ברונכיטיס – דלקת הסמפונות

ברונכיטיס ברונכיטיס היא דלקת הסמפונות, מעברי הנשימה המחברים את קנה הנשימה עם הריאות. השכבה הפנימית של הסמפונות אחראית על ייצור נוזל המגן על מערכת הנשימה מפני גורמים חיצוניים הנוטים לפלוש למערכת ומגנים מפני התפרצות זיהומים.

דלקת הסמפונות מקשה על מעבר האוויר בריאות ומובילה לייצור מוגבר של ריר סמיך. הדלקת מתבטאת בשיעול, הפרשת ריר מוגברת ועייפות קיצונית.

מה גורם לברונכיטיס בילדים?

רירית חלל האף מכוסה בשכבה של שערות זעירות הממוקמות ליד פתח הנחיריים ופועלת כקו הגנה ראשוני המסנן גרגירי אבק, אבקני פרחים וחלקיקים אחרים הנישאים באוויר. חלקיקי האוויר הפולשים לחלל האף נקשרים לשערות הקטנות למעט במקרים בהם חיידקים או נגיפים מצליחים לחמוק ממערכת הגנה זו ועלולים לגרום למחלות במערכת הנשימה.

גורמים נוספים לברונכיטיס הם זיהום אוויר, שאיפת אדים כימיים, חשיפה לעשן סיגריות ומחלות רפואיות אחרות כגון אסטמה, אלרגיות, נפיחות בשקדים ובעיות לבביות. תינוקות שנולדו בלידה מוקדמת נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בדלקת סמפונות.

ברונכיטיס יכול להיות חריף (אקוטי) או כרוני. מצב רפואי אקוטי מתרחש במהירות ומוביל להתפתחות תסמינים חמורים הנמשכים זמן קצר בלבד. הגורם לברונכיטיס אקוטי עשוי להיות חיידק או גורם זר אחר המגרים את מעברי הנשימה.

ברונכיטיס כרוני, לעומת זאת, עשוי להשתנות בחומרתו וממושך יותר (בין מספר חודשים ועד מספר שנים). חולים המאובחנים עם דלקת סמפונות כרונית רגישים יותר לזיהומים בקטריאלים בדרכי הנשימה והריאות, כמו דלקת ריאות.

סימפטומים לברונכיטיס

הגורם הפולש מוביל ליצירת ריר המתמלא בסמפונות וצינורות הנשימה בהמשך נוטים לתפוח ותגובה בצקתית מתפתחת. ברונכיטיס לעתים קרובות מתבטא תחילה בהופעת שיעול יבש, הגורם לאי נוחות, אשר בהמשכו מלווה בייצור ליחה בגוון צהוב או ירקרק. תסמינים נוספים עשויים לכלול כאבי ראש, חום וצמרמורות, קוצר נשימה, כאב בעת לחיצה על בית החזה וצפצופים במהלך ההאזנה לילד.

ניתן להפיץ זיהומים מאדם לאדם על ידי שיעול וטיפות שמקורן בהפרשות. כמו כן, ניתן להפיץ זיהומים במגע הפה, האף או העיניים של אדם נגוע.

כיצד מאבחנים את דלקת הסמפונות?

האבחון מורכב מתלונות ההורים, בדיקה גופנית, תסמינים ובדיקות נוספות. אבחון המחלה מצריך ביצוע של בדיקות דם וצילום רנטגן של החזה. צילום רנטגן מאפשר לבחון את הריאות והלב של הילד ולחפש אחר סימנים המרמזים על זיהום וסיבוכים כמו דלקת ריאות.

דרכי טיפול ומניעה

הטיפול בברונכיטיס מתמקד בד בבד במיגור הגורם האחראי לדלקת וטיפול בתסמינים. לרוב, הטיפול בילדים נעשה באמצעות סירופ או כדורים שמטרתם להקל על סבלו, כמו כדורים הפועלים לשיכוך כאבים, טיפול בגודש, תרופות להפחתת חום וכאלה המפחיתים ייצור ליחה.

דלקת סמפונות שהגורם לה הינו חיידקי מטופלת עם אנטיביוטיקה. מטרת הטיפול בין אם מדובר בברונכיטיס כרוני או אקוטי היא לדאוג כי אספקת החמצן אצל הילד נשמרת בטווח הנורמה. רופאים ממליצים על מנוחה, ריבוי נוזלים והמנעות בשהות בסביבה המכילה חומרים המגרים את מערכת הנשימה.

אנטיביוטיקה מתאימה במקרים של ברונכיטיס כרוני המתבטא בשיעול המלווה בליחה ובמקרים בהם הסימפטומים נמשכים למעלה מ2-4 שבועות. שימוש במרחיבי סמפונות ומשאפים עשויים להועיל במקרים רבים. ילדים המציגים סימני החמרה וממשיכים להשתעל מטופלים במקביל בסטרואידים.

אחת הדרכים למנוע דלקת סמפונות היא להתרחק מגורמים מזהמים ומקרבתם של אנשים הנגועים בגורם מחלה. שמירה על הגיינה אצל הילדים היא אמצעי נוסף שניתן לנקוט במטרה למנוע הדבקות ומעבר זיהומים.

סיבוכים אפשריים

דלקת סמפונות חריפה אצל הילד עלול להפוך לבעיה בריאותית חמורה כמו זיהום קשה- דלקת ריאות. הסיכוי להתפתחות דלקת ריאות גבוה יותר בילדים הסובלים ממחלות ריאה נוספות.