מחלות ילדים

רופא שיניים לילדים

רופא שיניים לילדיםבדיוק כמו אוכלוסיית המבוגרים, גם ילדים נזקקים מדי פעם לטיפול שיניים. עם זאת, בקרב ילדים, פעוטות ותינוקות ניתן לראות בעיות רבות ששונות באופן מהותי מבעיות השיניים שפוגעות במבוגרים.

כך למשל ישנם סוגים מסוימים של עששת שפוגעים בילדים ושאינם פוגעים במבוגרים ולהפך, בקרב ילדים ניתן לראות בעיות שיניים שמקורן במציצת האצבע, בקרב ילדים ניתן למנוע בעיות שונות שקשורות במיקום או במבנה השיניים באופן יעיל יותר מאשר במבוגרים ועוד.

רופא שיניים לילדים הוא רופא שיניים שהתמחה ברפואת שיניים לילדים. מדובר על מסלול שנמשך שלוש וחצי שנים בממוצע יותר מהמסלול הרגיל של לימודי רפואת שיניים וכבר כאן ניתן להבין שמדובר על מקצוע שדורש מיומנות שונה מהטיפול במבוגרים.

מתי מומלץ לגשת לרופא שיניים לילדים בפעם הראשונה?

לפי ההנחיות של האקדמיה האמריקנית לרפואת שיניים לילדים מומלץ לגשת לביקור ראשון אצל רופא השיניים בסביבות גיל שנה. בביקור הראשון הרופא מבצע בדיקה כללית של השיניים וחלל הפה על מנת לבדוק את ההתפתחות של השיניים ואת הצמיחה התקינה שלהן וכן מספק להורים מידע בנוגע לדרכים בהן עליהם לנהוג במטרה למנוע בעיות פוטנציאליות ולהפחית את הסיכוי להתפתחות עששת.

האם יש טעם לטפל בשיני חלב אצל רופא שיניים?

ישנם הורים רבים הסבורים כי אין טעם לטפל בשיני החלב אצל רופא השיניים, משום שהן בלאו הכי נושרות בשלב מסוים. עם זאת, כיום ידוע כי מדובר על תפיסה שגויה שעלולה להזיק לבריאותו של הילד.

ראשית, חשוב להדגיש כי שיני חלב בריאות חיוניות ללעיסה ואכילה תקינה ובנוסף לכך, הבריאות של שיני החלב חיונית לצורך ההתפתחות התקינה של שרירי ועצמות הלסת.

שיני החלב תורמות גם למראה האסתטי של הילד, להתפתחות התקינה של הדיבור והתקשורת ועוד. בנוסף, רבים לא מודעים לכך, אבל חורים שפוגעים בשיני החלב עלולים לפגוע במידה ניכרת גם בשיניים הקבועות שיתפתחו בעתיד.

חשוב להבין כי שיני החלב הקדמיות נושרות בין גיל שש לשמונה ואילו שיני החלב האחוריות נושרות רק בסביבות גיל עשר עד שלוש עשרה שנים. לאור זאת, אין לזלזל בבריאות השיניים בקרב ילדים.

קליניקה של רופא שיניים לילדים

ברוב המוחלט של המקרים, רופאי השיניים שמתמחים בטיפול בילדים עובדים בקליניקות בעלות מראה שונה ולא שגרתי שמתאים לילדים. העיצוב של קליניקת רופאי השיניים לילדים משחק תפקיד מרכזי באווירה שתשרור במהלך הטיפול שנתפס בעיני ילדים רבים כמאיים ולא אטרקטיבי.

בנוסף לכך, רופאי שיניים לילדים עושים שימוש אינטנסיבי בגז צחוק במהלך הטיפולים במטרה להשרות על הילד תחושה של קהות חושים ורגיעה.

איטום חריצים לילדים

אחד מהטיפולים השכיחים ביותר שמבוצעים בעיקר בילדים ופחות במבוגרים נקרא איטום חריצים. במהלך הטיפול הרופא מניח חומר פלסטי מיוחד על פני השטח של השיניים במטרה לאטום את החריצים העמוקים בהם עלולות להישאר שאריות מזון שונות.

האיטום נמשך מספר דקות עבור כל שן ובסוף התהליך השיניים נהנות ממעין שכבת הגנה שמאפשרת לייעל את פעולת הצחצוח ומונעת הידבקות של שאריות מזון לשיניים. ברוב המקרים האיטום מבוצע בשיניים הטוחנות הקבועות, אך במקרים מסוימים ניתן לאטום גם שיניים נוספות לפי הצורך ולפי הממצאים שעולים בבדיקת החריצים המקדימה.

מקרי חירום בילדים

לצד הטיפולים השגרתיים שכוללים טיפולי מניעה ושימור, ישנם גם מצבי חירום מסוימים שמצריכים פנייה בהולה לרופא השיניים. מצבי החירום שאופייניים יותר לילדים כוללים בקיעה של שן לפני נשירה של שן החלב שמעליה, שבירה של שן, כאבי שיניים חזקים במיוחד, חבלה בלסת ועוד.

קראו גם על התמודדות עם בקיעת שיניים ראשונות בתינוקות

Exit mobile version