין טיפול לא תרופתי לבין טיפול תרופתי. להלן חלק מהמרכיבים של הטיפול בתסמונת:

• פעילות גופנית – פעילות גופנית היא בין המרכיבים החשובים ביותר במכלול הטיפולים הניתנים ללוקים בפיברומיאלגיה. לא מדובר בהמלצה לאורח חיים בריא אלא בטיפול העומד בפני עצמו. מדובר על פעילות אירובית סדירה ושגרתית, שדרגת הקושי שלה צריכה לעלות באופן הדרגתי.
  • הידרותרפיה ברוב המקרים קו הטיפול הראשוני בלוקים בפיברומיאלגיה יכלול טיפולים הידרותרפיים, המבוצעים בבריכה טיפולית. בהתאם לתוצאות הטיפולים ניתן להחליט האם להמשיך בטיפולים או להפסיקם.
  • טיפול קוגניטיבי התנהגותי – הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי משמש לטיפול בסובלים מפיברומיאלגיה שכן לפי חוקרים רבים המקורות לכאבים הכרוניים מהם סובלים הלוקים בתסמונת אינם ביולוגיים גרידא. הכוונה היא לכך שהכאבים נובעים גם כתוצאה מבעיות במרכזים הקוגניטיביים הניתנים להשפעה באמצעות טיפול פסיכולוגי.
  • רפואה אלטרנטיבית – ישנן שיטות רבות מתחום הרפואה המשלימה היכולות לסייע לילדים הסובלים מפיברומיאלגיה כשבין היתר מדובר על דיקור סיני, נטורופתיה, יוגה, טאי צ'י ועוד.
  • תרופות שונות – במידת הצורך ייעשה שימוש גם בתרופות פסיכיאטריות.