מחלות ילדים

טיפול בבעיות צרידות וכחכוח אצל ילדים

טיפול בבעיות צרידות וכחכוח אצל ילדיםמחלות אף אוזן גרון, בעיות שמיעה, בעיות הבנה או אפילו בעיות דיבור אצל ילדים עשויות להיות מלוות בצרידות ובכחכוח. הכחכוח הוא תופעה נפוצה בכל גיל והוא התנהגות אוטומטית בלתי נשלטת. הוא נועד לסלק גורמים מפריעים על מיתרי הקול, בין אם זה אבק, ליחה או שאריות של מזון.

כחכוח באופן קבוע ואינטנסיבי עשוי לפגוע במיתרי הקול ופעמים רבות מהווה מקור לבעיה הקשורה למערכת הנשימה. במקרים אחרים הוא יכול להופיע על רקע נפשי המצדיק גם הוא מענה טיפולי מתאים. צרידות וכחכוח עשויות להפריע לא מעט לסובל מהן וגם לסביבה. הדבר נכון בעיקר כשמדובר בילדים, שנדמה שפעמים רבות כלל אינם שולטים בכך.

מדוע זה קורה

במקרים בהם הנזלת יורדת ישירות אל מיתרי הקול, היא עשויה להפריע לדיבור וגם לנשימה ובמקרים של אסטמה, גם להיות מלווה בשיעול. במצבים כאלה עשוי להופיע כחכוח, המלווה גם בצרידות. בעיות צרידות וכחכוח אצל ילדים יכולות להיות כאלו שמקורן הוא פסיכוסומטי. ילדים עשויים להשתמש בכחכוח כדרך למשוך תשומת לב מהוריהם, ובמיוחד לאחר שזיהו שבכל פעם כשהם מכחכחים במשך זמן רב וגם כשהדבר נובע, תחילה, מבעיה בריאותית כלשהי, הם זוכים ליחס רב ולתשומת לב. לאחר שזיהו זאת, הם מאמצים את הכחכוח כדרך קבע והופכים אותו לתופעה כרונית, שאיננה קשורה לבעיה פיזית קיימת.

כיצד מטפלים בבעיה

הטיפול בכחכוח גרון ובצרידות, הנלוות לו פעמים רבות, נעשה בהתאם לסיבה שבגינה הוא מופיע. אולם, במקרים רבים, ובעיקר כדי להימנע מכך, מומלץ שלא לתת לילד, ובסמוך לשעת השינה, מזון שמן מאד או מזון כבד (הגורמים לחומציות יתר בקיבה) וגם לא להאכיל אותו בשכיבה.

האכלה בשכיבה עשויה לגרום לעליית של חומצה מהקיבה אל מיתרי הקול ולהגברת הליחה. הפחתה במוצרי חלב יכולה לעזור גם כן, אולם לעשות זאת בסמוך לשינה ולא כמה שעות לפני כן. במקרים בהם הסיבה לכחכוח ולצרידות היא פסיכוסומאטית ונשללו ממצאים רפואיים כלשהם, העשויים להעיד על בעיה רפואית או מחלה, מומלץ להתעלם מכך ככל שניתן, לא לגלות יחס מועדף לילד וגם לא להעיר לו על כך.

הסיבות לצרידות נרכשת

שלא כמו צרידות מולדת, צרידות נרכשת יכולה להופיע בשל מספר סיבות: ילדים הסובלים מהפרעות שמיעה נוטים להגביר את קולם כדי שישמעו אותם (ובמיוחד כשהם נמצאים בסביבה רועשת, כמו בית הספר). הגברת הקול גורמת לפגיעה במיתרי הקול העדינים של הילדים, מה שמוביל, בסופו של דבר, לצרידות. דימומים במיתרי הקול, יבלות וגם פוליפים יכולים לגרום לצרידות וגם נזלת כרונית או אף סתום. במקרים כאלה, חשוב לפנות בהקדם לרופא הילדים, ובמיוחד כשהכחכוח והצרידות נמשכים כחודש ומעלה.

כדי להקל על הצרידות והכחכוח אפשר להשתמש באמצעים ביתיים שונים, כמו מכשיר אדים. יש להפעיל את המכשיר בחדרו של הילד במהלך השינה, מה שגורם להתייבשות הנזלת ועוזר גם בריכוך מיתרי הקול. הקלה על הצרידות, כמו על הכחכוח, יכולה להיעשות גם על ידי בחירה במזונות דלים בחלב, בטפטוף של שמן אקליפטוס על מכשיר האדים או על הכרית, שעליה הוא ישן.

במהלך חודשי החורף הקרים, כשהבית מחומם באמצעים שונים, כדאי להשאיר חלון אחד פתוח לאוורור. כדאי גם לשקול להשתמש בתכשירים מיוחדים, העוזרים להתמודד עם תופעת הצרידות, כמו תכשירים אנטי היסטמיניים למשל. בכל מקרה, התייעצות עם הרופא היא הדרך הנכונה להתמודד עם המצב ולבחון את המקור לבעיה ואת הטיפול המתאים לה.

Exit mobile version